Bila till Österrike

preytz

Ny medlem
Bila till Österrike
Tja, jag och några vänner ska bila ner till Österrike, bad gastein i vinter och första gången vi åker så långt.

Så skulle i princip uppskatta alla tips man kan få om ja typ allt. t.ex. hur mycket kostade bensinen för er, vad ska man tänka på osv osv.

Tack på förhand!

Bila till Österrike
Hur länge har du haft körkort? Det du skall tänka på är att trafiken i andra länder inte alltid fungerar på samma sätt som hemma, även om de flesta européer är duktiga bilförare i jämförelse med nollåttor...

Bensinen kostar väl som här hemma och då är det bara att räkna mil*bränsleförbrukning*bensinpris.

Tänk på däck... dubbdäck är förbjudna, kedjor ofta ett krav.

Bila till Österrike
Bensinen är dyr i tyskland (något dyrare i vintras i.a.f. - bra att tanka i danmark)
Vet inte varifrån du kör, men tror att färjan helingborg-helsingör plus färjan rödby-puttgarden är snabbare än öresundsbron. (Köp en kombibiljett på första färjan så blir det billigare). (Färjor innebär dessutom bensträckare medans man fortfarande färdas framåt...)

Dubbdäck är förbjudna. Tänk inte ens tanken att köra med dubb.
Snökedjor ska finnas med och vara lättillgängliga - annars blir det böter.
Reflexvästar ska också finnas med (undrar om det inte är lag på det i sverige med?)
GPS är oerhört bra.
Kontrollera däcktrycket så spar du en liten smula på miljön - och plånboken.
Tyska lunchställen tar ibland inte kort. Cash is king - ta med lite Euro från början.
Får du fortkörningsböter i tyskland vill mr polizei ha stålar i näven på momangen - och det är inget som går att diskutera. Har du inte cash blir du eskorterad till närmaste bankomat. Har du då ett fjantigt maestro/electronkort som inte funkar i alla automater(och heter hasse "mute") så är det bra att ha med sig en vän med ett riktigt visakort som man kan ta ut pengar på. :lol:

Har du inte kört på autobahn innan så var obs på ett mycket högre tempo. Man måste kika mycket mer bakåt. Folk som blåser på i 300 knyck i vänsterfilen har inga som helst planer på att bromsa för en överlastad bummarkärra med takbox (har jag märkt).
På tyska motorvägar har man inte väjningsplikt för bilar som ska ut på motorvägen - det har man i sverige. De tyska motorvägarna må ha ett bra rykte, men avfarterna är fanimej ett bottennapp - korta och svänger snabbt.

För övrigt rekommenderar jag att köra på natten. Sikta på att lämna Sveriges landsgräns runt 8 på kvällen och sen är vägen fri hela vägen ner... Dagtid = risk för köer. Lååånga köer.

Kör försiktigt!

Bila till Österrike
Tack så mycket för tipsen, så det är bara satsa på att införskaffa nya däck om man har dubbdäck alltså? Finns det kanske någon annan lösning?:)

Bila till Österrike
Däck är dyra saker... det finns andra lösningar. Lägg pengar på åkningen istället.

Tåg
Hyrbil
Buss
Bytlåna bil/däck med någon som har rätt däck

Bila till Österrike
svveet sa:
om däcken är halv kass slit ut dubben.
Mycket klokt inlägg. Det märks att skribenten har stor erfarenhet av såväl vinterkörning i alpmiljö, trafiksituationen längs Tysklands stora vägar och säkerhetsmarginaler vid körning med fullastad bil.

Jag tycker att vi alla böjer våra huvuden i stum beundran över ett inlägg så fyllt av vishet.

Jag hoppas att ingen tar ditt inlägg på allvar. Däck är allvarliga saker.

