Bindningar till Armada ARG

Wezi

Medlem
Jag har införskaffat mig ett par Armada ARG, dock utan bindingar. Nu ska jag då ta och köpa till ett par bindningar till dessa men vet inte riktigt vad jag ska ha. Dom två bindningar som ajg huvudsakligen har tittat på är: Marker Jester och Salomon STH 16.

Jag väger 80kg och som ni säkert vet är ARGen en ren puderskida och vill därför ha en bra bindning för ändamålet. Har kollat upp och båda finns att få med en 130 mm skistopper så det är inget problem och behövs därför inte tas med i beräkningarna.

Om Markern är så bra som den verkar så skulle jag nog välja den, men hur många har åkt med den eg.? Precis... Den är ju lättare, lägre(?), ja, det mesta är ju bättre än på 916, men STH 16 är ett grymt säkert val...

Vill minnas att en nyhet på Jestern var att den skulle ha bredare monteringspunkter just för att skidor har blivit bredare. ARG:en är ju rätt så bred...

Båda är ju nytillskott i respektive märkes arsenal. STH16 bygger ju dock på gamla vanliga 9.16 medans Jester istället är en helt ny kreation. Det kan kanske tala lite emot den, ett oprövat kort liksom, men det tror jag är marginellt. Det är mer en smaksak skulle jag säga.

Sen väljer jag att citera bergsguiden Stefan Palm under vår ISIS-kurs i Riksgränsen då han tittade ner på Kalle Kax Hendryx Funkallistic med Marker Comp 1800: "Ett par feta skidor utan randoné är helt jävla värdelöst."

Lima-ko sa:
"Ett par feta skidor utan randoné är helt jävla värdelöst."
Hahaha... vilka jävla skogsmulleidéer :) Det finns faktiskt dom som inte vill knata i 3 dar för att få ett åk. Mina livs bästa åk har legat mindre än 45 minuters hike från liftsystemet och det är inga problem att knata med dom på axeln (ta av sig ryggsäcken och fästa dom på tar bara tid). På samma tid som jag gör 4 sånna åk hinner man 1 längre bort och är tveksam till om åken långt bort är 4 gånger bättre.

Fuck randoné, go heli ;)

jet sa:
Här är en snabb genomgång på Jester och Duke av Matt Harvey.
http://www.freeskier.com/freeskier/reviews/video_player.php?file=7
aa har kollat på den och det är rätt bra för att förstå vad som är nytt och måste ju säga att det låter ganska bra med den bredare plattformen istället för bara ett par breda bromsar, men när man läser froduktbeskrivningar om jestern står det oftast: för pipen och parken och sällan nått om freeride även om dom säkert fungerar minst lika bra där medan då man läser om STH16 brukar de mer ofta stå freeride som nyckelord istället för pipe och park.. men jag tror säkert även den fungerar minst lika bra i parken och pipen.. eller?

Jag är inte särskilt insatt vad det gäller bindningar, mest för att jag inte bryr mig. Är det inte så att man som för det mesta, får vad man betalar för. Har svårt att förstå varför bindningar skulle vara "olika" bra eller vara bättre till viss sorts skidåkning.
Produktbeskrivningen är ju en sorts marknadsföring, och märkena kanske riktar sig till olika grupper av skidåkare.

Senast ändrad:
jet, om du inte är särskilt insatt vad det gäller bindningar, är det då inte rätt dumt att föra fram dina åsikter? lite som att låta Linda Rosing kommentera Elitserien i hockey.

visst stämmer det självkart att man får vad man betalar för, surprise surprise. lika självklart är det också att olika bindningar är olika bra för viss sorts skidåkning. det största beviset på detta är ju just marker jester och duke som lämpar sig mkt bättre till park- och puderåkning än portåkning.

Senast ändrad:
Helt utan kunskap är jag inte, försökte bara förklara från vilken vinkel jag motiverar min argument. Klart jag får föra fram mina åsikter, jag påstar ju inte direkt att det är benhård odiskutabel fakta jag framför.
Däremot så undrar jag över de funktionsmässiga skillnaderna mellan en två bidningar där de profilerar sig lite olika. En"friåknings" och en parkbindning.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Sen väljer jag att citera bergsguiden Stefan Palm under vår ISIS-kurs i Riksgränsen då han tittade ner på Kalle Kax Hendryx Funkallistic med Marker Comp 1800: "Ett par feta skidor utan randoné är helt jävla värdelöst."
Ärligt talat, Stefan har fan noll koll. 95 mm midja är fortfarande sjukt fett enligt honom, Stöckli har inte bredare än så... Eller det märke han råkar vara sponsrad av för tillfället :)

jag har inte sagt att du inte får föra fram dina åsikter, jag bara ifrågasatte de.

skillnad i funktion mellan en puderbindning och en parkbindning är nog ganska marginell. jester och duke är ju i stort sett samma bindning fast duke har just gåfunktionen. båda strävar efter att minska arean som bindningen tar upp av skidan för ge skidan ett mer naturligt flex, göras i lite lättare material, anpassade till fetare skidor samt fungera bra även vid bifåkning och/eller -landning m.m.
skillnaden mellan en puder-/parkbindning och en racebindning är dock desto större. en racebindning är ju anpassad till ett par smala raceskidor och inte anpassad för att landas baklänges (vilket ju alla problem med markers barnbindningar är beviset på). nu funkar ju en racebindning ändå bra att åka park och puder med för att de ofta har så pass stark fjäder och de löser sällan ut. look/ross har ju bevisat att även deras DIN 14 håller bra för baklängeslandningar medan man på marker har vart tvungen att gå upp till DIN 18.

line försökte för ett tag sedan göra en renodlad parkbindning (vars tådel var väldigt lik jester-duke) kombinerat med ett system där man kunde flytta bindningar från skida till skida á la snowboard. det floppade tyvärr helt och las ner men nu är blizzard på G med just flyttsystemet, där man kan glida i fr 16 iq (duke) och iq 6.17 (comp 1800), och marker med parkinriktningen. vore underbart att få detta kombinerat i en och samma bindning och att alla skid- och bindningsfabrikanter enades om det samt gjorde det till en DIN-standard. förstå att kunna ha 6 par lagg och sen bara en duke och jester samt en racebindning, oslagbart men förmodligen väldigt långt bort.

