Beställa från USA (betala moms i sverige)?

cristian82

Medlem
Någon som har erfarenhet från att beställt skidor, kläder mm från USA? Fick ni betala skatt på det som skickades?

Tacksam för svar!

Om det rör sig om 1000:- eller mer så är risken stor att du får betala svensk moms på 25% av värdet....INTE skatt!

..

på vissa sidor i vissa delstater är inte skatten (tax) utskrivet, då lägger de på skatt (tax) på varan..

sen tilkommer ju så klart alltid frakt...

sen årsskiftet är svenska tullen rätt hård och vi skall inte prata om den amerikanska.

så TULL kommer du att få betala och moms på tullen..

...

sök på forumet ang detta (siffror etc) jag tror att det är 25% tull och 8% tullavgift eller dylikt..

..

men köper du DYRA saker 3000 och uppåt så brukar man spara en del pengar iaf till skillnad från att köpa sakerna i Sverige eller i Europa..

...

/Pinn

Flashen sa:
Om det rör sig om 1000:- eller mer så är risken stor att du får betala svensk moms på 25% av värdet....INTE skatt!
Moms är väll ett annat ord för Mervärdesskatt och utgör har jag för mig statens största inkomstkälla. Så jo, skatt är det definitivt :)

Korrekt, men säger man enbart skatt så kan blanda ihop det med annat! För sedan kan det vara skatt på momsen också....inte i detta fall dock.

tack för svaren! hade tänkt att beställa en ny snowboard men med alla avgifter verkar det bli lika dyrt eller dyrare än att beställa från den blåa tomaten!

jenkwi!

??????????????????????????

Om du hade läst lite på forumet så hade du nog upptäckt att Blue-tomato ligger i Europa, Österrike och detta faktum gör att det verkligen inte blir någon tull eller moms eller skatt då Österrike så som Sverige båda ligger i Europa..

det enda som du betala från www.blue-tomato.at eller www.hot-zone.at är det du köper..

INGEN frakt över 300E (ca: 2800kr)

...

så köp du dina snöbrädagrejjer, du kommer att spara några hundralappar, kanske tom en tusing..

/Pinn

Det är inte för att blue-tomato ligger i europa som gör det tull fritt,, det är för att de är medlemar i EU... hehe ;)

pinn sa:
??????????????????????????

Om du hade läst lite på forumet så hade du nog upptäckt att Blue-tomato ligger i Europa, Österrike och detta faktum gör att det verkligen inte blir någon tull eller moms eller skatt då Österrike så som Sverige båda ligger i Europa..

det enda som du betala från www.blue-tomato.at eller www.hot-zone.at är det du köper..

INGEN frakt över 300E (ca: 2800kr)

...

så köp du dina snöbrädagrejjer, du kommer att spara några hundralappar, kanske tom en tusing..

/Pinn
Jag visste sen tidigare att "blue-tomato" ligger i Österrike, har beställt därifrån och det har fungerat hur bra som helst, är även medveten om att man inte behöver betala tull inom EU. Min tanke var att komma ännu billigare undan genom att beställa från andra sidan atlanten men det verkar som att det blir nästan lika dyrt efter tullavgifter, moms mm. som tillkommer!

cristian82 sa:
tack för svaren! hade tänkt att beställa en ny snowboard men med alla avgifter verkar det bli lika dyrt eller dyrare än att beställa från den blåa tomaten!
Olof_Molin sa:
Det är inte för att blue-tomato ligger i europa som gör det tull fritt,, det är för att de är medlemar i EU... hehe ;)
"men med alla avgifter verkar det bli lika dyrt eller dyrare ÄN att beställa från"

aha .. observera det ÄN'et... ;P

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp