behöver tips angående tripp till folgefonna

Tjena!
Jag tänkte styra upp en tripp med bil från Sundsvall till Folgefonna här några dagar över midsommar med några polare.
Vi har som aldrig varit där tidigare och jag jag har lusläst lite av kommentarer på forumet som i och för sig är rätt gamla men...
någon som vet vad som blir närmaste vägen från Sundsvall?
när går färjan?
måste man förboka tält-plats?
jag vet att frågorna kan tänkas dumma men tänkte det var enklast att kolla av med folket här som kanske har erfarenhet från resor därifrån.

tacksam för svar//Niklas

http://maps.google.com/maps?f=d&sou...1.710706,11.513672&spn=7.833939,19.753418&z=6
Är ett alternativ på väg. Det borde gå relativt snabbt och enkelt att ta sig till Gjøvik, men efter det så blir det små och krokiga vägar som tar låång tid.
Det var ganska länge sen jag tog den färjan, men det gick fint att tälta precis vid kajen, så se till att köra till Kinsarvik så ni kommer dit på kvällen. Hoppa på första färjan dagen efter och tuta vidare. Att ta omvägen ner till Odda istället för att ta färjan tar LÅNG tid.
Försök att inte åka på en söndag. Då ligger norrmännen hemma och sover.

Jo, och från Geilo tills att ni kommer fram är det ju magiskt vackert!
Har ni tid över, sväng höger i rondellen i Eidsfjord och klättra upp till Kjåsen, en gård som ligger sjukt otilgängligt ett par hundra meter ovanför fjorden.
Fråga folk var stigen går, dvs ta inte bilen och den nya fuskvägen.

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny =)
Jag och frugan funderar på att dra till Fonna nästa vecka men funderar på hur det ser ut med snön?
Vet att Stryn har stängt för säsongen pga. snöbrist och har ingen större lust att bila 11timmar för att kunna åka ett åk för att sedan behöva bila hem pga. snöbrist eller liknande =P

Så jätte tacksam om någon som har kollat på läget i fonna skulle kunna ge lite input =)

Snödjup

Tillbaka
Topp