la_grave sa:
streimert sa:
Förresten,, är det lag på ha snökedjor i bilen när man kör från Turin ((Italien) till La Grave?
Nja, inte lag. Det finns skyltar för detta i Frankrike. På dessa skyltar står alltid att vinterutrustning är "rekommenderat", men när vädret är sämre uppgraderar de från rekommenderat till "obligatoriskt". Skulle tro att det betyder att det tillfälligt "är lag" på att ha snökedjor (eller dubbdäck).
Det är lag på att ha snökedjor med i bilen och använda dom när det är svåra förhållanden, i vissa fall står polisen och kollar detta och du får inte köra vidare om du inte monterar på kedjornas, alternativet är vinterdäck. Dock är dubbdäck förbjudet.
Snabbaste vägen till Serre är alltid tunneln, vare sig vägen mellan La Grave och Grenoble är öppen eller ej, det som normalt avskräcker är tunnelavgiften (man tjänar typ 30 min men betalar Ca 50€).
Jag har kört den "tillfälliga" vägen väldigt många gånger i höst och min föraning är att den stänger vid minsta snöfall eller isbildning. I tillägg så står polisen ganska ofta och kontrollerar så du är "hemmahörande" i dalen, om du inte är det är det bara att vända...