Behöver tipps och råd vid köp av ny HD videokamera

Hej.

Jag vill skaffa en ny videokamera som kan spela in i full HD med minneskort och som är av bra kvalitet (hållbar) och som inspelningarna blir väldigt bra i. Det vill säga det ska se klart och snyggt ut och snyggt ut med ljus och färger och ingen grynighet i något ljus. Ska gå väldigt bra att filma även inomhus och när det är svagt ljus och på kvällen.

Ska ha den till diverse och göra filmer i många olika miljöer.

Prisklass: så billigt som möjligt och samtidigt få önskad kvalitet. helst under 5000 kr men kan tänka mej vänta lite o skaffa en dyrare om det är värt det. (självklart är dyrare oftast bättre men det ska va värt det för mej också)

Skriv gärna förslag på olika videokameror och deras egenskaper och hur dom uppfyller mina krav.

Vill också gärna veta vad jag får för värde av att köpa en videokamera för runt 2500kr vs 5000kr vs 8000kr vs 12000kr
vart gränsen går för att få fullgod kvalitet men inte det ultimata eller alla funktioner.

Enlighten me folks! :)

Senast ändrad:
Panasonic TM700 är mer eller mindre den bästa traditionella videokamera du kan skaffa. Inte billig men väldigt prisvärd. Jag hade mycket hellre lagt 8000 på den än vilken kamera som helst i 5000kr klassen.

Kraven du har är orealistiska, ingen grynighet i något ljus är hyffsat omöjligt och helt omöjligt för kameror under 5000. Fundera lite mer på vad du har för krav runt formatet. Vill du ha en traditionell filmkamera eller kan du tänka dig att filma med en DSLR ? Och klarar du dig utan autofokus?

DSLR är överlägsna på ljuskänslighet, Depth of field, och du kan filma med olika objektiv. Men det finns bara en DSLR med bra autofokus i filmläge, Sony A33/55. Om du klarar dig med ganska ryckig Autofokus eller utan så finns det många alternativ. Den kamera som är bäst på film skulle jag säga är Panasonic GH1 men det finns många att välja mellan som är lite olika bra på att ta bilder och filma men som har en sak gemensamt, att de är överlägsna traditionella videokameror i samma prisklass kvalitetmässigt men underlägsna handhavandemässigt. Kolla andra trådar här, finns ganska mycket info om HDSLR.

Dessa kameror hade jag tittat på:

Videokamera (om du har råd och verkligen vill ha videokamera så behöver du inte tänka mycket längre):
Panasonic TM700

DSLR med video:
Sony A55 / A33
Panasonic GH1 / GH2
Canon 550D

Tillbaka
Topp