billig skibum-mat?

onilsson

Ny medlem
billig skibum-mat?
Hej alla freeriders!
Jag och en polare planerar att leva lite skibumliv när vi gått ur gymnasiet. Som rubriken lyder, har ni några åsikter om vad som är billig och bra skibum-mat som gör att man orkar med ett liv i bergen med åkning hela veckorna? Eller är det bara havregryn och pasta som gäller? ;)

billig skibum-mat?
Ät ordentligt. Enkla saker att laga är omelett, pytt-i-panna (som brukar finnas i frysdisken, 1 kg för 10 spänn eller så), raggmunkar, kyckling, köttfärsfyllda paprikor (enklare än man tror) osv.

billig skibum-mat?
Pasta Rouge (pasta + ketchup) och billigaste burkölen är enligt uppgift en mycket uppskattad standardkost i unga bummarkretsar, i a f för några år sen. En gång i veckan gick det att lyxa till det med ett paket bacon eller lite jambon... Sen förstås storpack Joplais yogurt i olika smaker och några gårdagsbaguetter till frulle, essentiellt!

Bon apetit!

/A

billig skibum-mat?
Ace_DG sa:
Pasta Rouge (pasta + ketchup) och billigaste burkölen är enligt uppgift en mycket uppskattad standardkost i unga bummarkretsar, i a f för några år sen. En gång i veckan gick det att lyxa till det med ett paket bacon eller lite jambon... Sen förstås storpack Joplais yogurt i olika smaker och några gårdagsbaguetter till frulle, essentiellt!

Bon apetit!

/A
Hahaha ungefär så jag tänkte ;)

billig skibum-mat?
Ta bilen/låna bil och handla närmsta by, skidorter lägger alltid på 50-100% på priset!
Euroshopper märken finns även utomlands, korven smakar skit och kaffet gör att du skiter ner dig men wtf..

billig skibum-mat?
Beror vart man är.
I japan ligger kilopriset på kyckling runt 30 kr.
Det å ris går att leva på ganska länge.

Jag käkar själv mycket nudlar här borta. Billigt och bra!

billig skibum-mat?
Jag säger: Ät bra!

Visst kan det vara lockande att leva så billigt som möjligt, och det är inget fel i det men se till att du äter ordentligt även om det är på budget.

God kosthållning hjälper dig att hålla dig frisk och stark över hela säsongen. Du är ju ändå där för att åka skidor, inte ligga i sängen eller ge upp tidigt på eftermiddagen för att benen inte riktigt orkar med längre.

Försök få i dig mycket protein, ägg och bönor är billigt och bra, och glöm inte bort grönsakerna.
Det är lätt att halka in i ett matträsk av pommes, pizza, öl och godis när man säsongar, och eftersom man rör sig ordentligt varje dag märks det inte så mycket på vikten, men det är fortfarande inte en bra diet att hålla i ~5 månader.

Har man möjlighet att åka iväg lite grann och storhandla så lönar det sig oftast, att storhandla lönar sig alltid även om man inte kan åka iväg. Basmat är oftast billigt, rotfrukter och grönsaker är gott, nyttigt och billigt. Investera i lite olika kryddor, det är värt varenda krona!

Matlagning kan vara tråkigt i ett bummarkök, antingen kan man turas om och inte behöva laga mat varje dag eller så gör man storkok som man kan äta av flera dagar. Sparar tid som man kanske helst vill lägga på annat, eftersom man ofta kommer hem sent och är hungrig nu!

Öl är som sagt inte speciellt nyttigt i stora mängder, rödvin är ett bättre alternativ, för fest blir det.

billig skibum-mat?
Tompan14 sa:
Jag säger: Ät bra!

Visst kan det vara lockande att leva så billigt som möjligt, och det är inget fel i det men se till att du äter ordentligt även om det är på budget.

God kosthållning hjälper dig att hålla dig frisk och stark över hela säsongen. Du är ju ändå där för att åka skidor, inte ligga i sängen eller ge upp tidigt på eftermiddagen för att benen inte riktigt orkar med längre.

Försök få i dig mycket protein, ägg och bönor är billigt och bra, och glöm inte bort grönsakerna.
Det är lätt att halka in i ett matträsk av pommes, pizza, öl och godis när man säsongar, och eftersom man rör sig ordentligt varje dag märks det inte så mycket på vikten, men det är fortfarande inte en bra diet att hålla i ~5 månader.

Har man möjlighet att åka iväg lite grann och storhandla så lönar det sig oftast, att storhandla lönar sig alltid även om man inte kan åka iväg. Basmat är oftast billigt, rotfrukter och grönsaker är gott, nyttigt och billigt. Investera i lite olika kryddor, det är värt varenda krona!

Matlagning kan vara tråkigt i ett bummarkök, antingen kan man turas om och inte behöva laga mat varje dag eller så gör man storkok som man kan äta av flera dagar. Sparar tid som man kanske helst vill lägga på annat, eftersom man ofta kommer hem sent och är hungrig nu!

Öl är som sagt inte speciellt nyttigt i stora mängder, rödvin är ett bättre alternativ, för fest blir det.
Tack för tipsen! :)

Senast ändrad:
billig skibum-mat?
Kolhydrater, kolhydrater.
Är man ute på berget hela dagen så bränner man kolhydrater i massor.
Den mängden protein man behöver är nästan svårt att undvika att få i sig men kolhydraterna måste man tänka till för att få i sig i rätt mängd.

Dvs havregrynsgröt och pasta i mängder.
I övrigt så måste man ju få i sig vitaminer + en hel del annat med konstiga namn för att kroppen skall funka så någon juice till frukostgröten lite pålägg på mackorna, något från djurriket och lite grönsaker av varierande typ till middagspastan så har man fått med sig det mesta nästan gratis.

Vill man fördjupa sig mera så kan man ju googla och säkert hitta en massa billiga bra recept/förslag att skriva ut och ta med sig.

Här är en länk till en sida som innehåller en massa trevliga recept men kanske inte de vanligast förekommande ingridienserna för de flesta och kanske lite väl inriktad mot protein men som sagt det finns nyttigheter även för skidåkare här om man läser igenom och väljer de med större kolhydratsinnehåll.

http://www.tasty-health.se/p/recept_6.html

//Åke

billig skibum-mat?
Hasse_Lindborg sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
Bullshit..Klarar sig bra utan kolhydrater...
Tillåter mig att ha avvikande åsikt.
Dvs. inte bullshit. Skall inte be dig utveckla resonemanget eftersom jag inte har angivit några källor eller utvecklad resonemanget själv men vore trots allt trevligare med en kommentar som sa mer än bullshit.

Men tror att det är en ganska välkänd kunskap att långvarig hård fysisk aktivitet bränner kolhydrater i mängder.
Men skall du bygga muskler så visst mer protein behövs (fast jag kan inte se att muskelbyggnad och en dag på berget ligger väldigt nära varandra).

//Åke

billig skibum-mat?
Ake_Astrom sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
Bullshit..Klarar sig bra utan kolhydrater...
Tillåter mig att ha avvikande åsikt.
Dvs. inte bullshit. Skall inte be dig utveckla resonemanget eftersom jag inte har angivit några källor eller utvecklad resonemanget själv men vore trots allt trevligare med en kommentar som sa mer än bullshit.

Men tror att det är en ganska välkänd kunskap att långvarig hård fysisk aktivitet bränner kolhydrater i mängder.
Men skall du bygga muskler så visst mer protein behövs (fast jag kan inte se att muskelbyggnad och en dag på berget ligger väldigt nära varandra).

//Åke
Har gjort en del säsonger och ätit en vettig balanserad kost utan överdrivet intag av kolhydrater. Hör till saken att jag regelbundet går hos dietist och läkare oxå. Och då jag äter mycket grönsaker, proteiner i alla former och bara lite kolhydrater så vet jag att jag varken tappar formen, vikten eller mår dåligt av mitt intag av mindre kolhydrater än gemene man. Äter med andra ord av tallriksmodellen.

Där av min kommentar bullshit gör att uppmana till mer kolhydrats intag är oftast inte lösningen. Du får inte bättre ork av att äta kolhydrater som bryts ner relativt snabbt..

billig skibum-mat?
Hasse_Lindborg sa:
Har gjort en del säsonger och ätit en vettig balanserad kost utan överdrivet intag av kolhydrater. Hör till saken att jag regelbundet går hos dietist och läkare oxå. Och då jag äter mycket grönsaker, proteiner i alla former och bara lite kolhydrater så vet jag att jag varken tappar formen, vikten eller mår dåligt av mitt intag av mindre kolhydrater än gemene man. Äter med andra ord av tallriksmodellen.

Där av min kommentar bullshit gör att uppmana till mer kolhydrats intag är oftast inte lösningen. Du får inte bättre ork av att äta kolhydrater som bryts ner relativt snabbt..
Det där är anekdotisk bevisföring och inte särskilt intressant.

Däremot tror jag du har rätt i sak och anledningen till det är att vanlig kost är rätt kolhydratrik till att börja med, Bröd, grönsaker osv så är det inte Vasaloppet man ska ägna morgondagen åt är det inga större problem. Dessutom vet jag av erfarenhet att säsongare kör rätt hårt i ca en vecka, sedan blir det alltmer sovmorgnar osv så då minskar ju behovet ytterligare.

billig skibum-mat?
la_grave sa:
Hasse_Lindborg sa:

Det där är anekdotisk bevisföring och inte särskilt intressant.

Däremot tror jag du har rätt i sak och anledningen till det är att vanlig kost är rätt kolhydratrik till att börja med, Bröd, grönsaker osv så är det inte Vasaloppet man ska ägna morgondagen åt är det inga större problem. Dessutom vet jag av erfarenhet att säsongare kör rätt hårt i ca en vecka, sedan blir det alltmer sovmorgnar osv så då minskar ju behovet ytterligare.
Jag har ju aldrig gjort någon säsong men en anledning för att det blir mer sovmornar efter ett tag kan ju bero på mycket festande men en annan är kanske även dåligt intag av långsamma kolhydrater (inte snabba som Hasse hänvisar till) fast troligtvis är det nog en kombination.

Vanlig så kallad husmanskost innehåller ju en hel del kolhydrater men det är ju få som äter den typen av mat numer. Men visst med tallriksmodellen som grund så kommer man väldigt långt.

Och visst de skall ju "bara" åka lite på berget och inte vasaloppet och kommer antagligen inte svälta ihjäl oavsett hur de hanterar kosten. Men som frågeställningen lyder så tänkte de försöka orka mer än bara första veckan sen hur det verkligen blir är ju en annan sak.

Men varför inte föröka få i sig extra mycket kolhydrater de är ofta både billiga och mättar en hel del. Det skadar ju inte om det inte enbart blir kolhydrater och om de sedan orkar mer (oavsett vad Hasse påstår) så är det ju bara en bonus.

billig skibum-mat?
Ät varierat som vanligt.. Åker du mycket skidor hela dagarna kommer du som ung kille behöva vräka i dig riktigt mycket mat för att behålla vikten och inte bli toksmal efter en säsong. Om du däremot prioriterar att vakna upp och gå direkt till ett gänghäng i solen med öl för att sedan gå till afterskin, kommer du inte behöva lika mycket. Säger väl sig självt. Men om du verkligen åker mycket skidor så var beredd på att behöva äta typ dubbelt så mycket som du är van vid. Om du mot förmodan börjar gå upp i vikt kan du lugna dig lite med pastaportionerna på kvällen.

Men annars som folk redan sagt. Det är värt att lägga några tior extra på att få i sig lite protein och grönsaker och inte bara käka pasta hela tiden. Billiga proteinkällor varierar beroende på var du är. I Frankrike kan du tex köra fromage blanc istf yoghurt till muelin (~7% protte), kan blandas ut med lite mjölk eller yoghurt om den känns för tjock. Köp billigt kött i köttdisken och gör långkok. Ät fem ägg om dagen. osv.

billig skibum-mat?
Nu är jag ingen dietist själv, men jag ser ingen anledning till att utesluta eller försöka dra ned på kolhydraterna i kosten under en säsong. Man rör sig mycket om dagarna och det är billigt.

Anledningen till att jag nämnde protein och inte kolhydrater i mitt första inlägg är helt enkelt att man får i sig mer än tillräckligt av dessa på en budgetdiet som det är, pasta ris och bröd är knappast något man behöver uppmuntra säsongare att äta.

Proteinkällor och grönsaker tenderar å andra sidan till att vara bland det första som får stryka på foten när budgeten ska trimmas.

billig skibum-mat?
Tompan14 sa:
Nu är jag ingen dietist själv, men jag ser ingen anledning till att utesluta eller försöka dra ned på kolhydraterna i kosten under en säsong. Man rör sig mycket om dagarna och det är billigt.

Anledningen till att jag nämnde protein och inte kolhydrater i mitt första inlägg är helt enkelt att man får i sig mer än tillräckligt av dessa på en budgetdiet som det är, pasta ris och bröd är knappast något man behöver uppmuntra säsongare att äta.

Proteinkällor och grönsaker tenderar å andra sidan till att vara bland det första som får stryka på foten när budgeten ska trimmas.
Låter faktiskt troligt!

Tillbaka
Topp