Bindningar: Slalom/Telemark på samma skida

mcqueen

Ny medlem
Har efter en längre tids funderingar bestämt mig för att införskaffa ett par Head Monster 88. Då jag även är sugen att utveckla telemarksåkningen men begränsas av en alltför tunn plånbok undrar jag; är det möjligt att via nån sorts adapter/platta/infästning på skidan, växla mellan telemark- och slalombindningar? Eller måste jag införskaffa två par skidor? (Frågar en novis)
Tacksam för svar.
Mvh/Andreas

Det finns en kommersiell adapter som heter NDI crossplate. Själv tycker jag dock att den inte är något vidare. Bland annat bygger den rätt mycket (14-15mm, tror jag). Jag har ett eget system med 4 helicoilgängor direkt i skidan samt 3 T-skruvar. Själva plattan är bara 3.5mm alu och eftesom den ligger rätt på skidan bli bygghöjden bara 3,5mm. Dessutom blir vikten mindra än 50g per skida. Det trixiga i det hela är att välja var skruvar mm skall sitta så att det inte interfererar med någon av de bindningar man kommer köra.

HitMe

Är ute i samma ärende, kollade idag in ett par Völkl Unlimited AC3 som man kan byta den alpina Marker-bindningen mot en platta (crossplate?) med valfri telisbindning. Ett enkelt handgrepp var det att byta, men som sagt, den bygger lite så en telisbindning som i sig inte är särskilt hög är nog lämpligt. Verkar funka men har inte provat själv, skulle vara intresseant att få höra erfarenheter av någon som gjort...
Det finns en gammal tråd i ämnet på Utsidan (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35107).

Dessutom undrar jag, om en skida har vissa egenskaper med "vanliga" bindningar, hur kommer den att upplevas med telis-bindningar? Jag menar, man sätter ju inte samma tryck i en telemarsväng och skidorna borde uppföra sig annorlunda?

/Måns

Är det inte räls på Völkl Unlimited AC3 ? Om det är det så har Völkl själva ett "snabbfästes system". En skruv, Dra av, Sätt dit den andra. Dra åt skruv.

//edit, läste inte "utsidantråden" först.

Senast ändrad:
Jag har Völkl/Marker:s rälssystem på mina Völkl 7 24 Pro. Precis som Realmode skriver byter man enkelt mellan olika bindningar med det. Jag har ett par plattor där jag monterat ett par Rottefella R8. P.g.a. rälsen och plattan hamnar bindningen runt 1.5 cm högre än normalt.

Själva systemet känns robust och har funkat finfint de dagar jag åkt på det (ca 50 dagar med alpinbindning och typ 15 dagar med telis-bindning).

Ok, efter det jag läst här och på andra platser så verkar ju Völkl/Markers system med att byta bindning funka rätt bra. Har dock två undringar:
1) hur upplever man skidan med de två olika bindningarna på? jag menar att svängen blir ju väldigt olika (olika mycket tryck, på olika ställen på skidan ...). Om man gillar skidans egenskaper med den ena bindningen kanske man inte helt solklart gör det med den andra?
2) detta med att plattan/rälsen bygger en del, borde man kanske kika på en telisbindning som i sig inte är så hög (alltså snarare en Chilli än en R8) ? Eller hur upplever man det att hamna ca 1,5 cm högre än normalt?

/Måns

Skidan som sådan har ju samma egenskaper oavsett bindning. Skidan kan däremot passa olika bra till olika saker. Jag har åkt på 7 24 pro som telis ej som vanlig alpin. Den kan man i mitt tycke stå på bra med och jag gillar den skidan. Användningsområdet som jag ser det är väl åt "piståkningshållet", men den fungerar nog lite varstans. Sedan tycker jag inte att det gör något att det blir ett litet "bygge" på just den här skidan utan snarare tvärt om.

Senast ändrad:
Jag köpte ett par gamla madtrix skidor (de som hade vändbarbindning, tack vare en roterbar platta som bindingen satt på.)
Tanken är att de ska vara mina hopp- och leksskidor.

Konstruktionen på plattan är ganska simpel och man skulle lätt kunna bygga om dem så att det går att ha flera plattor med olika bindningar på.

Jag plockade isär plattsystemet och tog bort lite grejjer som inte behövdes och var nära på att skaffa en till platta men bestämde mig för att vänta med tillverkningen tills jag provat att åka på skidorna med telisbindningar monterade.

Sagt och gjort, jag spenderade två veckor i Åre och
tycker att något känns galet. Vet inte riktigt vad men jag tror att det kan bero på att jag kommer så högt upp från skidan.
bindningarna är ju redan ganska höga och sen kommer det ju 12 mm platta till...

HitMe verkar ha en bra lösning om man vill bygga själv, annars fick jag samma rekomendation ang. Völk och deras räls när jag var inne på Alpint och frågade runt lite.

Tror Dr telemark (ganska osäker på vem det var) skrev något om att han byggde något utbytbart system mha en skärbräda som han kapade till och kunde då ha fler hål utan att skada skidan. kan ju vara en bra idé.

manlan:

1) Ja, det känns annorlunda. Det är ju två olika bindningar... :) För att svara på frågan jag gissar att du egentligen vill ställa: Om du håller dig till skidor i stil med AC3/AC4 och undviker skidorna i racing-sortimentet för stenhård pist lär de funka finfint med både telis-bindning och alpin-bindning för svenska förhållanden. Är du en driven telis-åkare kan du säkert köra med vad som helst. 7 24 Pro:n tycker jag funkar bra både som telis-skida och som alpin-skida (även om jag skulle köpt den i en längre längd än den jag har).

2) Chili:n är nog inte fel att köra på, då har du ju större chans att sänka bindningen om du skulle tycka att du hamnar för högt.

Senast ändrad:
Har testat Crossplaten i några dagar och kan inte direkt rekommendera den.
Lyckades få lite framåtvikt efter 2-3 decimeter med rætt tung snø.
Med en bindning på DIN 11-12 løste inte bakbindningen ut. Lossnade gjorde dæremot
plattan från dess infæstning. Inte bra!

Tillbaka
Topp