Behöver hjälp med vallning

ollekingen

Medlem
Tja, Freeride

Har precis införskaffat mig ett litet kit för att börja vårda skidorna lite själv hemma, har dock lite problem med vallningen.

I ändarna av skidorna så har det bildats sprickor efter vallningen, antar att det är för att jag har lyckats få på alldeles för mycket valla där och att det inte lyckats tränga in redigt eller något liknande?

På vissa ställen är det även som små hål i vallan där det saknas valla, är det på grund utav att jag har haft för låg temperatur på järnet eller att det kanske har gått för fort förbi så att vallan inte riktigt har hunnit lägga sig?

Ska jag sickla vidare tills jag får bort allt eller är det ingen fara att köra med?

OBS, är extrem nybörjare på skidvård och är tacksam för all hjälp jag kan få! :)

IMG_6147.JPEGIMG_6148.JPEGIMG_6149.JPEGIMG_6150.JPEGIMG_6151.JPEGIMG_6152.JPEG

Ser ju taffligt ut onekligen. Har du rätt temperatur på järnet? Allt överskott sicklas väl normalt, sen ser man ingen skillnad mot innan, om belagen inte var extremt torra…
Jag vallar i princip bara före sommarlagringen, så ingen expert. Lägger på sparsamt och sicklar aldrig, slits ju snabbt bort när man åker. Vad är ditt mål med det? Bortkastad tid på freerideskidor, ena dagen bra glid, nästa kletar det pga ändringar i snön, temperaturen osv. Ser ju inte ut som tävlingsskidor som du har direkt.

Finns hundra trådar på ämnet, försökt söka istället för att starta två identiska trådar inom några timmar?

Det är ut som att järnet varit något svalt alternativt att det har gått lite fort.

Hur som är det bara att sickla bort och se glad ut. Vill du vara riktigt ordentlig så borstar du fram strukturen i belaget igen.

För framtida vallningar behöver du verkligen inte lägga på hela vägen i tio och tail. Åkytan duger gott.

Vad det gäller glid är beläget struktur viktigare än valla och vill du ha riktigt bra glid är så stor avsaknad av mikrofiberhår viktigt. Tillsammans med lämplig struktur för föret och plant belag.

Vad det gäller glid är beläget struktur viktigare än valla och vill du ha riktigt bra glid är så stor avsaknad av mikrofiberhår viktigt. Tillsammans med lämplig struktur för föret och plant belag.
Yes, då går jag ut och kämpar vidare med sickeln :), det är absolut inte speciellt noga för mig att få absolut bästa glid utan ville bara få lite koll på hur det ska se ut och hur jag ska bära mig åt för att hålla skidorna i gott skick.

Tackar!

Bortkastad tid på freerideskidor, ena dagen bra glid, nästa kletar det pga ändringar i snön, temperaturen osv. Ser ju inte ut som tävlingsskidor som du har direkt.
I viss mån bortkastad tid. Belagen beter sig bättre om de har valla på sig, glidet beror mer på andra faktorer än typ av valla, utgångsläget Swix blå (eller grön om man älskar att sickla och borsta) är lämpligt då hårdare vallor håller längre

Senast ändrad:
Sådär blir det om man har lite hårdare valla och inte riktigt smälter in den helt. Speciellt om skidan är lite kall, typ om du står i ett svalt garage. Det är bara sprickor i vallan från snabb expansion och sen kontraktion från värme och kyla. En hårdare parrafin spricker lite mer än en mjukare. Inget konstigt med det.

Som nån annan skrev: du behöver inte valla sista biten i ändan, där åker man inte. Men ofta är det där man får lite vallarester som inte värms in och just där uppstår lätt denna effekt. Bara att sickla bort.

Sen är det en hel vetenskap att få bra glid i ett belag. Grunden är att belaget ska vara glatt, vilket kan nås via sickling med stålsickel (typ Kuzmin eller Primateria). Även planslipning, men detta kan beroende på teknik också skapa mikro hår som sen bör sickla bort.