Bila till Österrike
Glöm inte att köpa det österikiska skattemärket när du ska över gränsen. Jag har bara haft 10 dagars och det kostar 7.80 euro. Noll koll pa vad ett flermanaders eller ars märke kostar. Men blir du tagen av polisen utan detta blir det dyrt. Bensinen är avsevärt billigare i Austria jmf med Tyskland.

Bila till Österrike
Några snabba tips och regler i andra länder.

Nojlas tips är bra, lyssna på han.
Lämna Sverige runt 8 och kör på natten, mindre trafik, köer och förstoppad trafik;)
Helsingborg-Helsingör är kortare för de flesta än bron i Malmö(runt 40km) och bensträckare är viktigt vid långkörning. Köp båda färjorna samtidigt, billigare, alltså Rödby-Puttgarten).
Ha trafikmeddelaren(TP tro jag det heter) aktiverad på radion så få man veta om det finns köer osv.
Ha bra däck så ni klara av lite backar å annat i snö och en nyservad bil är också bra.
Kolla i backspeglarna!!!
Fyll upp bilen innan ni lämnar svensk mark och sen i Danmark med, för sen blir den bara dyrare tills ni är i Österrike eller Schweiz. Har varit så de senaste 6 åren då jag kört.
Rätt däcktryck ett måste.
Missa inte avfarter, som sagts innan blir nästan alltid långt.
Kolla väder så ni vet lite hur ni ska planera körningen, tex motorväg eller Fernpass, fint ställe å åka igenom på dagen när man kan se utsikten, om man åker mot tex St:Anton.
95oktan heter super har jag för mig, rätta nån om jag har fel.
Mycket bra att ha två olika kort i Europa då många ställen inte tar båda, bankomater mataffärer mm, visa maestro.

Lagar
Fylld reservdunk har jag hört det är lag på.
Reflektväst också lag på( i bla Italein ska det finnas en var till alla i bilen), tro som du Nojlas att det är lag här med.
Snökedjor är både måste å lag på i alperna på många ställen, köps gärna på Biltema som är 10 ggr billigare än Spar i Lech.
Vinjette på Österrikiska motorvägar, kör man direkt på dom från Tyskland får man köpa sån i Tyskland, dyr skatteavgift om man inte har det, typ 120 euro på plats.
En grön rund sticker i rutan om man vill få köra i en hel del tyska städer, har med miljön å göra och ska kosta runt 4 euro eller så, hört det ska gå å skaffa via internet eller mackar. OBS i vissa städer är lite äldre dieselbilar ej längre tillåtna, typ v70(ej nyaste)
Inga jävla dubbdäck i Europa, blir fan så dyrt om ni åker dit.
Bogserlina startkablar och snöskyffel kan vara fint å ha när man säsongar, kan alltid vara andra säsongar som behöver lite hjälp.

Var allt jag kunde komma på just nu, kör försiktigt med å lycka till:)

Bila till Österrike
millgard- live á little....?:o

absolut bästa vägen ner till Bad Gastein är Trelleborg - Rostock.

om ni kör dagtid, kör över berlin, eller rättare sagt Potsdam, tre-filig väg nästan hela vägen, rätt många mil längre men kö risken mycket mindre.

nattetid kör över Hamburg

dubbdäck är förbjudet i tyskland, men jag har kört många ggr med dubb, ren chansning. om dom tar dig i på gränsen (Tullen) så får ni \"peta\" ur dubben på plats, inte särskilt kul.. och säkert kallt.

i österrike är det helt tillåtet med dubb, du får dock max köra i 80km/h och du måste ha ett klistermärke i bakrutan,
ni kan köra \"runt\" tyskland, polen m.m. längre körning med nya däck är dyrt.
skit i klistermärket kör plattan i mattan som vanligt, MEN krocka inte, när dom hittar ett ´fel´ så gäller nog inga försäkringar här nere.

vignette (extra motorvägsskatt) köper du på bensinmacken vid gränsen, om ni gillar att shoppa = dra till Salzburg då och då, köp halvårs varianten,
ska ni leva ´budget´ köp tio dagars.

