Bierikbakte (Pierikpakte)

Tjenare! Sitter nu och börjar lite smått planera nästa vinters äventyr och snubblade över en bild på Bierikbakte (Pierikpakte). Utifrån de bilder jag har sett ser det ju ut som bergens berg (iallafall med nordiska mått mätt). Hittar dessvärre väldigt skralt info om åkning på Bierikbakte samt vägar upp till toppen. Det jag då helt enkelt är ute efter är någon som har åkt på Bierikbakte och skulle vilja dela med sig av lite "beta". Jag vet att det är klättring med säkringar på sommaren, men hur ser det ut på vintern? Hur gick ni in till berget? Vilken väg tog ni upp? Vilken väg tog ni ner? Osv...

Tacksam för svar!

stojje

Medlem
Vi var där en vinter i slutet av förra århundrandet. Utan riktiga klättergrejor. Vi skidade upp norrifrån på glaciären, rundade toppen på glaciären och bootpackade en ränna i riktning från sydost upp mot toppkammen. Väl uppe på snökammen ålade vi med med benen på var sin sida ryggen mot hammaren som är självaste toppen. Där tog det stopp för oss. Mixat snö och klippa. Vi vågade / kunde inte fortsätta utan klättergrejor så vi vände ca 10m under toppen. Ålade tillbaka längs kamnen, tog på skidorna och fick ett mjuk, skönt långt åk tillbaka.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp