Billiga skidor för tungviktare?

Jag har tidigare åkt en del skidor i hyfsat branta backar nere i Alperna, men efter några års uppehåll blir det nu i stället familjeåkning (mest röda backar) i Åre. Mina (relativt långa) Salomon X-Scream börjar bli rätt gamla och trötta, men för familjeåkning vill jag inte lägga ut för mycket på nya skidor. Har man dock gått upp till 110kg i vikt - även om en hel del är benmuskler... - så är det ju svårare att hitta billiga skidor, då vikten kräver lite styvhet från skidorna.

Stadium har dock ett par 177cm Head-skidor Your text to link here... till ett lågt pris. Vad tror ni, klarar de min vikt? Jag kommer väl att åka mycket mer i pist än tidigare, så 78mm bred bör räcka till bra. Jag kommer väl fortfarande att åka Störtloppet/Gästrappet/Lundsrappet i Åre - men i mycket lägre fart än tidigare.

Om ni nur tror att jag är för tung för de här skidorna, på vilket sätt tror ni att det mest kommer att visa sig, vilka problem blir störst?

Hej!

Jag har aldrig kört ett par Head Peak 78 och har inte koll på hur de klarar en fullvuxen man. En indikation kan möjligtsvis vara att de är försedda med en bindning som går upp till 11 på DIN-skalan. Rent generellt brukar det vara så att bindningar under DIN 12 är budgetvarianter eller barn/junior. Dvs. med din tyngd bör du nog ha en rejäl bindning som går till 12 eller mer.

Om skidorna är för mjuka för dig kommer det att märkas genom att de blir instabila och svåråkta i högre farter och brantare partier. Greppet kan vara helt OK på mjukt underlag i lägre farter men så snart det blir hårt och isigt kan du få stora problem.

Som alltid är det en god idé att testa skidor innan köp om man är osäker på vad man vill ha ...

/MM

Jo, men om man just vill köpa billigt så är ju möjligheten till att först testa lika med noll.

Instabilitet i höga farter är väl inget större problem, en av orsakerna till att byta bort mina långa X-Scream är att jag de närmaste åren tänkt hålla ner farten rejält och därför är deras längd mer ett hinder än en tillgång. När jag nu väger så mycket åller inte knän, och orkar inte lårmuskler, med aggresiv åkning i hög hastighet.

Däremot är ju dåligt grepp i hårda och isiga pister mycket värre, det är ju vardagsmat vid åkning i svenska fjällen.

Tänkte inte på bindningarnas max-värde, men det stämmer nog som du skriver. Hoppades på att skidorna var nersatta för att de var för långa/svåråkta för åkare med vanlig vikt, då deras kortare längder tagit slut och endast 177cm finns kvar. Men så tursamt var det nog inte...

Har läst lite mer på forumet, rykten osv om "take-downs" och att de stora kedjorna säljer enklare versioner av populära modeller. Kan ju mycket väl vara så med dessa från Stadium. Trodde mer att det var 09/10-skidor, men söker man runt är det mest Stadium och liknande kedjor som säljer i.Peak 78 XP, medan andra oftast säljer Peak 78 XP - utan "i." - eller Peak 78 Pro...

Alertaste kandidaterna just nu är väl Salomon Daytona 24 och Fischer Progressor 900, med alternativ som de billigare Progressor 800 och tidigare årsmodellen 8+ samt Nordica Firearrow 74. Alla av "rätt typ" för mig, ska klara vikt, "bra i test" samt finns till rimligt pris...

Magngan sa:
Jo, men han verkar inte intressera sig för sin egen tråd, lade bl.a. in en fråga om ev. medföljande bindningar där. Kanske inte är så intressant för honom att sälja här, där folk vet billiga affärer på nätet att shoppa från...
Dessutom var det ju bara tredjehandsval för min del, ska försöka gå igenom lite fler skidtester på nätet i helgen och sedan "komma till skott".

Jag antar att Sport-Conrad i alla fall håller Intersport-kvalitet på att montera bindningar? Själv håller jag inte ens Stadium-kvalitet...

Om jag inte tar fel skickar Nordica med ett par bindningar till dom skdorna (googla), och dom kräver ingen borrning...

Magngan sa:
Om jag inte tar fel skickar Nordica med ett par bindningar till dom skdorna (googla), och dom kräver ingen borrning...
Hur fästs de bindningarna - det sitter några rails på skidan som man monterar på? Men hur monterar man på dem?

Och när det gäller Sport-Conrad är det mer montering av bindningar på Progressor 900 som är intressant, Salomon Daytona 24 fanns inte längre än 162cm...

Jag har demo-åkt på flera Head Peak modeller. För en budget skida är de rätt så bra faktiskt. För pengarna ett ok köp, men just nu finns massor av skidor på rea. Förhandlar! Läggar en bud för någonting bättre och ser vad händer.....

DIN 11 bindningar är kanske ok, kanske på gränsen. Kolla vad du har på dina gamla skidor.

davids97 sa:
Har du åkt på Fischer Progressor 9+ någon gång?
Nej, att det blev dem nu var lite pga beskrivningar av dess för-/nackdelar. Hade blivit Salomon Daytona 24 om de funnits på rea i tillräcklig längd - är mer van vid Salomon - men hoppas impulsköpet faller väl ut.

Jag har ett par Head Supershape Ispeed 184 med Headreacebindning och platta för 4000 om du är intresserad?

Tillbaka
Topp