Bindingar "glappa" i sidled.

svullo

Ny medlem
Hej allihopa!
Detta är mitt första inlägg här på freeride och jag kanske ställer en dum fråga, men den chansen tar jag =)

Jag bestämde mig för att investera i nya skidor eftersom mina gamla hade några år på nacken. Efter en massa läsning på diverse forum föll valet på Rossignol Z9 med axial2 120 bindningar.

nu till min fråga... bindningarna "glappar" lite grann i sidled när man trycker på dem. Ska de göra det?

Min första tanke var att de var slarvigt åtdragna när de monterades, men de är likadant på båda skidorna så jag tänkte att jag skulle fråga här innan jag börjar skruva.

// Jonas

Vet inte om de bindningarna har så många inställningsmöjligheter, men jag utgår (från DINskalan) att den inte är såpass avancerad. Därmed går också teorin om inställningar bort. Kan det vara så att "automatiken" dvs fjädrar osv i tådelen är slappa/trasiga? Har själv ett par axial2 140 och de har inte den minsta tendens till att glappa.

RED. De glappar inte bak heller....

Senast ändrad:
både fram och bak (mer eller mindre)
föresten jag jag har en följdfråga.. vad är anledningen till att de glappar?

//Jonas

Senast ändrad:
svullo sa:
både fram och bak (mer eller mindre)
föresten jag jag har en följdfråga.. vad är anledningen till att de glappar?

//Jonas
då finns redigeringslänken till för det.

men det är något för att dom inte ska lösa ut.

är inte riktigt säker så pensionärerna behöver inte börja gapa och säga att om man inte vet ska man inte skriva.

jag har själv iaf ett par axial och dom glappar i sidled med.

så va mina också.. kul när man hoppar å tar en grab.. så lossnar skidan.. samma gällde ibland i piste... dra åt dom å se hur de känns?

Bindningar skall inte glappa. Pjäxan ska sitta fixerad i bindningen. Var monterade du dom? Det du kan gör är att kolla förspänningen på bindningen.

//H

En av pensionärerna som junior Ekdahl skulle säga ;)

Hasse sa:
Bindningar skall inte glappa. Pjäxan ska sitta fixerad i bindningen. Var monterade du dom? Det du kan gör är att kolla förspänningen på bindningen.

//H

En av pensionärerna som junior Ekdahl skulle säga ;)
tror inte han menar så hans.. det är själva. hur fan ska man förklara det.

bakcapen går att vrida lite i sidled typ.

Jag beställde dem från tyskland och de monterades där, man angav storleken på pjäxan så fixade de det.

Jag tror inte jag har lyckats beskriva fenomenet på rätt sätt.. när pjäxan sitter i bindnigen så sitter den fast som den ska, men det är så att säga mellan skidan och bindningen det rör på sig lite i sidled.

//Jonas

Rör sig plattan under själva kolven och dess infästning eller är det kolven och ramen som går lite runt pjäxan som den sitter fast i som gör det?

Ja då är den felmonterad... Bindningen ska sitta fast mot bindningen ska inte kunna röra sig alls. På bakbindningen så ska den kunna flexa lite men inte fram...

//H

Edit: Den där Conrad igen....

Senast ändrad:
skumt som fan, skicka tillbaka skiten eller gå till närmsta snubbe som kan fixa det.

edit: du gillar verkligen inte conrad va hasse?

Senast ändrad:
Hasse kommer du ihåg den länken som fanns på forumet där man skickade sitt namn och email för att få sänkt moms på liftskatten?

Kanske är dags att göra något liknande mot den där tysken som troligen har mustasch ;)

Senast ändrad:
Ekdahl det är väl allmänt känt vad jag tycker om han?

Svullo: Tyvärr så ser det ut som du får maila och fråga vad Conrad håller på med. Tror inte du kan fixa det i Sverige gratis så. Men vill du betala för det så är det bara gå in i en skidbutik och prata med dom så.

//H

okej f*n va surt =(

nåja tror jag ska pilla lite själv innan jag skickar tillbaka dem eller går till en skidbutik.

Till conrads försvar kanske jag ska nämna att det inte var där jag köpte dem..

//Jonas

Rejälare bindningar ska glappa till vis del. Anledningen är att den inte ska lösa ut i förtid.. Medans på enklare bindnigar (typ junior) ska den lösa ut på direkten. Så att den mindre duktiga åkaren inte ska bryta sina små tassar.
Men glappar det när du bara står still och rör på fötterna, eller blir störd när du åker bör du nog lämna in dom till nån kunnig människa och få dom fixad.
Lycka till.

Snödjup

Tillbaka
Topp