Bindningar till lib tech t.rice

erikm

Ny medlem
Hej jag hade tänkt att köpa bindningar nu till vintern som ska sitta på min lib-tech travis rice.
Jag åker i princip bara i pist, det kan bli puder nån gång då och då, men det absolut viktigaste är att bindningarna är bra för pisten.

Jag letar alltså efter ett par riktigt bra bindningar som gör sig bra på min bräda. De jag har tittat på hittills är Burton Cartel, Flux sf45, Union Charge och Union force, men jag är inte så kunnig gällande utrustning och jag känner mig helt vilsen.

Någon som har lite förslag på bindningar som passar bra, eller input på de jag har tittat på?

Jag har åkt ca 10-15 år, så jag är en relativt erfaren åkare. Min budget ligger runt 2-2.5 tusen, möjligt att jag kan sträcka mig ett par hundralappar till.

MVH Erik

Burton Cartels. Också styvare Flow-bindningar är bra. Akta dig för Union och Flux! Union toesträpper är dåligaste i världen, Flux anklesträpper håller bra ca. 2 veckor, sen är dom helt slut. Jag hade TT30 i våras, körde dem slut i en månad, hade tidigare Super Emblems, körde dem slut i ett halt år.

De där bindningarna är tre veckor gamla/nya!

Och samma hände för äldre Super Emblem -bindningar. Jag har inte råd att köpa nya bindningar efter varje 3 veckor.

Senast ändrad:
KaitsuH sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/dd693a84ec45b0946a6039a2d9c13bbf.jpg[/url] De där bindningarna är tre veckor gamla/nya!

Och samma hände för äldre Super Emblem -bindningar. Jag har inte råd att köpa nya bindningar efter varje 3 veckor.
Nu kanske jag är petig, men behöver du verkligen köpa nya bindningar för att det skavs av lite ytskikt på dina heelstraps? Jag fattar ju att det inte är kul och att det inte ser snyggt ut, men rent funktionsmässigt kan det ju inte vara något problem, eller?

För övrigt en intressant skada på strapsen. Jag har aldrig sett den skadan förut och jag har hanterat typ alla trasiga Fluxbindningar i Sverige mellan 2004 och 2010. Dina gröna är iofs en senare årsmodell, men den årsmodellen som dina Super Emblem var ifrån har jag ju hanterat och jag känner absolut inte igen den typen av skada.

Årsmodellen för de gröna TT30 är 2011, årsmodellen för Super Emblems är 2009. Jag kan ju väl skicka bilder av dom.

Så, kvalitetet av Flux-bindningar är så satans dålig. Tyvärr, annars är dom mycket bekväma.

Senast ändrad:
KaitsuH sa:
Årsmodellen för de gröna TT30 är 2011, årsmodellen för Super Emblems är 2009. Jag kan du väl skicka bilder av dom.

Så, kvalitetet av Flux-bindningar är så satans dålig. Tyvärr, annars är dom mycket bekväma.
Mina två olika par har fungerat klanderfritt.

Däremot har alla mina Burtonbindningar gått sönder på olika sätt. Tur att de har bra reklamationstjänst på den firman.

KaitsuH sa:
Årsmodellen för de gröna TT30 är 2011, årsmodellen för Super Emblems är 2009. Jag kan ju väl skicka bilder av dom.

Jag tvivlar inte en sekund på skadorna utan konstaterar bara att det är intressant att en och samma person får samma skada på två par bindningar och att jag inte på ett enda annat par sett samma skada.

För övrigt anser jag att Flux har en fantastisk kvalitet på sina bindningar. Har flera exempel på åkare som kört 150-200 dagar på ett och samma par utan att behöva byta en enda del.

Jag har dessutom själv kört Flux under i princip varje snowboardåk sedan påsken 2004 och har inte kört sönder en enda del på ett enda par.

Senast ändrad:
Jag skulle köra på antingen union contact eller force.
Det är den gamla toestrapen som är lite sådär men den har dom ju fixat till nyare årsmodeller.

Doughboy sa:
KaitsuH sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/dd693a84ec45b0946a6039a2d9c13bbf.jpg[/url] De där bindningarna är tre veckor gamla/nya!

Nu kanske jag är petig, men behöver du verkligen köpa nya bindningar för att det skavs av lite ytskikt på dina heelstraps? Jag fattar ju att det inte är kul och att det inte ser snyggt ut, men rent funktionsmässigt kan det ju inte vara något problem, eller?

För övrigt en intressant skada på strapsen. Jag har aldrig sett den skadan förut och jag har hanterat typ alla trasiga Fluxbindningar i Sverige mellan 2004 och 2010. Dina gröna är iofs en senare årsmodell, men den årsmodellen som dina Super Emblem var ifrån har jag ju hanterat och jag känner absolut inte igen den typen av skada.
Jag tycker nog att hemskt dyra bindningar borde tåla också litet hårdare åkning. Jag har haft i min nästan 20 års brädkariär så många bindningar, och dom bästa har varit Flow, Burton och Salomon. De sämsta har varit Salomon (också), Union (de obekvämaste hittills), Ride (hälkappan håller inte, dom kan vara farliga), och några Rossis, och K2:s från början av 90-talet.

Senast ändrad:
Simsbindningar från slutet av 80-talet höll i typ 5 åk innan bakkappan eller bottenplattan knäcktes. Tur att utvecklingen går framåt :D

Av dagens bindningar skulle jag kunna tänka mig att köpa de flesta utom Union. Jag har otroligt svårt att förstå denna hype över bindningar som ser ut som 12 år gamla Drake och som har en toestrap som kräver utförliga youtubeklipp för att man ska förstå hur den ska sitta.

Oj vad många svar!
Flow har jag haft innan och det vill jag inte ha igen iallafall, inte Ride heller, kör på delta movement 2008 just nu, men vill ha styvare och ett par som sitter skönare och ffa bättre.

Vad alla tycker olika då, blir nästan mer ovis nu...
Av dessa bindningar som har nämnts, vilka är styvast, men ändå bekväma och sitter bäst på skon?

Jag har även kollat alla dessa bindningar på thegoodride.com. Finns det fler sidor likt denna där jag kan kolla upp bra recensioner?

Snowboardcrossåkare tycks använda mest Cartels, näst mest Salomon Calibers. (enligt jag har sett i Alperna, i Hintertux; ganska många landslagen tränade där i höstas.)

Union Force är riktigt stabila. Vissa klagar på Force toe strap är svåra att lossa. Själv har jag inte haft problem med det alls. Dom lossar hur enkelt som helst.

Tror att dom som klagar antingen haft otur och fått en dålig vara, eller att dom helt enkelt inte vet hur man justerar dom på rätt sätt. Om du köper Union Force, kolla på denna video innan du drar till backen.

5bvY8nRcg9c]Force[/MEDIA] Set Up

Senast ändrad:
Lite tankar bara;

Union force är kanske ingen magisk bindning på något sett, men har helt enkelt bara aldrig haft någon anledning att byta dom, har seriöst inte haft ett enda problem och dom sitter som gjutet på mina fötter, får aldrig ont i fötterna, det här så kallade problemet med tåspännet har jag seriöst aldrig ens förstått vad det är, mina har alltid funkat prima och använder inte det medskickade reservspännet som är delat över tån

Cartel som verkar vara väldigt populära bland många passar inte min personliga åkstil om jag inte enbart vill ligga och piska pist, kan förstå att boardercross folket gillar cartel, dom känns väldigt aggresiva i sin setup. (Sen är det väl lite som att svära i kyrkan att slänga på ett par Burton bindingar på en lib-tech bräda?! ...inte för att det ska spela någon roll men i alla fall..)

Är för övrigt helt övertygad om att Fluxbindningarna är tokgrymma dom också.
Skulle definitivt välja dom om jag inte fortsatte köra på Union.

...Ibland funderar jag även på om det inte gnälls lite väl mkt på utrustning då problemet ligger mer på den som sköter spakarna...? (obs! bara en tanke inget påhopp på någon)

Senast ändrad:
Kör på cartel på min t rice, fungerar kanon skulle jag vilja säga. Grymt i pudret o i pisten, kanske inte bäst i parken men dom funkar bra där med. Hel nöjd med min setup en så länge.

CustomX sa:
Cartel som verkar vara väldigt populära bland många passar inte min personliga åkstil om jag inte enbart vill ligga och piska pist, kan förstå att boardercross folket gillar cartel, dom känns väldigt aggresiva i sin setup.
...passar även till andra saker än pist och boardercross :D

aggressiv eller inte är en inställningfraga: highback vinkel, den startar pa noll nuförtiden om jag minns rätt... heelstrapen gar att konfigga positionen pa ocksa...

Senast ändrad:
delta sa:
CustomX sa:
Cartel som verkar vara väldigt populära bland många passar inte min personliga åkstil om jag inte enbart vill ligga och piska pist, kan förstå att boardercross folket gillar cartel, dom känns väldigt aggresiva i sin setup.
...passar även till andra saker än pist och boardercross :D

aggressiv eller inte är en inställningfraga: highback vinkel, den startar pa noll nuförtiden om jag minns rätt... heelstrapen gar att konfigga positionen pa ocksa...
Stämmer säkert! :) passar bara inte min åkstil som sagt, har åkt väldigt mkt på Cartel och det är inte dom som begränsat mig men föredrar en rad andra bindningar framför Cartelen bara, däremot helt övertygad att det är kanonbindning som säkerligen(/uppenbarligen) passar andra mkt bra.

Okej, jag var inne på Hollywood idag och snackade med en kille och han rekommenderade union force, cartel, flux sf45 och även raiden phantom. Av dessa tyckte han personligen inte om forcebindningarna pga toestrappen...

Av de tre återstående tyckte han att jag skulle ha antingen sf45 eller phantom.

Får nog dra dit med mina boots och testa vilka som sitter bäst och skönast, för jag vet verkligen inte vilka jag ska välja.

Tack för svar alla, mycket uppskattat. :)

Hej!

Mycket hellre sf 45 än Raiden! Raiden sträpper håller inte i kylan! Jag hade en gång Raiden Wiigs (årsmodel 2010 kanske), ok bröt 3 toesträpper i två veckor, då sålde jag dom. Var 9 dagar på snowboardinstruktörkursen, veckan var hemskt kalt, upp till -25 grader, och alla med Raiden bindningar (ganska många, Nitro är ganska stor i Finland) hade problem. Lyckligtvis några Nitro sponsrade ungdomar hade tillräckligt med sträpper med.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp