Bindningar

scallenius

Ny medlem
Bindningar
Alltså, med risk för att bli totalt dumförklarad, jag begriper ingenting :o. Hur väljer man bindningar? Vad betyder alla benämningar och siffror? Storlek 80 tex? Vad betyder det? 12/13 eller 13/14 är något annat jag inte fattar ett dugg av. Jag skulle bli superglad om någon vänlig själ ville ta sig tid och förklara för mig hur jag ska tolka all information avseende bindningar. Stort tack!

Bindningar
12/13 och 13/14 är mest troligt vilken säsong bindningen tillverkades i.
80 låter inte så bekant men bidningar har en skala som säger något om hur hårt fjädern i bindningen är spänd och därmed håller kvar dig i bindningen. Denna skala kallas för DIN och brukar ha ett visst spann som tex 6-16 4-12 osv.

En tumregel som brukar användas i början är att man ställer DIN efter din kroppsvikt. Så väger du 80kg är DIN 8 på en bindning en bra ställe att börja på.
Det är omöjligt att säga vilken DIN var och en ska sätta sina bindningar då alla har olika teknik och åker på olika underlag och skidor.
Så även om en hen/hum/whatever väger 80kg så kanske den hen/hum/whatever väljer att ställa sin bindning på 6 för att hen/hum/whatever åker försiktigt och tex har ett dåligt knä medan en väldscupåkare som väger lika mycket har sina ställda på 20, för att hen/hum/whatever åker i hastigheter över 100km/h och behöver veta att bindningen håller hen/hum/whatever kvar i bindningar.

Bindningar
Tack för info! Säsong 12/13 låter vettigt. Det fanns ingen "skäms"-smiley, annars hade jag tryckt dit en sådan nu... Borde man ju fattat.
Storlek 80, 85, 90 etc verkar anges i millimeter och jag har ingen aning om vad det ska vara bra för :D.

Bindningar
scallenius sa:
Tack för info! Säsong 12/13 låter vettigt. Det fanns ingen "skäms"-smiley, annars hade jag tryckt dit en sådan nu... Borde man ju fattat.
Storlek 80, 85, 90 etc verkar anges i millimeter och jag har ingen aning om vad det ska vara bra för :D.
Ahhaa. :) Det är stopperns bredd mätt i mm. Du vill ju mest troligt att stoppern (de sakerna som sticker ut från bindningens häldel och fälls in när du trampar i bindningen) ska göra sitt jobb (vilket iofs bara gäller i pisten...i djup snö som möjliggör planande åkning ( eller hva MnO?) så gör inte stoppern ett skit) och behöver därför vara bredare än skidan....inte där skidan är som bredast utan där bindningen monteras.
Så tex om du har en skida som är 100mm under foten (där du ska montera bindningen) så behöver du en bindning med en stopper som är bredare än så. Oftast så kan man ha en skida som är 110mm och en skistopper som är 100mm för att de oftast anges som smalare än vad de egentligen är (stoppern alltså)...fråga mig inte varför...och fråga mig heller inte varför jag ber dig att inte fråga mig om varför.

Back in the days när kvinnor var kvinnor (män var män kanske det borde ha vart...men vafan...jämställdhet...right?) och feeeta skidor var ngt nytt (och inte alls särskilt feta) så var det få som erbjöd stoppers bredare än 80-90mm. Botemedlet på detta var vilja, vaselin och våld...samt ett skruvstäd och ett avkapat rör (diameter större än stoppers). Med detta kit, som är mer användbart än en schweizisk armékniv, böjde och bockade man skiten ur stoppern tills den var i önskad bredd.
Även om dagens stoppers kommer i större variation när det kommer till bredd så finns det fortfarande undantag...så som min favvobindning LOOK P18.

Skit i att läsa det lundatok skrev...mitt är bättre och mer kortfattat.

Tillbaka
Topp