Bilderna blir suddiga och utdragna när man kör fort. Hjälp!

IvanTheMan

Medlem
Hej jag har ett problem. Alltid när jag försöker fota lite skidor blir åkaren och som ett streck typ om han inte står helt still. Äger endasat en sån här low tech kamera för nåra hundra i klass me engångsgrejer. Kan man köpa ljuskänsligare film typ?
nån som vet?

Ett vanligt problem med lågklasskameror. Om det inte går att ställa in någon slutartid på kameran finns det dock andra knep.
- fota framifrån, med åkaren som kommer mot dig. Då står ju
åkaren "stilla", från kamerans synvinkel.
- Köp en systemkamera för dina surt förvärvade småslantar...

//jacob

Hejsan!
Jag vet inte vad du kör med för film men försök att få köra med så snabb film som möjligt i alla fall... >400 i alla fall.

Ja, det bästa är nog att köpa en systemkamera. Anledningen till att åkaren blir suddig är att slutartiden är för lång. Detta måste den vara ibland för att släppa in tillräckligt med ljus för att bilden ska bli bra.

Fördelen med en systemkamera är att du kan få en kortare slutartid genom att ändra storleken på bländaren (krångligt det där). Ju större bländare ju kortare slutartid kan du få.

Men ska du behålla din kompaktkamera kan du ju köpa ljuskänsligare film i stället. Då behövs inte lika lång slutartid. Det vanligaste är ju 200 ASA, så köp typ 400 ASA eller mer i stället.

har samam problem, men jag ska testa med ljuskänsligarr film. de borde ju funka. för tillfälelt går dock sparslantarna till nya blan, kameran får bli nästa pryl att uppgradera, då till en digital systemkamera hellst, men de kommer o kosta slantar...

Visst är en systemkamera det bästa! Men tänk på att inte stänga av blixten på kompaktkameran när du tar bilder på åkare med fart. Det kan vara så att kameran faktiskt fryser bilden om du tar med blixt.

Lycka till med fotograferingen! /Daniel

Prova följa med åkaren med kameran. Då kommer iofs bakgrunden att bli suddig, men man kan inte få allt. Ljuskänsligare film kan hjälpa lite men för att få bilden som man vill ha den måste man kunna justera tid och bländare manuellt.

pröva att fota med blixt(ja,även på dagtid). Det "fryser" åkaren.
Det bästa är att köpa en systemkamera, där du också kan ställa in slutartiden, för en för lång slutartid gör åkaren suddig.
lycka till!!!

Tillbaka
Topp