Bindning till Sultan 85, NX12 el PX12

torre17

Medlem
Tänker köpa ett par Dynastar Sultan 85 men vet inte vilken bindning jag skall ta.

Har hittat två olika paket till rätt kurs. Ena med PX12 och det andra med NX12 Fluid. Jag hittar inte någon info om dessa bindningar. Vad är skillnaden och vad betyder Fluid ? (skena i skidan? ja har noll koll på olika bindningssystem)

Åker ganska mycket, mest i pist men även offpist. Kör fort i stora svängar.
Skidan jag tänker köpa är 184cm. Jag är 188cm och väger 93kg med hyffsat starka ben. Pallar detta paket min kroppshydda ?
Idag åker jag på ett par Atomic pistskidor 174cm R17. Dom funkar kanon på stenhårt underlag men suger då det blir löst. Vet inte ens vilka bindningar jag har på dom.

Duger någon av dessa bindningar eller ska jag köpa något annat ? Vill inte att det ska tjuvlösa.

Jag har definitivt inte 100 koll på det här, så du får ta mina råd baserat på det.

Som jag uppfattar det är Dynstar Sultan 85 en välbyggd skida som klarar en fullvuxen man (som du och jag). 184 är den längsta längden och bör passa bra.

När det gäller bindningar är en allmän rekommendation om man är i din viktklass att gå upp på en DIN 14 bindning. Inte för att du behöver skruva till 14 men eftersom de oftast är ett stabilare bygge och håller bättre.

PX12 har den traditionella Look häldelen som är stabil och med stor elasticitet, medan NX12 har en plastig häldel som ger ett "billigt" intryck. Jag skulle utan tvekan välja PX12 som jag vet är en av de absolut bästa "budgetbindingarna".

(Jag är lite osäker på vad "Fluid" är, kan det vara den gummiplatta som sätts under bindning för att dämpa vid hårda nedslag och liknande?) Edit: Fluid tycks vara integrerat bindningssystem ...

/MM

Senast ändrad:
Jag kör ett par sultan 85, 184 cm som pistskida, är själv 193 cm 89 kilo och de är sannerligen ett par grymma skidor: Bra bett, bra stadga och bra flyt. Fluid systemet, som jag förstår det, är någon sådan där integrerad bindningshistoria, lite som Völkls "wideride", typ. Det är säkerligen inte dåligt, men frågan är om det inte är mer gimmick än "ze bömb". Tanken är att skidan ska flexa "mjukare" i sväng/vid påfrestning - eftersom bindningen fästs på större yta/inte lika fasta kontaktpunkter. Jag kör alldeles vanlig montering och trivs kanon med bygget.

Håller dock helt med MM, lirar man i vår storleksdivision bör man ha ett stadigare DIN-14-bygge, även om du bara skruvar den till 10 (som jag). Mer qualität, som tysken säger.

Grattis till en trevlig skida!

Ok
Ska kolla vad skidorna kostar utan bindning och ev köpa en DIN14 bindning löst. Kan ni rekomendera en 14bindning som inte kostar lika mycket som skidorna!

Blir det för dyrt så köper jag paketet med PX12 och hoppas att det funkar trots min fina julmage.

Tack för snabb hjälp / Torre

PX12 är en riktigt stabil bindning och jag tror ärligt talat inte att den skulle bli något problem om du inte kör extremt hårt ... Sök här på Freeride avseende bindning, det finns många trådar där det diskuteras.

/MM

Hej hoppar in och snyltar lite på den här tråden . Ska snart provåka lite bredare skidor än mina oranga soul , 94mm , de jag tror mest på är 108 mm och säljs med px12 . Har kollat på looks sortiment och sett px12 , px14 racing och pivot 14 som rimliga för mig . 185 cm 80 kg. Brukar ha fjädern på ca 9 så px 12 är nog . Men är den lika stabil ?
Förra vintern fick jag mina oranga med head mojo 12 , de blev "sladdriga" efter ett tag . Är nu bytta mot mojo 15 .
Tack Andreas på interski för det . Bemötande och service i topplass ! Erik

Tänkte bara göra en liten återkoppling på frågan ja ställde. Ja köpte Sultan 85 med PX12 o det funkar KUNG. Ja älskar dessa skidor, dom har bättre kantgrepp än mina förra storslalom pistskidor, det gäller bara att luta tillräckligt
O bindningen har bara löst en gång o då fetkraschde jag. Tack MM du har sparat 2500 kr åt mig.

Tillbaka
Topp