Bilförsäkring Kanada

Bilförsäkring Kanada
Tjena ,jag och en kompis är just nu i St Catharines, Kanada med arbetsvisum och vi har siktet på Banff eller Whistler i vinter. Vi hade tänkt köpa bil för att ta oss dit så vi var duktiga och skaffade internationellt körkort innan vi åkte . Att köpa, registrera och köra bil verkar inte vara ett problem men att när vi skulle fixa försäkring var det stopp . Inget försäkringsbolag vi pratat med vill försäkra oss om vi inte har kanadensiskt körkort. Hörde att om man fixade nåt bevis för att man hade körkort i Sverige genom att kontakta ambassaden så kunde man få ta G körkort direkt och slippa massa steg . Ringde Sveriges ambassad men där sa de att jag inte alls behöver ha kanadensiskt körkort utan ska räcka med internationellt. Känner mig minst sagt förvirrad just nu och är i lite av ett låst läge. Någon som har erfarenhet av att köpa bil i Kanada och kan dela med er av hur ni gick tillväga.
Tack på förhand
David

Bilförsäkring Kanada
Kanske är detta något nytt? Vi köpbevis i Vancouver för 3-4 år sedan och valde den billigaste ICBC-försäkringen (autoplan). Fick pengar tillbaka när vi sålde bilen efter mindre än ett år dessutom. Det var något billigare med försäkring i AB än BC när vi var där, och i lower mainland BC krävdes det att bilen genomgått ett avgastest senaste två åren. Men allt detta är kanske inte så mycket hjälp, om saker har ändrars...

/Kristian

Bilförsäkring Kanada
En tid har gått sedan jag skrev första inlägget så tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Mitt bästa tips är, ring till försäkringsbolagen och fråga. Enligt lagen så har man rätt till att köpa och köra bil med internationellt körkort. Problemet var att inget försäkringsbolag i Ontario ville försäkra mig utan Kanadensiskt körkort. Träffade en kille från Belgien som hade samma problem och han tog helt enkelt bussen till Quebec och köpte en bil där då de har andra regler. Försäkringen i Quebec var dessutom bra mycket billigare.
Jag hade inte så mycket till val då jag inte ville åka buss från Toronto till Whistler med skidor och väskor. Slutade med att jag fick ta körkort. Tack vare att jag har mer än två års erfarenhet från Sverige kunde jag hoppa över G2 och gör G uppköningen direkt. Var dock tvungen att göra uppskrivningen först. Det ingen sa till mig var att när man gjort uppskrivningen så får man ett G1 körkort (övningskörning) som överskrider ditt internationella. Så jag var tvungen att ta två körlektioner också. Så totalt betalade jag $400 för att skaffa körkort.
Slutligen skaffade jag en bil för $6000 och för den får jag betala $300/månaden och jag var tvungen att skriva på för ett helt år så det blev en dyr historia.
Så det enda tips jag kan ge är att prata med försäkringbolaget, berätta vilken bil du tänkt köpa och få ett prisförslag för det verkar vara de som "bestämmer" i slutändan. Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden. Är det något mer du undrar är det bara att fråga :)

Bilförsäkring Kanada
Oj det låter som att du har haft det väldigt bökigt för dig. Jag hade en gammal folkbuss i våras och jag hade inga problem att registreringen eller försäkringen, jag hade inte ens internationellt körkort... Din försäkring låter väldigt dýr, jag betalade ca hälften av det du betalar nu men det var även den billigaste försäkringen. Vad har ni för bil? Jag vet att det är många som bor i sin åk under vintern i Whistler på grund av den svåra bostadsbristen, det kanske är det ni har planerat?

Tillbaka
Topp