Senast ändrad:
då jag har åkt på denna skida redan skulle jag rekommendera salomon sth16 eller jester från marker.....för att fortsätta hålla ner vikten och för att den skidan e till för att leka me i puder, och ingen skida man monterar tex duke på.

lycka till!

Då får jag nog ändra mitt tidigare inlägg till att vara insatt då inget av detta var något nytt... :-) Vi kan fortsätta diskussionen i Jackson till vintern, eller i Tahoe om du följer med Modén ner till oss.

Hirschan sa:
den skidan e till för att leka me i puder, och ingen skida man monterar tex duke på
What?! Varför inte Duke? Det ju just en puderskida och Duke är en "puderbindning". Men jag kan hålla med dig lite, skulle valet stå mellan Duke eller P18/Marker Comp 18 så hade mitt val varit lätt... P18/Marker Comp 18!! Säkerhet framför att gå med hudar och åka med en bindning jag inte litar på i vårt & torrt.

JockeSki: Kan du inte gå på tur med ARG? Skulle vilja se dig gå me dessa en 2 timmars tur. Typ skrå i 45 min. Skulle vara kul...

//H

jo jag förstår hur du tänker och så men liksom de e ingen skida man går me hudar på direkt......där finns så mycke andra lagg att välja mellan, detta e en ren lekskida för enbart puder, de går att ta sig fram i pist/transport men e inte så särskilt kul då bäda laggen åker å olika håll helatiden.....men vill man så går allt!

Hehe... sant både Hasse och Hirchan. Kan tänka mig att det inte är det lättaste. Har inte provat och kommer aldrig att göra det. Randoné och hudar är inte riktigt min grej :P

Lima-ko tjatar som satan på mig om att skaffa Duke och hudar för åk lite längre ifrån området men det tar verkligen emot. 1: litar inte på Duke. 2: gå på tur är emot mina principer. Men OM jag nu ändå skulle vika mig, skulle det funka på ett par Line EP Pro?

då formulerade du dig nog bara lustigt jesper. tänkte väl att någon som gått skidlärarlinjen borde ha lite bättre koll, så dålig är den ju inte, hah hah.
det kan vi göra, men vi väntar med diskussionen till efter skidåkningen och tre moose punch på mangy moose.

när du kommer tillbaka JD har jag redan hårdtestat Duke så du behöver inte oroa dig. enda problemet på ett par EP Pro skulle väl vara den rejäla early risen/rockern som gör att du inte har så mkt skida att gå på när du väl går.
sen tror jag som du säger, att randoné och hudar inte riktigt är din grej, det passar liksom inte i samma mening som ditt namn, på samma sätt som nykter heller inte gör.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
när du kommer tillbaka JD har jag redan hårdtestat Duke så du behöver inte oroa dig. enda problemet på ett par EP Pro skulle väl vara den rejäla early risen/rockern som gör att du inte har så mkt skida att gå på när du väl går.
sen tror jag som du säger, att randoné och hudar inte riktigt är din grej, det passar liksom inte i samma mening som ditt namn, på samma sätt som nykter heller inte gör.
Va EP sådär läskigt mjuk som Hasse framställde den som?

oops..läste visst inte igenom inlägget innan jag svarade :P
auto JONG!

Senast ändrad:
Jag har varken klämt eller provåkt men nog är de mjuka känns det som. Men vad är egentligen problemet med det? I mjuk fin snö föredrar jag ett par mjuka skidor 9 av 10 dagar.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Lima-ko sa:
Ärligt talat, Stefan har fan noll koll. 95 mm midja är fortfarande sjukt fett enligt honom, Stöckli har inte bredare än så... Eller det märke han råkar vara sponsrad av för tillfället :)
Ja det var nog det dummaste jag har hört.

Åter till ämnet, Salomon gör sjukt bra stabila bindningar, så har det varit länge nu. Åker själv med gamla Salomon 997 Race (14-20 fjäder) som kanske har en tendens att skruva upp vingarna men annars funkar skitbra (dom är trots allt 10+-år gamla).
Har känt lite på Jester och Duke men skulle inte påstå att jag skulle lita fullt ut på dom, känns helt enkelt för klena fram och du fäster dom i skidan med en plastplatta!? Känns som att den ska gå sönder runt skruvarna vid ett hårt fall.

Tja, men går skiten sönder är det väl bara att reklamera?

Tycker dom verkar iaf tillräckligt stabila för att kunna lita på vid normal åkning i situationer man inte vill tappa skidan. Alltså kanske inte maxa ur till 100% i slagig terräng, men normal åkning.

jag fick frågan av en medlem här på freeride om jag skulle ha duckstance på mina skidor för att det också påverkade skidvalet.. detta har jag inte tänkt på innan man läste igenom lite trådar och det verkar ju faktiskt ganska bra, men frågan är om det är bra på min skida? men då kom jag att tänka på förmågan att åka switch med sån montering, att åka switch med duckstance kan väl inte vara det bästa? det måste väl ha precis motsatta funkionen = jättejobbigt, eller?!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp