Billiga lagg eller dyrare?

samuelt

Ny medlem
Tjena, är ny här på forumet:)

La ner skidåkandet till förmån när carvinskidorna fortfarande bara var en "fluga som snart skulle gå över" och svenssons åkte stuprörslagg. Nu tänkte jag emellertid skaffa mig ett par skidor igen. Frågan är om jag ska nöja mig med ett par billiga jibblagg eller satsa några tusingar mer på ett par bättre skidor. Måste dock vara twins. Har kollat på t.ex. Völkl dogen och K2 silencer, men dom känns kanske lite mjuka? Beräknar att jag kommer köra kanske 50/50% pist/park och vill inte begränsa mig helt till en viss typ av skida utan kompromissar hellre en aning. Völkl Karma har jag fått rekomenderad fast den ligger som sagt lite högre i prisklass. Är det värt dom extra pengarna. Kommer köra en hel del den närmsta tiden och vill inte behöva att begränsningen ligger i skidorna.

För att göra långt till kort: kommer jag kunna nöja mig med ett par skidor i 3500-kronorsklassen eller ska jag lägga ut extra pengar för att få en skida som är mer allround och som inte sviker mig när jag trycker på?

Ps. Åker på skidtestarhelg i TD v.47-. Lite tips på vilka skidor jag ska passa på att testa tages tacksamt emot:)

Med tanke på din inställning till åkningen skulle jag helt klart rekommendera ett par skidor av dyrare sort. Det gäller i synnerhet i fall då det gäller jibbskidor. Billiga twintips är ofta riktade mot en yngre och därmed lättare och mindre avancerad målgrupp. Völkl Dogen eller K2 Fujative tex är inga skidor som du kommer att kunna utvecklas fritt med. I jämförelse med pistskidor kan man nästan klassa dom som juniorskidor, även om fabrikanterna gör sitt bästa för att hålla imagen uppe.

Det är ett bättre val att välja en begagnad eller reaskida från förra året i det högre segmentet. 3500kr är iofs inget som sätter direkt stopp för just Karma heller:
http://www.sportconrad.de/2A_00_Detail.asp?Kategorie=04-FRSK&page=&ArtNummer=70001031

Tillbaka
Topp