Bindning till (rätt feg) tjej

SofiaWallstroem

Ny medlem
Dags för nya skidor den här säsongen, och till det nya bindningar, vilket jag inte alls har koll på.

Säsongen spenderas i Riksgränsen, är som sagt en ganska feg åkare, hade väl tänkt göra något åt det, men får väl se hur det blir med det.
Tar mig ner på dom flesta ställena, mer eller mindre snyggt. Undantaget Nordalsbranten som jag aldrig ens försökt mig på. Feg var det alltså.
Väger ca 60 kilo, skidan kommer bli en Völkl Aura.

Några tips? :)

Bindningen har inte så mycket med din mentala tuffhet att göra som du kanske tror. Däremot med din vikt, styrka, storlek på fötter osv.

Kan rekommendera att du söker efter en Salomon eller Look med DIN-skala upp till 12. (Det räcker för dig.) De håller bra kvalitet och finns överallt. Ska du gå på tur finns Marker Baron eller Fritschi Freeride.

Nuff said!
Ska du handla grejjerna på schmedjan kan du fråga där inne, de har bra koll.
Dessutom brukar det följa med någon liknande bindning till aura, om du inte inhandlat den redan utan bindning.

Nordalsbranten är inget att vara rädd för. Är lite lurigt med sikten när det är konvext, ser brantare ut uppifrån än av det egentligen är, och nerifrån är det alltid skugga, vilket också kan göra att det ser brantare ut än vad det är. Bara att tuta och köra! (om där inte är lavinfarligt)
Skulle det gå åt skogen så tar ju branten slut ganska fort ändå.

Som dom andra har sagt, men bli inte rädd om du hamnar på en bindning som slutar på 14 då du kommer kunna ställa den tillräckligt lågt iaf men kanske får lite mer att utvecklas på. Men allt över 14-15 är defenitivt overkill för dig.

Tack för svaren! :) Jag vet att folket på schmedjan är grymma för det mesta, har bla en bror som har jobbat där. Men det är ju låångt kvar till dess, och jag är en alldeles för otålig människa, tyvärr.

Nojlas, tack för peppen inför branten också. Kanske får bli projektet för vintern...

om du funderar på markerbindningar, passa dig för marker m11 free. de funkar sådär, till och med för en klenis som mig (57 kg utan pjäxor/din runt 5-5½)
kör griffon istället, känns så mycket stabilare.

Tillbaka
Topp