Ett av syftet med vallning är att släta ned dessa hår, men den funktionen släpper snabbt (några åk). Du kan dock undvika att rugga upp belaget genom att kontinuerligt hålla dina skidor väl vallade. Tro inte på att man kan valla skidorna en gång per säsong eller nåt sånt. Då kan man lika gärna strunta i det helt och istället stålsickla eller planslipa dem när de blivit för grå och ludna... När jag tävlade vallade vi inför varje träning och tävling. Det är såklart overkill för de flesta, men jag skulle inte åka mer än ett par dagar utan att valla ändå. Kallare före är mer rivigt (speciellt ny natursnö) så då får man valla oftare än på vårvintern när det blivit rundare kornig snö.

På tal som vårvintern: Den andra funktionen med valla är att stöta bort vatten så det inte suger fast. Det är viktigast vid blött före. Vid den sortens före är det också viktigt med rätt struktur i beslaget, så man får in luft som hjälper att få vattenfilmen att släppa skidan. Det där är längdåkarna experter på, med olika rillers. I alpina skidor brukar det vara en ok grund struktur gjord i planslipningen.

Här har fluor också en funktion, som man ju på senare år kommit på inte är så bra för miljön, eller den som vallar. Men även parrafin ångor är sannolikt inte så hälsosamma, så en vallamask är att rekommendera.

Du som inte vill gå för djupt in i det här med valla ska nog mest fokusera på att värma in en valla för den temp du ska åka i, och sen sickla (med plastsickel) och borsta bort det lite lätt (nylon borste). Du ska absolut sickla bort överflödet, att åka bort det ger en skida som har grepp som ett par stighudar i början, och sen kommer du successivt slipa bort vallan, men ofta lämnas rester kvar i områden med lägre tryck som spetsen, aktern och ibland en remsa mitt i. Det beror lite på din åkning, men i praktiken kommer du få en skida som är allt annat än plan.

För dig räcker nog att skaffa en mjuk valla för varmt och blött töväder och en hård för när det är rejäla kallgrader typ - 15 och kallare. Det kan du komma långt på. Är det nåt mellanting, säg - 5, så går det fint att blanda den mjukare och hårdare vallan. Det kan även finnas ungefärliga skalor för hur de mixas från tillverkaren. Testa dig fram.

Mycket nöje med att träna upp dina valla skills. Det är stor behållning i att få till ett bra glid. 😎

Det viktigaste är ändå att dem inte torkar. Hade ett par när jag jobbade i butik, dem gick inte att rädda....körde nog 30 varv på planslipen och dem va fortfarande som ett sandpapper.

Sedan på freeride skidor är ju belagen inte alls lika som racelagg så man behöver inte alls övergöra antal vallningar per år

Nja, belag torkar inte. Möjligen skulle det kunna åldras av mycket uv-ljus, minns inte riktigt hur det ligger till med UHMWPE som belag består av. Men det är en myt att de torkar. Blir de grå så har de blivit ruggade och eventuellt brända från friktionsvärmen. Kanske det blev något fel med planslipningen, eller så var det bara en grov planslip som inte gav glatt nog yta. En planslipad yta är inte alls bra bara i sig själv, utan är en yta där valla faktiskt behövs för att släta till ytan. Eller bättre att stålsickla efter att planslipning bara gjort belaget plant, om det nu skulle varit oplant av någon anledning.

