Behålla gammal bindning eller köpa ny

Hej!

Jag ska köpa nya skidor till kommande säsong (Blizzard Gunsmoke). Har sedan innan en Salomon STH 16 årsmodell 2008 som sitter på ett par K2 Seth från 2008 just nu.

Funderar på om det är värt att byta till ny bindning eller om jag ska behålla den gamla. Om jag väljer att behålla den gamla tillkommer 395 kr för ny skistopper för att klara den extra bredden som bytet av skida innebär.

Köper jag t.ex. Salomon STH2 WTR 16 ny till skidan blir tillägget i totalpris 1790 kr. Väljer jag Atomig FFG 16 Team är tillägget 1195 kr och väljer jag Salomon STH 16 WH är tillägget 1600 kr.

Hur mycket har bindningar utvecklas de senaste åren, är det värt att byta till en ny eller håller min STH 16 från 2008?

Har du räknat med att montera själv eller lämna in? För isf får du ju räkna på den kostnaden också.

Och isf kanske det kan vara värt 3-400 extra för atomic bindningarna. Förmodligen ingen större skillnad men måste du betala 500kr för montering om du kommer med dina egna alternativt få det på köpet om du köper komplett så känns det ju mer värt att få utrustning och gratis tjänst en betala för tjänsten ;)

Sen kan man ju alltid ha kvar dom andra som reserv eller sälja dom till någon annan! :D

Senast ändrad:
Hej!

Montering ingår vid köp av skidan oavsett om jag väljer att behålla de gamla bindningarna eller om jag köper nya så tilläggskostnaderna för nya bindningar är som jag skrev i första inlägget.

Någon som har bra koll på STH serien, har varit en del diskussioner i olika trådar om tådelens utveckling och att den sägs blivit klart bättre på senare år? Jag har personligen inte märkt av några brister på min STH från 2008 men intressant att veta om konstruktionen förbättrats, blivit lättare osv...

STH16 har väl inte ändrats öht av vad jag vet. Det var däremot att STH 14 driver som hade ett plasttorn som tydligen kunde gå sönder. STH16 har ett metalltorn som du verkligen ska kämpa med för att ha sönder.

PNyberg sa:
STH16 har väl inte ändrats öht av vad jag vet. Det var däremot att STH 14 driver som hade ett plasttorn som tydligen kunde gå sönder. STH16 har ett metalltorn som du verkligen ska kämpa med för att ha sönder.
På mina olika årsmodeller STH 16 har heller inget hänt, vad jag sett. Ingenting har heller krånglat på mina bindningar från 2008 eller andra årgångar. Sedan skall man såklart ha med sig att fjädrar och material mattas med tiden, men om du inte märker något som helst problem med dina nuvarande bindningar, så behåll dem.

Min erfarenhet är att det oftast går att böja till skistoppern så att den passar. Får också för mig att monteringspunkterna har breddats på de nya modellerna, det kan bara värt att kolla upp. Som bekant ger det en mer direkt kraftöverföring till skidan.

Som jag ser det så finns det inga som helst anledningar att "byta färg" på de bindningar du har nu. Med det menar jag att betala 1200 alt. 1600:- för nyare upplagor av exakt den STH16 du har idag.

Den stora skillnaden med nya STH2 mot det du har nu är justeringsmöjligeten (28mm jämfört med gamla 19mm) och DIN-skalan. Så utöver att börja på det lite snällare DIN 7 så är det även nu fullt möjligt för polare med både en storlek mindre och en storlek pjäxor att testa dina lagg. Prestandamässigt kommer du inte märka någon skillnad, STH16 är redan ett fenomenalt bygge.

hallengren87 sa:
Om jag väljer att behålla den gamla tillkommer 395 kr för ny skistopper för att klara den extra bredden som bytet av skida innebär.

Väljer jag Atomig FFG 16 Team är tillägget 1195 kr
Om du köper med nya bindningar till skidorna men monterar dina gamla sth16 förutom den nya skistoppern så har du en komplett och ny FFG för 1200 med en smal begagnad stoppet som du kan sälja eller ha som reserv till nästa par skidor. Vet inte vad man kan få ut på ett par nya på andrahandsmarknaden men 1200 är inte orimligt och i vilket fall har du 395 i marginal på att sänka priset utan att förlora pengar... För komplicerat upplägg?

Senast ändrad:
Tack för bra svar!

Joye - har tänkt samma sak som alternativt upplägg, har även fått tag på en skistopper 115 mm till STH för 200 kr från någon som läst tråden här så det blir ju ännu bättre om jag väljer att montera de gamla bindningarna...

Behåll bindningen. Jag har ett par 916 som fungerar utmärkt och det vara bara häromåret mina Tyrolia FreeFlex anno dazumal gav upp (någon plastgrej i skidbromsen som gjorde det onödigt besvärligt att kliva i bindningen).

@ la_grave
Lite OT men vad blir det för fabrikat på dryck att sabrera med stål-kanten år tjugo-13?

Tillbaka
Topp