Betyg på min lapplandsresa 15 - 27/4

• Trådstartare Trådstartare swedfighter
  • Start datum Start datum
S

swedfighter

Guest
Jag var i lappnand 15 - 27/4-07 och körde narvik, abisko, björkliden och riksgränsen samt komplettera med lite helikopterlyft i björkliden, bodde även där. Hade hyrbil så att alla 4 anläggningarna kunde besökas. Så jag tänkte dela med mig med mina åsikter om de olika ställena, inte för att någon kanske bryr sig men ändå...hehe. Alla åsikter är enligt att åka snowboard, ingenting annat! :-)

Björliden: Bodde på gammelgården och blev överraskad över att det var ok boende fastän det är ett vandrarhem. Visserligen slitet men du har bastu och restaurang förutom dusch och toa då. Dessutom får man utnyttja allt på hotellet, inte illa! Har alltid ignorerat åkningen i björkliden fastän jag aldrig varit där och kan såhär i efterhand konstantera att vid snöfall är de en god kandidat att konkurrera med riksgränsen. Helt ok offpist trots allt med stora ytor som man gillar som snowboardåkare. Inte alltid så brant men inne på offpistområdet finns möjlighet att välja sin egen väg och där kan det luta på ganska så bra beroende på vilken väg man tar. Men har det inte snöat utan åkningen utanför pisterna är hård och man får hålla till i pisterna så är det inget vidare.

Artic elements: Tog 6 st. helikopterlyft och de var riktigt bra. 3 lyft i abiskoalperna och 3 st. i kebnekaisemassivet. Snällare åkning i abisko och mer lutning inom kebnekaise men det var riktigt bra åkning med orörd snö och en helt underbar dag. Proffsig guidning och säkerhet och rekommenderas varmt.

Riksgränsen: Behöver inte säga så mycket om det stället än att det är riktigt grymt vid snöfall och har det inte snöat och åkningen är hård så är åkningen rätt så kass här med. Hörde ett rykte att det ska säljas pga. för dåligt med bokningar och att all fast personal har sagts upp. Undrar vad som kommer att hända med riksgränsen egentligen isåfall?

Abisko: Blev rejält besviken på abisko. Ok åkning längst upp, lite isigt blandad med snö men när trädgränsen börjar så börjar eländet för i alla fall snowboardåkare. Enligt kartan ska man kunna åka vissa delar där de har gallrat, stämde inte alls. Fick vandra i 1,5 timme för att det är fjällskog precis överallt. Och den s.k. pisten som är markerad var mossan framme liksom på en del andra ställen. De skulle verkligen behöv gallra fjällskogen där men det har väl med att det är ett naturreservat att göra också. Men åkningen innan trädgränsen var bra.

Narvik: Blev även här rejält besviken och då på snön. Fanns knappt någon snö. Gräsmattan var framme längst ner och på toppen var det bara ett islager och lite lätt nysnö längst upp. Så offpiståkningen som är så känd kunde man glömma. Hoppas ingen har bokat en resa dit i alla fall. Det komiska var att det stod på deras hemsida att förhållanderna vara bra och att det var 70 cm snö, snarare 40 cm knappt. Men att kunna åka bräda med fjorden nedanför i solnedgång är rätt ok trots allt! :-)

Slutfacit av resan: Riksgränsen, björkliden och helikopterlyft med artic elements är det som gäller i lappland om jag får säga det själv, kommer aldrig mer åka till abisko förrän de gallrat fjällskog där och narvik får man verkligen hålla koll på snön om man ska boka en resa dit. Verkar vara växthuseffekten som börjar göra sig påmind där kanske.

Over and out!

Nicke

är det här en uppsatts du ska skriva och lämna inn till skolan? isåfall så var det mycket du hade skrivit och det gillar lärare BTW min gnälliga svenska lärare säger att man ska skriva ut lägre tal

Senast ändrad:
swedfighter sa:
Riksgränsen: Behöver inte säga så mycket om det stället än att det är riktigt grymt vid snöfall och har det inte snöat och åkningen är hård så är åkningen rätt så kass här med. Hörde ett rykte att det ska säljas pga. för dåligt med bokningar och att all fast personal har sagts upp. Undrar vad som kommer att hända med riksgränsen egentligen isåfall?
Fast, dvs året runt-anställd, personal har sagts eftersom det inte finns behov av folk där året runt. Det är helt enkelt inte lönsamt hela året.

Nej, att Strömma skulle sälja Riksgränsen är inte troliget eftersom de håller på att bygga om stället; skidåkarrum och lägenheter håller på att få sig en välbehövlig upprustning.

Tillbaka
Topp