Det finns en del intressant forskning på området, jag kan bl.a. rekommendera följande:
Friction characteristics between ski base and ice -fundamental lab scale tests and practical implications

Det finns mer att läsa, bl.a. arbeten från Leonid Kuzmin. Det ska ju dock noteras att han har startat en business från detta (och exjobbet ovan är sponsrat av Primteria) så det finns ju ett kommersiellt intresse i arbetena, men vetenskapen ljuger inte om sådana saker som:
  • Belag absorberar inte valla.
  • Faktiska observationer via svepelektronmikrosopi (SEM) visar på hur stenslipning ger ett mycket rivigare belag än ett vallat, men ett stålsicklat ger lika glatt som ett vallat eller bättre.
  • Det är olika mekanismer för friktion vid torr och våt snö, där torr (kall) snö i grunden kräver glatta hårda ytor. Valla kan göra en stenslipad ytan glatt under kort sträcka (några hundra meter enligt tester) men gör inte belaget hårdare, snarare mjukare. Och kan därtill göra att smuts lättare absorberas. Däremot i vått före kan valla ge ökad vattenavstötning, men i princip bara då med högfluorvallor, vilka ju nu är förbjudna.

Sen är värt att notera att flera av de vetenskapliga artiklar som finns behandlar längdåkning, där det argumenteras att valla inte sitter mer än en liten stund. För 2 åk i alpint är det kanske avgörande, i alla fall vid vått före. För motionären i slalombacken kanske det spelar mindre roll, men att nån gång då och då valla för att släta ned strukturen är åtminstone från egna erfarenheter något som ger bättre glid än att inte göra någonting. En felvallad eller ovallad skida kan nästan sitta fast i backen, medan en bra vallad samma dag kan glida utmärkt. Så sanningen ligger nog i att man ska ha slätast möjliga belag och sen valla vid blötare väderlek.

Nja, belag torkar inte. Möjligen skulle det kunna åldras av mycket uv-ljus, minns inte riktigt hur det ligger till med UHMWPE som belag består av. Men det är en myt att de torkar. Blir de grå så har de blivit ruggade och eventuellt brända från friktionsvärmen. Kanske det blev något fel med planslipningen, eller så var det bara en grov planslip som inte gav glatt nog yta. En planslipad yta är inte alls bra bara i sig själv, utan är en yta där valla faktiskt behövs för att släta till ytan. Eller bättre att stålsickla efter att planslipning bara gjort belaget plant, om det nu skulle varit oplant av någon anledning.

Det finns en del intressant forskning på området, jag kan bl.a. rekommendera följande:
Friction characteristics between ski base and ice -fundamental lab scale tests and practical implications

Det finns mer att läsa, bl.a. arbeten från Leonid Kuzmin. Det ska ju dock noteras att han har startat en business från detta (och exjobbet ovan är sponsrat av Primteria) så det finns ju ett kommersiellt intresse i arbetena, men vetenskapen ljuger inte om sådana saker som:
  • Faktiska observationer via svepelektronmikrosopi (SEM) visar på hur stenslipning ger ett mycket rivigare belag än ett vallat, men ett stålsicklat ger lika glatt som ett vallat eller bättre.
  • Det är olika mekanismer för friktion vid torr och våt snö, där torr (kall) snö i grunden kräver glatta hårda ytor. Valla kan göra en stenslipad ytan glatt under kort sträcka (några hundra meter enligt tester) men gör inte belaget hårdare, snarare mjukare. Och kan därtill göra att smuts lättare absorberas. Däremot i vått före kan valla ge ökad vattenavstötning, men i princip bara då med högfluorvallor, vilka ju nu är förbjudna.

Sen är värt att notera att flera av de vetenskapliga artiklar som finns behandlar längdåkning, där det argumenteras att valla inte sitter mer än en liten stund. För 2 åk i alpint är det kanske avgörande, i alla fall vid vått före. För motionären i slalombacken kanske det spelar mindre roll, men att nån gång då och då valla för att släta ned strukturen är åtminstone från egna erfarenheter något som ger bättre glid än att inte göra någonting. En felvallad eller ovallad skida kan nästan sitta fast i backen, medan en bra vallad samma dag kan glida utmärkt. Så sanningen ligger nog i att man ska ha slätast möjliga belag och sen valla vid blötare väderlek.
Finns många idéer om valla och belag, tack för att du klargör några av dessa. Plasten i belaget består av extremt långa kolkedjor med hög molekylvikt (därav förkortningen UHMW) av plasten polyeten. Belaget är som du beskriver inte poröst, valla kan inte tränga in i belaget utan lägger sig på belaget. Givetvis kan vallan tränga in i mikrosprickor eller revor.

Effekten av valla är inte på något sätt långvarig, äldre tester har visat på att nästan all påförd valla är borta efter ett långt störtloppsåk. Här kan valla och belag givetvis ha utvecklats något, men du skriver att vallan sitter två åk, och det verkar rimligt.

Kan rekommendera denna låååånga tråd från 2016 där belagets kemiska och fysiska egenskaper diskuteras.

Skönt att läsa ett bra inlägg i valladebatten.

Finns många idéer om valla och belag, tack för att du klargör några av dessa. Plasten i belaget består av extremt långa kolkedjor med hög molekylvikt (därav förkortningen UHMW) av plasten polyeten. Belaget är som du beskriver inte poröst, valla kan inte tränga in i belaget utan lägger sig på belaget. Givetvis kan vallan tränga in i mikrosprickor eller revor.

Effekten av valla är inte på något sätt långvarig, äldre tester har visat på att nästan all påförd valla är borta efter ett långt störtloppsåk. Här kan valla och belag givetvis ha utvecklats något, men du skriver att vallan sitter två åk, och det verkar rimligt.

Kan rekommendera denna låååånga tråd från 2016 där belagets kemiska och fysiska egenskaper diskuteras.

Tack, ska kolla tråden du länkade. Det här är ett ämne som jag tycker är intressant, och samtidigt är lite kluven i: jag har 10 år som tävlingsåkare i ryggen, men det var ett tag sen, 1994 - 2004. Där lärde jag mig ju hur viktig valla var, och vet ju av egna erfarenheter skillnaderna från olika par skidor från samma dag och förhållanden. Det ger skillnad. Men vi höll inte på med alternativ som stålsickling. Och vi mätte ju inte glid tid vetenskapligt och definitivt inte efter många åk, utan det var hundradelar som räknades, åk 1 och 2. Då kan den sista fluor klossen innan start ge en edge.

Men sen gick jag och lade skidor på hyllan ett gäng år och blev ingenjör i materialvetenskap istället. Och med en bakgrunden så menar jag att studierna som senare har gjorts är välgjorda och riktiga på de flesta punkter. Vilket på nåt sätt clashar med egen erfarenhet och minnen. Jag kan tex inte minnas att det bara gled bra i början av dagen utan även en heldag i backen hade bra glid, medan en dåligt vallad skida knappast blev bättre utan man störde sig på den hela dagen. En effekt som inte borde upplevts, enligt studier. Placebo?

Nu har jag tagit upp åkning lite smått igen (ingift i längd- och skidfamilj och med barn som nu vill åka). Så såklart måste man nörda ner sig och reda ut hur det egentligen ligger till. 😅

En personlig teori om varför vallning till synes kan sitta i en hel dag är för att vid åkning så är det mest vid kanterna det slits. Det syns definitivt under en dag. Men dåligt kontra bra glid märks som mest vid låg fart, med mycket belag i backen, dvs plana skidor. Typ staka till liften. Och då aktiverar man ju en yta som inte slits så mycket annars. Det är också en effekt som inte skulle upplevas av en längdåkare som ju har belag i kontakt hela tiden. Det kan också vara så att det är den statiska friktionen som minskas mest, dvs känslan av att skidan först sitter fast och sen släpper. Det har jag inte sett någon studie på och den har ju inte betydelse i ett åk.

Så jag resonerar att lite valla för att slippa det där frustrerande suget/hugget är bra och ger en mer angenäm upplevelse, om så bara på platten. Plus att jag ju ändå har en livstid av valla kvar från race dagarna som lika gärna kan användas 😜

Tillbaka
Topp