BEHÖVER HJÄLP! Ställa in Tyrolia "hyrbindningar"

wollick

Ny medlem
Hej! Jag skulle uppskatta enormt om någon här på forumet kunde hjälpa mig att lösa en liten fråga..
Jag är en total nybörjare, jag har åkt 2 ggr totalt. Jag köpte ett par begagnade carvingskidor (Head) med så kallade hyrbindningar av märket Tyrolia.
Jag har storlek 10 1/2 (USA) på pjäxorna, som är av en äldre modell..

Frågan är hur man ska ställa in bindningarna? Det finns DIN skala och jag väger 85kg, längd 178cm, jag kommer således att ställa in skidorna på 9-10? Nästa fråga är positioneringen av pjäxan (mittpunkten?). Det finns bokstavskombinationer, exempelvis ABS...KLMN, osv..det går att justera både fram- och bakdelen på bindningen.

Uppskattar alla svar!
Tack på förhand

Tack för Ditt svar! Jag förstår att man kan lämna in de..tänkte bara ifall det fanns ngt enkelt svar ang hur långt fram jag kan placera pjäxan!
MVH

när du hyr i en skidshop brukar dom ta din vikt 85 och dividera det med 10 altså 8,5. jag tycker själv att detta är br atta gå efter och sedan väljer du lite högre på skalan om du vet att du kör ganska hårt osv och inte vill att bindningen ska släppa.

så långt är jag med...det srörsta problemet är positionering av själva pjäxan..hur långt bak vs. fram den ska sitta?

v-larsson sa:
när du hyr i en skidshop brukar dom ta din vikt 85 och dividera det med 10 altså 8,5. jag tycker själv att detta är br atta gå efter och sedan väljer du lite högre på skalan om du vet att du kör ganska hårt osv och inte vill att bindningen ska släppa.
Hehe, brukar du hyra i Crazytown eller?

Det vettigaste är att läsa manualer själv, dels har ud bara dig själv att skylla och så lär du dig hur bindningen funkar ifall något händer.