Big mountain skidåkning - Hur gör ni?

HRohlcke

Medlem
Offpiståkning är nog något som alla här på Freeride uppskattar, jag själv är inget undantag. Sedan några säsonger tillbaka så har jag försökt att ge mig på mer och mer utmanande lines, trots det så känner jag mig ofta osäker på vilka bergssidor som är åkbara. Jag har en del kunskap om laviner och andra potentiella risker, men är dålig på att avgöra om jag bör åka en line eller inte.

Hur gör ni när ni kör big mountain? Vilka faktorer är viktiga för att avgöra om en line är åkbar eller inte? Hur planerar ni själva åket? Vad får er att titta på ett face och säga "där ska jag åka."?

Det skulle vara intressant att höra hur folk tänker.

Vore nog bra om du lägger upp en bild på ett face du tycker är big Mountain då spannet på folk här är ganska stort liksom definitionen hos olika personer på vad som är big mountain.

havreboll sa:
Vore nog bra om du lägger upp en bild på ett face du tycker är big Mountain då spannet på folk här är ganska stort liksom definitionen hos olika personer på vad som är big mountain.
Sant, "big mountain" är ganska svårdefinierat, men det finns egentligen inget specifikt jag tänker på. Jag undrar mest hur folk ser på offpist-terräng.

Det varierar ju väldigt mycket beroende på terrängen också, att köra en brant korridor är (enligt mig) en helt skiljd analys jämfört med t ex ett stort face med klippdrop som i sin tur är en helt skiljd analys mot t ex att köra spines... Vissa linjer måste också detaljplaneras på nivån "den svängen där, lite rakt, ny sväng där" osv, medans andra blir mer "åt det hållet, sätta den featuren, sen åt andra hållet". Finns ingen magisk formel helt enkelt.

Tillbaka
Topp