Bil Grenoble - Briançon, vilken väg?

kappakomplett

Aktiv medlem
Reser med bil från Grenoble till Briançon om ett par veckor. Vilken väg är bäst att ta? Det är ngn tunnel som ställer till det tydligen. Det verkar finnas en nordlig och en sydlig rutt, så om någon sitter inne på lite lokal info här är jag tacksam!
(Inte för att det verkar vara någon snö....:o)

Senast ändrad:
RN91 vid Barrage du Chambon nedanför La Grave är öppen via en liten omväg på nordsidan av dammen, den stängde i våras efter ett stort ras över en av tunnlarna. Däremot lär den kunna stänga ganska snabbt vid lavinfara och det verkar som att man inte tillåter hur mycket trafik som helst där heller. Säkrast är att köra över Gap från Grenoble, längre men säkrare.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
RN91 vid Barrage du Chambon nedanför La Grave är öppen via en liten omväg på nordsidan av dammen, den stängde i våras efter ett stort ras över en av tunnlarna. Däremot lär den kunna stänga ganska snabbt vid lavinfara och det verkar som att man inte tillåter hur mycket trafik som helst där heller. Säkrast är att köra över Gap från Grenoble, längre men säkrare.
@Glisseur Ok, tack, den södra vägen alltså! Ja, den verkar något närmare än den norra som går in över Italien, Oulx, om jag förstår kartan rätt...

Norra vägen via Frejus och Oulx. 24 mil Motorväg hela vägen till Oulx.

Södra vägen Via Gap Embrun 22 mil. Delvis krokigt som attan. Har åkt den vägen 1 gång då Col Lauttaret var stängt. Tar en herrans tid. Skulle det snöa ta definitivt den över Frejus.

Att tillägga Monte Carlorallyt med ett antal sträckor runt Gap går 18 till 22 Januari. Det kan påverka trafiken. Frejustunneln har et specialpris pga av den stängda vägen.

Håller med föregående inlägg, vägen via Gap är lååång.
När gpsen lurar ut en på små slingriga vägar där det bara gick att köra i 40km/h (mörkt o spöregn) medans gpsen räknar med att man ska hålla 90km/h, då tar det ännu längre tid.

Över italien är snabbast och smidigt, men tunneln var rätt dyr (ca 40€ utan rabatt enkel väg om jag minns rätt)
Om vägen över lagrave är stängd eller riskerar vara det hade jag inte tvekat på italien!

En inflikning då jag själv landar i Turin o skall ta en hyrbil till La Grave, är det samma tunnel man skall passera?
Kör ju ner om Serre o via Briacon till La Grave..

streimert sa:
En inflikning då jag själv landar i Turin o skall ta en hyrbil till La Grave, är det samma tunnel man skall passera?
Kör ju ner om Serre o via Briacon till La Grave..
Nope, du kör aldrig in i Frejustunneln när du ska till Briançon. Du svänger av motorvägen innan dess och sen upp via Sestriere och Claviere/Montgenèvre, ner till Briançon och sen RN91 över Col du Lautaret. Det står stora infoskyltar vid utfarten av Monetär om passet är öppet eller inte, annars finns det info här om väglag osv:
http://meteo05.sepcs.fr/bulletin/lautaret.htm
https://www.inforoute05.fr/wir3/cols.html

@ streimert

Vet inte om det är lag på det men kan nog vara så. Kör du en 2 hjulsdriven bil över Col du Lautaret är det ett smart drag att ha dem vid snöfall. Har dock åkt den vägen många gånger utan snökedjor i 2 hjulsdrivna bilar/minibussar (med lokalbefolkning som kör).

När åker du förresten?
Ska ev åka samma väg tisdag 5/1 eller onsdag 6/1 med retur lördag 9/1 eller söndag 10/1.

Skaegget sa:
@ streimert

Vet inte om det är lag på det men kan nog vara så. Kör du en 2 hjulsdriven bil över Col du Lautaret är det ett smart drag att ha dem vid snöfall. Har dock åkt den vägen många gånger utan snökedjor i 2 hjulsdrivna bilar/minibussar (med lokalbefolkning som kör).

När åker du förresten?
Ska ev åka samma väg tisdag 5/1 eller onsdag 6/1 med retur lördag 9/1 eller söndag 10/1.
.................
Åker själv v7.
Hade hört att det var lag i vissa Italienska regioner med snökedjor, ...

streimert sa:
Förresten,, är det lag på ha snökedjor i bilen när man kör från Turin ((Italien) till La Grave?
Nja, inte lag. Det finns skyltar för detta i Frankrike. På dessa skyltar står alltid att vinterutrustning är "rekommenderat", men när vädret är sämre uppgraderar de från rekommenderat till "obligatoriskt". Skulle tro att det betyder att det tillfälligt "är lag" på att ha snökedjor (eller dubbdäck).

la_grave sa:
streimert sa:
Förresten,, är det lag på ha snökedjor i bilen när man kör från Turin ((Italien) till La Grave?
Nja, inte lag. Det finns skyltar för detta i Frankrike. På dessa skyltar står alltid att vinterutrustning är "rekommenderat", men när vädret är sämre uppgraderar de från rekommenderat till "obligatoriskt". Skulle tro att det betyder att det tillfälligt "är lag" på att ha snökedjor (eller dubbdäck).
Det är lag på att ha snökedjor med i bilen och använda dom när det är svåra förhållanden, i vissa fall står polisen och kollar detta och du får inte köra vidare om du inte monterar på kedjornas, alternativet är vinterdäck. Dock är dubbdäck förbjudet.
Snabbaste vägen till Serre är alltid tunneln, vare sig vägen mellan La Grave och Grenoble är öppen eller ej, det som normalt avskräcker är tunnelavgiften (man tjänar typ 30 min men betalar Ca 50€).
Jag har kört den "tillfälliga" vägen väldigt många gånger i höst och min föraning är att den stänger vid minsta snöfall eller isbildning. I tillägg så står polisen ganska ofta och kontrollerar så du är "hemmahörande" i dalen, om du inte är det är det bara att vända...

Magngan sa:
la_grave sa:
streimert sa:
Det är lag på att ha snökedjor med i bilen och använda dom när det är svåra förhållanden, i vissa fall står polisen och kollar detta och du får inte köra vidare om du inte monterar på kedjornas, alternativet är vinterdäck. Dock är dubbdäck förbjudet.
Snabbaste vägen till Serre är alltid tunneln, vare sig vägen mellan La Grave och Grenoble är öppen eller ej, det som normalt avskräcker är tunnelavgiften (man tjänar typ 30 min men betalar Ca 50€).
Jag har kört den "tillfälliga" vägen väldigt många gånger i höst och min föraning är att den stänger vid minsta snöfall eller isbildning. I tillägg så står polisen ganska ofta och kontrollerar så du är "hemmahörande" i dalen, om du inte är det är det bara att vända...
......
Angående vägen,,, är det inte bara följa E70...tills Ss24 mot Moretta....därefter följa den ner mot Claviere för sedan gå på N94 mot Montegeneve o vidare på serpentiner till Briacon ....därefter hålla tummarna med passet längs D1091?
Jag har kanske fel men var ligger Frejus tunneln?
Har åkt mellan Lodgen i La Grave o Montegeneve X antal gånger,,,men kan inte komma ihåg tunneln.....

Hej på er

Så här ligger det till. från grenoble åker man genom tumel frejus till Italien sen vidare mot montgenevre vidare ner till biancon. Sen till vilken by man skall till. Villneve,monitierr,Chantemerle,Briancon eller vidare mot La Grave. är passet stängt (Col du lautaret), går det inte att ta sig till La grave med bil.Bara att vända eller sova i bilen. Det kan gå att ta sig till La Grave via den "normala" väte om det är ok väder. dom har byggt en väg på Södra sidan av barrage du chambon. DVS Norrsidan mot Des Alpes, kan vara Stor lavinfara.Tunneln efter Les 2 Alpes är STÄNGD!!! Dom kör som jag fattat det bara bilar i en riktning i taget för vägen är smal.

Den 'nya' extra vägen är öppen sen i höstas och går på den södra sidan om Lac du Chambon. På ett ställe har man satt in trafiklyse, då vägen är för smal för mötandes trafik. Vid ett tillfälle denna vinter har 'gendarmerie' kollat genomfartstrafiken och skickat de som inte har ett 'boende tillstånd' i La Grave med omgivining, att köra runt via antingen Tunnel du Frejus eller Gap. Denna kontroll har dock enbart skett från Isère sidan och inte från Hautes-Alpes sidan. Prefekturen har dock uppmanat att inte informera om att denna väg är öppen.Detta då man inte är 'försäkrad' om man tar denna väg och en olycka händer. Den ska helst bara användas av de som jobbar i området.

En ny tunnel kommer att byggas, detta har beslutats. Infarten, om man kommer från Grenoble / 2 Alpes sidan kommer att vara den samma, men sedan ska man gräva längre in in berget och tunneln kommer att komma ut efter den andra gamla tunneln. Förhoppningsvis, om man ska vara positiv, så kommer den nya vägen att öppna till vintern 2017.

Tillbaka
Topp