BEHÖVER HJÄLP! Ställa in Tyrolia "hyrbindningar"

wollick

Ny medlem
Hej! Jag skulle uppskatta enormt om någon här på forumet kunde hjälpa mig att lösa en liten fråga..
Jag är en total nybörjare, jag har åkt 2 ggr totalt. Jag köpte ett par begagnade carvingskidor (Head) med så kallade hyrbindningar av märket Tyrolia.
Jag har storlek 10 1/2 (USA) på pjäxorna, som är av en äldre modell..

Frågan är hur man ska ställa in bindningarna? Det finns DIN skala och jag väger 85kg, längd 178cm, jag kommer således att ställa in skidorna på 9-10? Nästa fråga är positioneringen av pjäxan (mittpunkten?). Det finns bokstavskombinationer, exempelvis ABS...KLMN, osv..det går att justera både fram- och bakdelen på bindningen.

Uppskattar alla svar!
Tack på förhand

Tack för Ditt svar! Jag förstår att man kan lämna in de..tänkte bara ifall det fanns ngt enkelt svar ang hur långt fram jag kan placera pjäxan!
MVH

när du hyr i en skidshop brukar dom ta din vikt 85 och dividera det med 10 altså 8,5. jag tycker själv att detta är br atta gå efter och sedan väljer du lite högre på skalan om du vet att du kör ganska hårt osv och inte vill att bindningen ska släppa.

så långt är jag med...det srörsta problemet är positionering av själva pjäxan..hur långt bak vs. fram den ska sitta?

v-larsson sa:
när du hyr i en skidshop brukar dom ta din vikt 85 och dividera det med 10 altså 8,5. jag tycker själv att detta är br atta gå efter och sedan väljer du lite högre på skalan om du vet att du kör ganska hårt osv och inte vill att bindningen ska släppa.
Hehe, brukar du hyra i Crazytown eller?

Det vettigaste är att läsa manualer själv, dels har ud bara dig själv att skylla och så lär du dig hur bindningen funkar ifall något händer.

På nästan alla pjäxor finns det ett nummer som visar hur lång sulan är. 10 1/2 är väl typ 44 lr? så sullängden borde vara typ 325-335. Leta sedan upp de nummer som ligger närmast när du ställer främre delen av bindningen, sen är det bara att sätta i pjäxan och klicka i häldelen rätt. DIN skalan får du testa dig fram, om du haft dåliga knän om du hoppar mkt osv.. jag skulle satt den på 10 ..

Ögnade igenom manualen lite snabbt och bokstäverna överensstämmer med längden på pjäxan (se s. 73). Placeringen av tådelen bestämmer var på skidan pjäxan hamnar och placeringen av bakdelen ser till att pjäxan trycks mot tådelen med korrekt kraft, förspänningen eller forward pressure (se s. 44 eller 46). Det borde finnas ett märke på skidan som markerar rekommenderad placering för boot center, kontrollera om det stämmer överens med markeringen mitt på pjäxan.

Edit: Om det är någon gång det man ska vara försiktig med att skruva bindningarna för hårt, så är det som total nybörjare. Följ instruktionerna i manualen och var konservativ. Skulle du känna att du tappar skidorna i onödan kan du höja DIN-talet senare.

Senast ändrad:
Gabbe88, sorry, jag hänger inte med, det finns bara bokstavskombinationer! Inga siffor alls...

Tack återigen, synd att man är så långt efter,,:) Det finns bara borrhålsmärke..inget centreringsmärke..

Hur långa är sulorna på pjäxorna? Mät själv med linjal eller måttband om det inte står på pjäxan.
Boot center är ibland markerat med ett "I" på sidan av skidan.

v-larsson sa:
Negativt.
I en skidshop använder man en tabell där man tar hänsyn till vikt, längd, sullängd, åkskicklighet och ibland även ålder.

Här är en bra sida: http://www.dinsetting.com/

Sen ska förspänningen ställas in! Dock kan jag inte tyrolias hyrbindningar utantill, så jag lämnar det till nån annan...

Har använt ett par liknande bindningar. Strunta i att det är bokstäver, hitta mittpunktsmarkeringen under pjäxan och placera den över mittmarkeringen på skidan (oftast en liten triangel eller text). Justera sen in framdelen så pjäxan tar emot men har mittmarkeringen över skidans mitt. Håll kvar pjäxan i framdelen och skjut fram bakdelen till sulans bakkant är ovanför där den lilla "läppen" övergår i bakdel. Detta är dock bara en grov inställning av förspänningen och om du inte vet hur sådan ska var justerad är det nog enklast att glida förbi en skishop nånstans, de lär kunna fixa ett par såna bindningar på 5 min (kan jag det så lär de verkligen kunna det).

Det som är smidigt med de där bokstäverna är när du väl hittat rätt avstånd kan du fram eller bakmontera lätt bara genom att flytta fram eller bak lika med lika många steg på både fram och bakdel

Senast ändrad:
balanselius: skulle Du kunna kika på Dina? Jag har ingen markering verkar det som, då skidorna är lite slitna..
MVH

Om du inte har några markeringar på skidan så borde du kunna göra en uppskattning genom att mäta längden på pjäxan.

1. Mät hur lång pjäxan från tå till häl
2. Titta på sidan 73 i manualen jag länkade till tidigare och läs av Single Code utifrån längden på dina pjäxor (antar att de är någonstans mellan 291 mm och 330 mm)
3. Välj bokstav utifrån var i intervallet dina pjäxor ligger. Om de t ex är 315 mm väljer du "M" eller eventuellt den bokstav som kommer efter på bindningarna. Dina pjäxor kommer kanske inte att hamna exakt över boot center markeringen på skidan, men en centimeter framåt eller bakåt är inte hela världen.
4. Ställ in tådelen efter bokstaven du har fått fram. Var noga med att tådelarna på de två skidorna placeras på exakt samma ställe.
5. Ställ häldelen efter samma bokstav eller placera pjäxan i tådelen och gör en grovinställning av häldelen så att den tar i hälen av pjäxan när bindningen är öppen
6. Tryck i pjäxan i bindningen och kontrollera förspänningen enligt sida 44 eller 46 i manualen. Justera häldelens placering om förspänningen inte är korrekt.

Du kan sedan experimentera med att flytta bindningen lite framåt eller bakåt och känna hur det förändrar skidans beteende. Om du känner dig det minsta osäker på något av det här så tycker jag att du ska ta skidorna till en butik och se hur de gör.

Tillbaka
Topp