Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?

lichard

Ny medlem
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
Tjenare, ny på detta forum och har följt en hel del trådar samt försökt att hitta en tråd angående begagnade grejjer och vad man ska tänka på.
Så nu ställer jag frågan till er erfarna åkare VAD och HUR man ska kontrollera skick och hållbarhet på brädor, bindningar och dylikt. Kan vara saker som rost, repor, ojämna/oslipade kanter, sprickor etc.
Berätta gärna hur ni skulle göra och vad ni skulle titta på inför ett begagnat köp.

Mvh
Richard
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
Det viktigaste som jag alltid brukar kolla är hur belagen under ser ut (om det är några djupa revor/repor/coreshots o.s.v.) och även hur kanterna ser ut (att dom inte är helt utslitna/railade o.s.v.). För övrigt är det väl bara att försöka se så att allt sitter fast och att det inte är några glapp någonstans i bindningarna t.ex. Rost på stålkanter blir ofta när skidorna/brädan har stått ett tag, men är inget allvarligt då det är ytrost som går bort när man åker.
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
IngemarH79 sa:
Att inte köpa en capad(=skumkärna) skida eller snowboard utan att provåka den. En sandwitch skida/bräda håller bättre och där kan du se om skidan/brädan är knäckt men provåk gärna ändå. Köp inget med knäckt kärna, sprucken cap, delamineringar eller knäckta stålkanter för mer än en spottstyver. Är brädan helt tapetserad med klistermärken kan det gömmas en skada där under, kolla det. Kolla också skidan/brädan inte är skev och att den har jämt flex när du handflexar den. Enstaka repor och lagade repor är inget som "bör" dra ner värdet speciellt mycket. Kolla att stålkanterna är raka både från sidan och underifrån. Släppta stålkanter har jag för mig är dyrt att laga. Att kanterna är slöa spelar ingen roll, bara att slipa upp. Kolla så de inte är lövtunna pga. överpedantisk slipning.
Det viktigaste är att inte köpa något i god tro, be om ursprungskvitto så du inte åker dit för häleri.
Lite svårt med vissa "snowboard termer" men angående det första du skrev, hur kollar jag en brädas kärna? och vad är en sandwitch bräda?

Funderar på att imorgon åka och kika på en burton custom 06:a, kanske någon som kan ge lite mer specifika tips?
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
Förutom det sedvanliga böjandet och klämandet så känn med handen längs hela belaget efter ojämnheter. Det är inte ovanligt att man "halvknäcker" kärnor och det känns som bulor på belaget. Jag har gjort det på två av mina brädor. Känn särskilt efter vid bindningarna.

Ang. bindningarna så kolla först och främst att inga spännen har kapats så att de blivit för korta för dig att använda. Och kolla så att inte "taggarna" är slitna på biten man spänner fast på. Det är inte ovanligt att spännet släpper då man drar åt litegrann på pumpspännen. Har du ett par dojor så ta med dem

Ang. prutning så fläska på! Generellt på Blocket så har folk ingen skam i kroppen vad gäller pris. 1000 spänn för en 15 år gammal bräda är ingen ovanlighet och det är ju helt bananas. Jag tänker så här; en handlare tar 50% på en ny bräda i slutet av säsongen så vad är då rimligt att pröjsa för en 06a? Och tänk på att prylar slits även om de inte används. Det är trots allt träkärna, och trä är ju som bekant ett levande material
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
Hej!
Fyller på i denna tråd då jag oxå har lite funderingar kring begagnade brädor...
Det letas en bräda åt min sambo som är 172cm och bara åkt två gånger, försökt att googla dom brädor jag hittat men tycker det är svårt att få någon uppfattning om priset är bra, alt passar nybörjare.
Själv har jag en salomon shade 04 155cm, jag är 167cm, så passar den mig eller ev sambon bättre så att i stället jag ska leta en begagnad bräda som är kortare?

Sen ungefär hur mycket är rimligt att lägga på en begagnad bräda om man är helt nybörjare, och förmodligen bara kommer åka ca 1 vecka per år? Sett så olika priser på snarlika brädor...tex en som sålde en likadan salomon shade i sämre skick än min för 1300kr, är det ett rimligt pris för en så gammal bräda?
Hoppas någon står ut med mina dumma frågor, men tycker verkligen att det är svårt:cool:
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
lichard sa:
Lite svårt med vissa "snowboard termer" men angående det första du skrev, hur kollar jag en brädas kärna? och vad är en sandwitch bräda?
En "sandwitch bräda" är troligen en sandhäxas farkost, finns kanske i någon öken. Se även http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Sandwitch

"Sandwich" betyder smörgås och när det gäller skidtillverkning så refererar det till en tillverkningsmetod där man bygger skidan eller brädan i lager på lager. Vanligen blandar man olika material för att få fram de egenskaper man vill ha. I regel blir det en tåligare men ofta tyngre skida än med CAP konstruktionen.
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
snorkel sa:
lichard sa:
Lite svårt med vissa "snowboard termer" men angående det första du skrev, hur kollar jag en brädas kärna? och vad är en sandwitch bräda?
En "sandwitch bräda" är troligen en sandhäxas farkost, finns kanske i någon öken.
Hehe, var lite trött och tyckte det såg lite konstigt ut ;)
 
Begagnade grejjer, vad ska man tänka på?
snorkel sa:
lichard sa:
Lite svårt med vissa "snowboard termer" men angående det första du skrev, hur kollar jag en brädas kärna? och vad är en sandwitch bräda?
En "sandwitch bräda" är troligen en sandhäxas farkost, finns kanske i någon öken.
Hehe, var lite trött och tyckte det såg lite konstigt ut ;)
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp