billig custom

adam_hansson

Ny medlem
billig custom
Tja , jag har funderat lite på och köpa en cykel, jag är nybörjare så jag vill ha en rätt billig cykel. Först tänkte jag på en begangnad Kona Shred -04(med vissa uppgraderingar) eller en Specialized P1(också den begangnad).

Men när jag kollat runt så är det rätt många som tycker att man ska köpa delar löst och sätta ihop dom här hemma, för det kan bli billigare så. Men eftersom jag är nybörjare vet jag inte riktigt vad jag som är bra och inte bra, så om det är nån som känner för att slänga ihop några delar och var jag kan köpa dom och för vilket pris, så hade jag varit väldigt tacksam.

billig custom
Tjena

Jag är kanske inte helt rätt person att hjälpa till, men.,men...
Jag köpte själv min första "riktiga" cykel i sommras och jag skulle inte råda dig att plocka ihop cykel själv om du inte har några polare som är duktiga på att meka hojar eller är j*vligt mekaniskt begåvad.

Hade jag varit i din sitts skulle jag köpte något begagnat och koncentrerat mig på en bra ram och sedan bytt ut en sak i taget. Jag upplever att det är mycket detaljer att tänka på för att få helheten riktigt bra. Dessutom är det ju ett snabbare sätt att komma igång och cykla.

Tänker du bygga hojen själv under vintern skulle jag rekomendera en tur till www.happymtb.org, verkar hänga många duktiga cyklister där.

Peace/Jocke

billig custom
OK, tack.

Men jag är fortfarande tacksam för svar för jag har mekat med moppar i ett år nu så jag tror att jag(kanske med lite hjälp av pappa) kansk kan fixa det.

billig custom
mm köp nya delar från CRC och begagnade från www.swebikers.se =) Men hur mycket har du tänkt att lägga ut är alltid bra o skiva så man kan anpassa delarna efter priset..

billig custom
just det förlåt, jag hade inte tänkt mig dyrare än max 8500kr, då är det max.
Men vad är det jag behöver köpa, är det allt eller är det bara vissa utav dom sakerna som finns på CRC?

billig custom
Satsa på en Nishiki Team, gärna förra årets modell (om de finns är de oftast mkt billigare), grymt bra hoj i den prisklassen, dock så brukar dämparen vara lite halvtråkig så fråga om du får byta den.

billig custom
asså då kan du lika gärna köpa en ny kona shred för 7200kr... det gjorde jag... asså begangnat är inte lika bra... så spara ihop till t ex en shred 06 modellen istället...

billig custom
Köp en begagnad ram för ca 2000kr.(horisontella dropouts för SS, blir bäst så)
FSA The Pig Styrlager, 206kr (CRC)
Nån sadelstole..
DMR jump seat, ca 200kr (CRC)
24" eller 26" hjul, typ atomlab GI Dirt på shimano XT nav.. får ett par för ca 1800kr(CRC)
Gaffel, typ en Dirt Jumper 3 , 1990kr (bikemailorder.de)
Dmr Singlespeed spacer kit, ca 200kr CRC
Nå däck.
Nå styre/styrstam samt Spacers.
Sen ett vevparti, gärna ett 3 delat bmx vevparti dom är grymma.
Sen är den väl färdig.. fast köp kanske en lite billigare ram för att få ihop allt för ca 8500kr..
Köp kanske nån billigare gaffel istället typ en Exr PRO för 1300kr (CRC)

=)=)

billig custom
Jockepocke, Man behöver inte vara speciellt duktig på att meka, om du inte kan någonting så kan man alltid köpa en "cykelbok" och du lär dig fort ;) annars lär du ju lära dig hyffsat fort endast genom att montera (förutsatt att du kan tänka logiskt).

Tänk dock på att köpa bra ram, hjul & gaffel vilket förhoppningsvis kommer att löna sig i längden

köp begangnat så får du oftast råd med bättre komponenter.

http://www.happymtb.org
http://www.swebikers.se

billig custom
Tillbaka
Topp