Betyder flexen på pjäxan någonting alls?

Hej freeride. Står i val mellan två olika pjäxor. Lange RX 130 och Salomon x pro 120. Enligt siffrorna borde langen vara hårdare men jag finner att den är många gånger mjukare. Lägger jag min tyngd framåt kan jag ta ut nästan hela flexen. I x pro är det motsatsen. Jag kan få skaftet att röra på sig lite granna med rejäla gung. Kommer langen vara för mjuk eller blir det stor skillnad när man ställer sig på skidorna?
Jag åker völkl katana 190, är 193 lång och väger 88.

Siffrorna betyder något.
Samma modell från samma fabrikat. högre siffra = hårdare.
Däremot är det inte någon standard, det betyder att siffrorna inte är direkt jämförbara mellan olika fabrikat.
De kan ge en fingervisning men är absolut ingen sanning.

Sen kan kanske temperaturen påverka olika.
Först så känns de garanterat mjukare i rumstemperatur.
Men sedan kan nog olika fabrikat och modeller var olika i känsligheten för temperatur skillnaden.

Det kommer säkert fler som vet mer och kan utveckla det hela mera :)

//Åke

Det finns ingen standardiserad skala gällande pjäxornas styvhet utan tillverkarna sätter helt godtyckligt en siffra de anser lämplig.

Märke A med flex 110 kan därför vara både mjukare eller styvare än märke B med samma flexindex.

Det finns även andra faktorer som avgör hur det känns när pjäxan är på. Skaftets höjd och hur tight det sitter runt benet eller om foten faktiskt rör sig lite gör stor skillnad i hur flexet upplevs.

Angående lange vs salomon där så kan det skilja en hel del när pjäxorna är kalla? dvs att salomon inte blir lika mycket hårdare av kyla som Langen, inget jag kan säga nått om dock...

Senast ändrad:
Verkar som Langes pjäxor är ganska mjuka jämfört med andra märken.
Provade också några Lange förra året och de var betydligt mjukare än bl.a de Tecnica jag köpte, trots att Tecnican hade lägre flex.
Kanju vara så att flexen skiljer mindre när det är kallt, men jag skulle inte chansa på det.

Ju högre flex desto hårdare pjäxa om man jämför SAMMA MÄRKE OCH MODELL och helst samma årsmodell. Flex är en förvirrande djungel.

Snödjup

Tillbaka
Topp