Några snabba tips och regler i andra länder.
Nojlas tips är bra, lyssna på han.
Lämna Sverige runt 8 och kör på natten, mindre trafik, köer och förstoppad trafik

Helsingborg-Helsingör är kortare för de flesta än bron i Malmö(runt 40km) och bensträckare är viktigt vid långkörning. Köp båda färjorna samtidigt, billigare, alltså Rödby-Puttgarten).
Ha trafikmeddelaren(TP tro jag det heter) aktiverad på radion så få man veta om det finns köer osv.
Ha bra däck så ni klara av lite backar å annat i snö och en nyservad bil är också bra.
Kolla i backspeglarna!!!
Fyll upp bilen innan ni lämnar svensk mark och sen i Danmark med, för sen blir den bara dyrare tills ni är i Österrike eller Schweiz. Har varit så de senaste 6 åren då jag kört.
Rätt däcktryck ett måste.
Missa inte avfarter, som sagts innan blir nästan alltid långt.
Kolla väder så ni vet lite hur ni ska planera körningen, tex motorväg eller Fernpass, fint ställe å åka igenom på dagen när man kan se utsikten, om man åker mot tex St:Anton.
95oktan heter super har jag för mig, rätta nån om jag har fel.
Mycket bra att ha två olika kort i Europa då många ställen inte tar båda, bankomater mataffärer mm, visa maestro.
Lagar
Fylld reservdunk har jag hört det är lag på.
Reflektväst också lag på( i bla Italein ska det finnas en var till alla i bilen), tro som du Nojlas att det är lag här med.
Snökedjor är både måste å lag på i alperna på många ställen, köps gärna på Biltema som är 10 ggr billigare än Spar i Lech.
Vinjette på Österrikiska motorvägar, kör man direkt på dom från Tyskland får man köpa sån i Tyskland, dyr skatteavgift om man inte har det, typ 120 euro på plats.
En grön rund sticker i rutan om man vill få köra i en hel del tyska städer, har med miljön å göra och ska kosta runt 4 euro eller så, hört det ska gå å skaffa via internet eller mackar. OBS i vissa städer är lite äldre dieselbilar ej längre tillåtna, typ v70(ej nyaste)
Inga jävla dubbdäck i Europa, blir fan så dyrt om ni åker dit.
Bogserlina startkablar och snöskyffel kan vara fint å ha när man säsongar, kan alltid vara andra säsongar som behöver lite hjälp.
Var allt jag kunde komma på just nu, kör försiktigt med å lycka till