Bindningar och knän

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Bindningar och knän
Som de flesta vet så skapades Fritschi (Vipec/Tecton) för att lösa lateralt släpp i tådelen på pinbindingar för att göra dem säkrare och spara på folks ledband i knäna. Jag har själv inte kört så mycket på pinbindningar men är sugen på att skaffa då jag vill tura mer. Men jag är lite nojig för knäskador och tittar därför på Fritschi men är min nojja befogad? Är Fritschi så mycket säkrare? Eller är det bara tuta och köra med vilka pinbindningar som helst?

Bindningar och knän
Jag har kört vipec några säsonger och det är en schysst techbindning om man bortser från att de är jobbiga att klicka i. Men jämfört med en vanlig bindning hade jag aldrig kört dem av säkerhetsskäl. Det är fortfarande en techbindning och det finns gånger den släppt där jag inte är helt 100 på att den borde ha gjort det.

Den är dock bättre än det mesta andra när det kommer till just fall bakåt dock. Frågan är hur ofta du ramlar så egentligen?

Bindningar och knän
Jag har kört vipec några säsonger och det är en schysst techbindning om man bortser från att de är jobbiga att klicka i. Men jämfört med en vanlig bindning hade jag aldrig kört dem av säkerhetsskäl. Det är fortfarande en techbindning och det finns gånger den släppt där jag inte är helt 100 på att den borde ha gjort det.

Den är dock bättre än det mesta andra när det kommer till just fall bakåt dock. Frågan är hur ofta du ramlar så egentligen?

Ingen aning. Man faller ju ju lite huller om buller. Men det är väl mest risken för vridning lateralt i knät som är problemet med techbindningar. Vilket ju Fritschi påstår sig ha "löst". I den mån vridning lateralt i knät är ett problem? De jag känner som dragit korsband på skidor har gjort det med alpinbindning. Så jag vette fan om Fritschi ens har en poäng?

Bindningar och knän
Trodde det mest var minskad risk för onödiga släpp med mer elasticitet i tån som de löser. Också stor fördel att häldelen inte vrider sig, mest där jag hade tjuvsläpp när jag åkte på klassiska Dynafit Radical ST.
Finns ju en anledning att det forskas på bindningar som skyddar knäna bättre, även alpinbindningar är mindre bra på det.

Bindningar och knän

Vad kör du på för setup med Vipec, vilka skidor och pjäxor har du till? Går det att köra på hårt med dem eller bör man hålla ett lite lugnare tempo?

Bindningar och knän
Vad kör du på för setup med Vipec, vilka skidor och pjäxor har du till? Går det att köra på hårt med dem eller bör man hålla ett lite lugnare tempo?
Kör ett par Down Countdown 114 i 189 och ett par Lange Freetour lv 130 med mina Vipec. Att köra på är tyvärr subjektivt. Tror nog inte bindningen håller mig tillbaka egentligen men efter två knäoperationer med 3-4 års rehab på senaste är höga klippdropp och liknande inte längre något jag gör.

Sen har du inte samma elasticitet i en pin-pinbindning så i riktigt slagigt före kör jag inte helt fullt ut så som jag hade gjort på ett par vanliga DIN-bindningar.

Men vill du tura och ändå åka så som jag tycker man bör göra när man är långt ifrån hjälp och liftar så funkar de kanon. Körde senast en vecka hårt pist i Åre med dem utan problem också så det funkar om nöden kräver.

Bindningar och knän
Kör ett par Down Countdown 114 i 189 och ett par Lange Freetour lv 130 med mina Vipec. Att köra på är tyvärr subjektivt. Tror nog inte bindningen håller mig tillbaka egentligen men efter två knäoperationer med 3-4 års rehab på senaste är höga klippdropp och liknande inte längre något jag gör.

Sen har du inte samma elasticitet i en pin-pinbindning så i riktigt slagigt före kör jag inte helt fullt ut så som jag hade gjort på ett par vanliga DIN-bindningar.

Men vill du tura och ändå åka så som jag tycker man bör göra när man är långt ifrån hjälp och liftar så funkar de kanon. Körde senast en vecka hårt pist i Åre med dem utan problem också så det funkar om nöden kräver.
Ok, låter rimligt, tack

Tillbaka
Topp