reflex väst, biltema, ett måste.
första hjälpen, modell halvstor, den ni har i lavinryggsäcken är för liten,
varningstriangel,
om ni inte har den nyare reg.plåten med ett S på så måste du ha ett klassiskt S klistermärke.

om det är dåligt väder, eller dom varnar för kö, TANKA OFTA, inte mindre än halv tank, ni vill inte sitta i bilkö och få soppa torsk, det lär bli rätt kallt.. ta med en reservdunk med sås, soppa torsk= böter
TA (traffic announcement) heter funktionen på radion för att höra den aktuella trafik situationen.

kan ni få tag på en takbox, så släng på den, grymt bra att ha här nere.

/hr. messerschmit

Bila till Österrike
Om vi nu pratar om säkerheten så skulle jag rekommendera att bara åka dagtid. Det handlar om en enda natt på hotell och det kostar inte värst mkt i Tyskland. Lite handlar det dock såklart om varifrån i Sverige man kör. Statistiken är tydlig i Sverige att risken att krocka är mkt större i gryning/skymning och mörker. Dessutom kan man misstänka att antalet rattfulla sannolikt är större om nätterna. Dessutom blir man ju inte direkt bättre bilförare ju längre man kört och den vila man får i baksätet är begränsad. Ska man tänka seriöst på riskerna med däck, osv så tycker jag att man även bör ta med detta i beräkningen.

Jag har bilat till Schweiz 3 ggr de senaste åren och har aldrig fastnat i några besvärliga köer, däremot har jag åkt förbi många tiotals totalkraschade bilar längs autobahn på morgonkvisten - nattens skörd så att säga.

Ärligt talat så tror jag det är få som väljer att köra endast dag pga mitt inlägg - men nu vet ni i alla fall att det är lite farligt...

Bila till Österrike
Först och främst; Andelen rattfulla i trafiken är som störst under förmiddagen när många ger sig ut "dagen efter".
Dubbdäcksförbjudet kommer man inte undan, då även Polen har ett förbud emot dessa klart överlägsna däck.

Samtliga frågor du kan tänkas ha borde du få svar på via motormännens riksförbunds hemsida. Klicka runt och läs om regler, tips och annat matnyttigt!

Bila till Österrike
Iller har rätt i olycksstatistiken med nattkörning. Man ser ju även som sämst i skymning å gryningsljus tycker jag. Men det är grym skillnad i trafikmängd på autobahn på dag resp. natt-tid, även helg/vardag. Körde två ggr i vintras ena till öriket och andra gången till Schweiz. Fastnade inte i några köer även om det var mycket trafik hem från nyår mellan Schweiz och Stuttgart, men mellan typ Salzburg och München var det stort i tidningen dagen efter med köer på 100km, kö inte sån där verstockene verkehr som också är vanligt.

Nilshusse är det säkert man behöver s-märke? varit stoppad en 3-4 gånger i Österrike och Tyskland och ena gången sparka konstapeln även på däcken men de sa inget om s- märke, har aldrig haft nått pga jag trodde det bara var rekommenderat. Enda boten var för avsaknad av vinjette i öriket.

Och som nilshusse säger se till att alltid ha bensin i tanken, kan vara mycket längre mellan mackarna än på E4:an här hemma. När det gäller böter för att få slut på soppa så är det böter på autobahn för alla stopp oavsett orsak, ej kö då självklart. Så haverera ilen av nån anledning och man inte fått dit ADAC innan polisen ser en kan man få böter. http://www.adac.de/

Tycker det kan vara en bra ide att skaffa ADAC eller typ Falck security om man ska köra i Europa och inte har helförsäkring på bilen å vem har råd med det :) , dessa hjälper om man få haveri, tappa nycklar eller bilen inte vill starta mm.

Slår även ett slag för http://www.mitfahrgelegenheit.de/ om man vill lifta runt i Tyskland. Bruka kosta 5euro/100km. Även bra sätt om man vill fylla ut bilen i Tyskland.

Kör lugnt och med huvudet:)

Senast ändrad:
Bila till Österrike
En fråga bara, är det lagligt att köra på sommardäck i österrike/tyskland?
Slipper helst köpa vinterdäck som är lika bra som sommardäck på is...

Bila till Österrike
Jarle vet inte men tro inte det behövs om det är sommarväglag men min tyska klarade inte riktigt av texten här jag hitta. Kolla länken med http://www.focus.de/auto/ratgeber/s...-wo-winterreifen-pflicht-sind_aid_348000.html

Wer mit Sommerreifen in den Ski-Urlaub fährt, riskiert seine Gesundheit und drastische Geldstrafen. FOCUS Online erklärt, wo welche Regeln gelten.
Grundsätzlich sind in Deutschland Winterreifen auch während der kalten Jahreszeit keine Pflicht. In der Straßenverkehrsordnung heißt es jedoch: „Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstug an die Wetterverhältnisse anzupassen.“ Im Klartext bedeutet das in den Worten von Verkehrsminister Tiefensee: „Jeder Autofahrer ist dazu verpflichtet, mit geeigneter Bereifung unterwegs zu sein. Das kann je nach Wetterverhältnissen auch ein guter Sommerreifen oder ein Ganzjahresreifen sein.“

Wessen Reifen als ungeeignet eingestuft werden, muss mit einem Bußgeld von 30 Euro rechnen. Kommt eine Behinderung des Straßenverkehrs hinzu, könnte sich die Strafe sogar auf 40 Euro plus 1 Punkt in Flensburg erhöhen.

Österreich: Vorschrift je nachdem

Eine aktuelle Übersicht des ADAC gibt Auskunft über die Vorschriften im Ausland. Auch in Österreich besteht keine generelle Winterreifenpflicht. Bei schneebedeckten und vereisten Straßen oder bei Schneematsch sind aber Schneeketten oder Winterreifen vorgeschrieben.

Ganzjahres- oder Allwetterreifen gelten als Winterreifen, sofern sie mit dem Kürzel „M + S“ (Mud and Snow) versehen sind. Gültig sind diese Regeln jeweils vom 1. November bis zum 15. April. Ist eine Passage mit einem Durchfahrverbot gekennzeichnet, das „Fahrzeuge mit Winterausrüstung“ ausnimmt, ist das Weiterfahren nur mit Winterreifen oder Schneeketten erlaubt. Blaue Verkehrsschilder, die einen Reifen mit Schneeketten zeigen, verpflichten zur Fahrt mit eben solchen.

Bila till Österrike
Precis som de andra säger är det där med dubbdäcken viktigt! Inget du bara kan skita i och hoppas på att du inte blir stoppad. Har du dubbdäck så får du ställa dig och dra ut alla dubbar med tång på båten innan du åker av. Låter som ett stort skämt men det är faktiskt sant. Om du inte har dubbfira så är det bättre att låna av någon och spara pengarna till upplevelserna när du väl är där. Glöm inte snökedjorna!

GPS är inte alltid det bästa. Kan leda dig in på mindre vägar istället för raka spåret. Å andra sidan..är man ny i något land så är det ju bättre att gå efter GPSen än att chansa. När du är på de stora vägarna så är det ju smidigare att följa en vägkarta. Men det är såklart smaksak. Du lär ju inte komma fel med en GPS iaf.

Det blir ofta köbildningar och man kan få stå ett bra tag. Kan tyckas vara en supertöntig grej att påpeka men använd varningsblinkersen när du ser att det börjar bildas kö framför dig. Det är sjukt mycket trafik och det är höga hastigheter. Varningsblinkersen är en grej som de använder där nere och som är sjukt bra. Om du bara bromsar kan du fattar inte alla att det är kö på gång och du kan få någon *smack* i baken. Som sagt; kan tyckas sjukt töntigt att jag påpekar det men det är en riktigt bra grej och som kan vara bra att veta om. Vi är nämligen dåliga på sånt här i Sverige.

Som de andra påpekat så måste du vara sjukt mycket mer uppmärksam i din körning än här hemma i Sverige. Du kommer märka att vänsterfilen är "tyskarnas fil". Där bränner man på ordentligt. Typ bara bmw, merca, audi och wolksvagen som "äger" den och det måste du respektera. Nej men för att vara lite seriös så är det viktigt att du har koll överallt! Antagligen har du takbox på också så då kan du inte bränna på hur snabbt som helst heller. Ha respekt för trafiken och kom ihåg att det är du som är turist..alltså är det du som rättar dig.

Glöm inte skattemärkena.

Lite knasiga tips och påpekningar kanske men ändå saker som är bra att tänka på innan du ger dig av. Kör försiktigt och lycka till!!

Bila till Österrike
Sammanfattning av den tyska texten:
Det finns inget uttalat allmänt lagkrav på vinter däck i såväl Tyskland som Österrike. Däremot gäller i båda länder att "föraren är skyldig att vinteranpassa bilen under perioden 1/11-15/4" Detta innebär i praktiken dubbfria vinterdäck. Skulle något hända får du ta smällen, oavsett vems fel det var och det kostar 30-40 Euro i böter plus försäkringskostnader. Vissa vägar är dessutom märkta med krav på vinterdäck och/eller snökedjor.
I Österrike gäller även krav på vinterdäck alternativt snökedjor vid snö, is eller slask på vägbanan.

Återigen slår jag ett slag för motormännens riksförbund. Där finns allt man behöver veta, och det går att lita på informationen!

Senast ändrad:
Bila till Österrike
Denisan tack glömde bort det där med varningsblinkers helt. Trafikverket rekomendera numera att man använder det här hemma med även om det i Sverige inte är "lagligt" än vad jag förstått. Krockade nästan när jag kom från Leipzig i våras, kört hela vägen hem via Puttgarten och Malmö och när jag skulle ta på E4:an från E6:an var det kö bakom en liten back, inte en svennejävel som använde varningsblinkers arggggg förutom jag å bilen bakom mig, alla andra bara sket i det, så blev å bromsa jävligt hårt=>inte bra för mjuka vinterdäck i hög fart. Så mycket viktigt är det.

Sen har vi ju alla glömt å tipsa om hur man får ihop ett nytt startkapital när man väl kommer hem å är pank och livit alkis under vintern. Fyll upp bilen i Puttgarten, vilket även gör detta till den enda rimliga vägen hem, full av sprit å vin. Går även å fylla i öriket iland då det kan vara billigt där med. Givetvis förutsätter det att man har en riktigt bil så det får plats:)

Bila till Österrike
Tusan också, verkar som att det bara är att glömma att höghastighetscruisa genom Deutschelandet då... Nedrans friktionsdäck till att vara usla på allt... snyft...

Snökedjor lär det ju bli i oavsett om man kör på friktionsdäck eller sommardäck.

Senast ändrad:
Bila till Österrike
Läser man det här känns det ju som man har kommit ner och tillbaka med livet i behåll på ren tur alla de gångerna man kört.. Utryckta dubbar, överlastad bil, inga skattekort.. Kul :)

Bästa tipset är ju att kolla lika mycket bakåt som framåt. Och inte backa in i en Porsche...

Bila till Österrike
Jarle: Jag märkte ingen skillnad på sommarsulor och friktionsdäck på min kärra vid torr asfalt.

Dock hade jag ganska feta sulor på min stora tunga premiumbil, du kör väl nått franskt sladdrigt skit kan jag tänka...

Bila till Österrike
Bruka vara lugnt med vintersulorna när det är kallt men i varmare väder märks skillnad. Var tvungen å ta på mina vintersulor i somras för besiktningen och kändes som hela bilen liksom rullade sidledes på däcken. Du måste känt nått Nojlas annars få du gasa mer:) OBS OBS rekommendera ingen å köra med olagliga däck men plånboken bestämmer ibland:) och sommaren är ju kort...

Har förutom det lyckats delaminera ett däck på autobahn med resultatet att hela bilen gunga men det höll hem, var ett friktionsdäck som var kört med två vintrar och en sommar, vinter som följde på sommaranvändingen hände detta på väg hem från Warth nära Lech. Så kör inte friktionsdäcken på sommaren och kör inte för hårt med dom då det är varmt.

Bila till Österrike
Nojlas sa:
Jarle: Jag märkte ingen skillnad på sommarsulor och friktionsdäck på min kärra vid torr asfalt.

Dock hade jag ganska feta sulor på min stora tunga premiumbil, du kör väl nått franskt sladdrigt skit kan jag tänka...
Nja, de brukar ogilla höga hastigheter/hård körning under långa perioder. Även fast jag har en tysk premiumbil på närmare 2 ton :P

Fast det är ju sant, jag skulle ju kunna köra försiktigare...

Senast ändrad:
Bila till Österrike
Förresten, räcker det med snökedjor på framhjulen eller ska det finnas på alla drivande hjul? För lat för att leta reda på det själv om någon redan besitter kunskapen

Bila till Österrike
Jarle sa:
Förresten, räcker det med snökedjor på framhjulen eller ska det finnas på alla drivande hjul? För lat för att leta reda på det själv om någon redan besitter kunskapen
Vet inte heller, men en reflektion.

Fyrhjulsdrift, alltså? Även om den store tysken antagligen har nån form av Haldex/Syncro/Quattro undertill som ska flytta kraften till rätt ställe, så får du ju en klar fördel om det sitter kedjor runt om. De tar inte så mycket plats i bagaget när de inte är monterade och på Biltema är de inte så dyra heller, så handla ett par till, du.

Bila till Österrike
Det är lastbilsförbud (med vissa undantag) i Tyskland på lördagar och/eller söndagar. Är betydligt mycket smidigare att köra då om man har möjlighet.
Man får inte ta in alkohol i Sverige om man är under 20. Stoppar tullen dig tar de alltihop, sen kan man säkert åka på något smugglingsåtal eller något i den stilen om man har otur också.

Bila till Österrike
har bott i badgastein 12 vintrar, varav 11 med bil, oftast 7000kr volvo 245, Aldrig behövt kedjor.

Ja man måste ha S klistermärket, för nu är skattemärket borta och ser dom inte att bilen är svensk.

Bila till Österrike
millgard sa:
svveet sa:
om däcken är halv kass slit ut dubben.
Mycket klokt inlägg. Det märks att skribenten har stor erfarenhet av såväl vinterkörning i alpmiljö, trafiksituationen längs Tysklands stora vägar och säkerhetsmarginaler vid körning med fullastad bil.

Jag tycker att vi alla böjer våra huvuden i stum beundran över ett inlägg så fyllt av vishet.

Jag hoppas att ingen tar ditt inlägg på allvar. Däck är allvarliga saker.
Det är en lösning, kanske inte den bästa men det funkar om man inte har något annat alternativ, däcken fungerar bra ändå, enligt mig bättre än friktions däck. men det är ju baserat på egna erfarenheter. det ultimata hade ju varit nya.

Trots att det är eu kan det vara gött att ha med sig pass.

Bila till Österrike
Aha det förklara saken med s-märket, tacka:)

Jarle tro det står i instruktionsboken till bilen hur du ska göra med kedjor å 4drift.

Vet inte om jag skulle föredra helgen även när det är lkw fritt, är en jävla massa bilar istället, föredra själv att spendera min tid på autoahn på veckodagar.

Glöm inte heller att ha bilen besiktad hela tiden ni är där nere, dumt om perioden går ut i mars å man ska köra hem i april. Och ha reg-bevis i bilen, den blåa lappen. OBS ha aldrig aldrig gula reglappen i bilen!!!
Ha även med en sån där som man fyller i uppgifter vid olycka och info om inblandade som man skickar till försäkringsbolaget om man är inblandad i nått, kommer inte ihåg vad pappret heter, bra att ha här hemma med.
Kan även vara bra att skaffa ett försäkringskort från ert försäkringsolag bara ifall, ha för mig det kallas grönt kort. Kan vara viktigt i tex Schweiz som inte ingår i EU.

Tro som föregående att man faktiskt även idag måste ha pass med sig eller iallfall annan giltig id-handling. Har för mig att svenskt körkort inte räknas som id-handling på tex banker och polis där nere på kontinenten. Tyskt körkort är inte tillräckligt för tyskar om de blir stoppad hemma i Tyskland utan de behöver id-handling med, så lite skillnad mot här i Sverige.

Senast ändrad:
Bila till Österrike
Det var bättre förr, innan internet, när man fick chansa lite och var lyckligt ovetande om vad man ska förväntas kunna och veta.

Bila till Österrike
PhatFred sa:
Jarle sa:

Fyrhjulsdrift, alltså? Även om den store tysken antagligen har nån form av Haldex/Syncro/Quattro undertill som ska flytta kraften till rätt ställe, så får du ju en klar fördel om det sitter kedjor runt om. De tar inte så mycket plats i bagaget när de inte är monterade och på Biltema är de inte så dyra heller, så handla ett par till, du.
Mjo, grejen är ju det att jag aldrig använt och förmodligen aldrig kommer att använda snökedjorna så länge det inte är lag på det. Därför undrar jag bara lite om vad farbror blå där nere säger om det, räcker det med framhjulen så räcker det med framhjulen :)

Bila till Österrike
vet ni var skillnaderna är på att bila till frankrike? samma regler eller? ;)

Bila till Österrike
Jarle sa:
PhatFred sa:
Jarle sa:

Mjo, grejen är ju det att jag aldrig använt och förmodligen aldrig kommer att använda snökedjorna så länge det inte är lag på det. Därför undrar jag bara lite om vad farbror blå där nere säger om det, räcker det med framhjulen så räcker det med framhjulen :)
Kedjorna skall vara pa de 2 hjul som är specificerade i instruktionsboken (och inga fler eller andra). Vid 4wd har vissa märken pa framhjulen och andra pa bakhjulen baserat pa 4wd-konfigurationen.

Bila till Österrike
Att plocka ur dubben själv måste inte vara någon form av självmord. Kolla med någon som faktiskt har koll i stället för att kolla här. Jag sökte runt som en dåre, till sist åkte jag förbi en däckfirma där de sa att med mina däck skulle det inte vara några problem alls att bara rycka dubben. Sagt och gjort, bilen funkade kanon hela vintern och vid några tillfällen fick snökedjorna komma fram.

Att köra ner genom Tyskland låter som världens projekt. Med en kass och fullastad säsongarbil tar det tid och är tråkigt. Köp massa godis, räkna med att det tar lång tid och kostar en del. Jag brukar ta nattkörning genom Tyskland för att det är slappast att slippa ha koll på så mycket trafik när man ska köra så pass långt..

Bila till Österrike
här fanns en hel del svar...det jag tänkte tipsa om kanske redan står någonstans, orkade inte läsa allt.
bila till hamburg, kör upp bilen på www.autozug.de och ta en öl i er sovkupe...rulla sedan av bilen tex i salzburg, då har ni ca 1,5-tim til bad gastein... tar längre tid än att bila, men bekvämt.

Tillbaka
Topp