Bindningar

Pillard

Aktiv medlem
Bindningar
Tjoho!

Jag fortsätter att fylla på med ännu en tråd i sommarregnet. Efter en hel del hjälp kom jag fram till att jag vill byta ut mina Katanas mot ett par S7or. Nu kommer vi till nästa problem, vilka bindningar ska jag ha? Jag väger in på nånstans mellan 70-80, lite beroende på om jag kört hårdträning eller inte för stunden (jag vet, min vikt kan pendla rätt kraftigt). Min åkning är ganska mjuk och jag har haft mina Jester på 183cm Katana på DIN 8 och det har funkat alldeles utmärkt. Nu tänkte jag satsa på 188 cm S7 och ställs då i valet och kvalet eftersom Skidbutiken erbjuder ett val mellan Sollys STH16, Look Pivot 14 eller Marker Jester 16 för samma pris. JAg har åkt på Jestern innan och är helnöjd med hur den fungerat och utseendet och allt. Men frågan är då iof, missar jag nånting om jag kör fegvalet och väljer Jester igen? Jag har läst tonvis med bindningstrådar och Markers olika problem har jag läst om i timtal. Jag tänkte iaf att det kanske finns nån här som vet nåt om alla tre och enkelt kan ställa upp vilka fördelar/nackdelar de här tre har gentemot varandra?

Bindningar
STH 16 kan du inte köra på den DIN du kör på så den går tokbort (börjar på 9).
Look P14 är en jättebra bindning, mer metall än Jestern = längre livslängd.
Men du är ju nöjd med Jestern så då är det väl bara att köra på med den? Om du nu skulle köpa en annan, gräset är ju som bekant alltid grönare på andra sidan, så är P14 det vettiga valet av de två andra.

/Blixt Gordon :cool:

Senast ändrad:
Bindningar
Schysst, har alltid haft en positiv inställning till LOOK efter allt jag läst. Hur ser vikten ut? Från vad jag kunnat hitta så vägeer ett par Jestr in på ganska exakt 2 kilo, nån som vet vad Look väger in på?

Bindningar
look p14 väger väl typ 2,3 kg

(gissning- skistopperbredd kommer spela lite roll också)

Senast ändrad:
Bindningar
Jag har också funderat kring det där med skistopperbredd men eftersom de finns bland valen att köpa till just de skidorna på butikens hemsida så antar jag att de har skistoppers som räcker. Nu vet jag inte om de nya måtten stämmer på S7 för Rossi påstår ju nu att de är 110 breda och i så fall är de exakt som mina katana var och de fick plats med 110-breda stoppers.

Vad tror ni annars om att köra på sth12? Eftersom jag bara kör på DIN 8 typ så räcker ju 12orna, jag har dock fått uppfattningen om att man vill ha så mycket marginal som möjligt upp till fjäderns max för att det gör bindningen mer stabil och trygg men jag kanske är ute och cyklar?

Bindningar
Jag röstar också på P14. Grym häldel och bra känsla. Tådelen är lite plastig men det sparar vikt.

S7'an är ju 115 och FKS-bindningarna (som ju är samma som Pivot) har ju bromsar som precis passar på S7, så XXL-bromsen är perfekt för dem. Inga problem där med andra ord!

STH12 är inget jag kan rekommendera. Tådelen är lite för enkelt byggd med för mycket plast. Ska du ha en STH-bindning skall du ha med Driver-tå, dvs. det utseendet som STH16 har (och gamla 916 och liknande). Den tån är mycket bättre rent funktionsmässigt och håller för lite riktigt åkning. STH14 Driver hade därför varit den enda riktigt rättmätiga motståndaren till P14... Tror dock inte skidbutiken har den... Du kan ju alltid fråga!

Det där med att ha marginal rent siffermässigt tror inte jag på, hela skalan ska ju vara lika bra, annars hade man ju bara minskat på skalan... Däremot håller racebindningar emot lite mer vid slag och liknande. Den stora skillnaden på en 12-dinare och en 16-dinare är konstruktionen. Då tillverkarna vet att de som köper en 16-dinare köper den för att de åker hårt och behöver bindningar som sitter är det alltid mer metall och mindre plast på viktiga delar på bindningen. T.ex. driver-tån som inte STH12 har, P14 har plast i tån, P18 har bara metall som den gamla konstruktionen. Listan kan göras lång, detta är en oskriven regel med bindningar, det är alltid såhär...

Bindningar
JL76 sa:
look p14 väger väl typ 2,3 kg

(gissning- skistopperbredd kommer spela lite roll också)
oh, ok det jag menade var att vikten var en gissning som kan variera beroende på vilken stopper man valt, men visst, bredden ska ju passa till skida också.

Bindningar
P14 med XXL-bromsen skall enligt TGR väga 1094 gram styck, så 2188g/par. Smala bromsen blir väl kanske några tiotal gram lättare/fot.

Bindningar
Klockrent, beställningen är iväg :) Kommer bli en bra vinter. Jag sa till att jag ville ha bindningen monterad för freeride så antagligen bootcenter. Hoppas det inte är dumt?

Bindningar
Det verkar klokt... Hoppas du var exakt med sulmåttet på pjäxorna. Pivot-bindningarna har löjligt liten marginal. Jag monterade mina FKS155'or för 307-pjäxa och tänkte inte på att jag själv hade 305, och det är verkligen på gränsen att det inte funkar!

Bindningar
Hehe, jarrå. Fasen vad små fötter du måste ha. Jag har 328mm. Iof varierar det ju en del från modell till modell och så med... Nu ska man bara vänta till snön runt jul då ;)

Bindningar
Pillard sa:
Hehe, jarrå. Fasen vad små fötter du måste ha. Jag har 328mm. Iof varierar det ju en del från modell till modell och så med... Nu ska man bara vänta till snön runt jul då ;)
Små? Det är väl du som har stora? 328mm, då behöver du ju knappt köpa skidor :P
Undrade varför du endast åkte med DIN 8 när du väger som jag och det fattar jag nu, jag har bara 295mm...

Bindningar
Haha, det var faktiskt en skiduthyrare som frågade det när jag var yngre "ska jag ta fram ett par skidor eller ska jag bara valla pjäxorna åt dig?"

Hur blir logiken med DIN-talet där? Om jag har långa fötter borde ju hävstången i bindningen bli mer kraftfull och då borde det egentligen behövas högre dintal för mig eller? Försöker sätta mig in i bindningsdjungeln lite. Det ska tilläggas att jag, som sagts innan, kör ganska mjukt och inte lägger några enorma mängder tryck i åkningen men jag gillar även att köra lite lösare ställt efter en krasch i Val Thorens där jag överroterade knät bara lite grann och hade svårt att åka ordentligt under resten av veckan...

Bindningar
Du får svårare att vrida ur bindningen med stora fötter/långa pjäxor,
du har ju ingen hävstångseffekt eftersom du inte har någon pivotpunkt.
Vid DIN 8 så kan jag knappt åka pist utan att det löser ut och väger 72 kg så det gör skillnad.

Bindningar
Med mina "små fötter" (42, hyffsat kort skal) och ganska omjuka åkning kör jag aldrig under DIN 10... Jag väger typ 75 och vid DIN 8 har jag löst ut i pist... Tur att det är 916 och 1018 på mina pistskidor nuförtiden!

Bindningar
Eftersom att STH16 och Jester redan har kommit upp i diskussionen i den här tråden kanske jag kan få lite hjälp med några frågor som har dykt upp för mig?

Nu till vintern tänkte jag skaffa ett par nya skidor och pjäxor. Skidorna blir nog att beställa över internet ganska snart medan pjäxorna ska finköpas på skidbutik så snart de har kommit igång med öppettiderna för säsongen - så att man får till något som sitter som gjutet. Problemet är att jag då inte vill gå bort mig och skaffa några bindningar som inte går att justera om skallängden råkar skilja sig från mina nuvarande pjäxor (blir tyvärr ingen Pivot-bidning även om de verkar vara fantastiskt fina), dessutom vill man ju kunna låna runt bland kompisar och då man int väljer umgänge efter pjäxans storlek, skulle de vara som trevligt om man kunde låna nåt tillbaka.

Under vintern som gick har jag kört på DIN 12-14 på mina Fischer GS-skidor och Black Crows med M.20 (som faktiskt har fungerat bra - har bara löst ut vid behov) så det borde nog räcka med en bindning som går till 16 (tänker att en som går till 14 borde hålla lite sämre).

Årets nya tillskott ska bli något i stil med en bred lössnöskida 120-130mm under foten och 180-185cm lång - fortfarande öppet (Bent Chetler, P130, Pontoon, Kuro... int lätt å veta), men även bindningen är lite av en fråga som måste avhandlas och jag skulle vilja veta lite mer om både STH16 och Jester, bla: Hur mycket går de att justera längdmässigt?
Finns det några bindningar som ni skulle kunna rekommendera - som går att justera lite?

Bindningar
STH 16 har inte några jättefantastiska justeringsmöjligheter längdmässigt. Vet inte hur det ligger till med Jestern men har för mig att den är något längre, däremot så finns Jester med demo-platta vilket i princip bara är en förlängd bottenplatta. Fat-ypus skidorna jag testkörde i vintras hade dessa och det var överlägset de bästa demobindningar jag åkt på, kände ingen större skillnad från vanliga Jestern.

Bindningar
Ok, det låter ju rätt lovande med STH 16, den verkar vara väldigt stabil och tillförlitlig om man ska lyssna på elektroniska lovord. Synd bara att Conrad inte verkar ha Salomonbindningar... Är det någon som vet var man får tag på billiga STH 16 med ~120-130 stopper?

Bindningar
sjolund sa:
Ok, det låter ju rätt lovande med STH 16, den verkar vara väldigt stabil och tillförlitlig om man ska lyssna på elektroniska lovord. Synd bara att Conrad inte verkar ha Salomonbindningar... Är det någon som vet var man får tag på billiga STH 16 med ~120-130 stopper?
STH 16 är för närvarande den enda bindningen jag har monterad, trivs väldigt bra på den och tänker fortsätta köra på den i vinter om jag inte kommer över något helt vrålbilligt.

Bindningar
sjolund sa:
http://sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72103903
Sportconrad+Salomon = Sant
Iofs inte billigt om du bara köper bindning. Köp en skida oxå!

;-) / MM

Bindningar
Pillard sa:
Schysst, har alltid haft en positiv inställning till LOOK efter allt jag läst. Hur ser vikten ut? Från vad jag kunnat hitta så vägeer ett par Jestr in på ganska exakt 2 kilo, nån som vet vad Look väger in på?
Fråga Carled! :lol:

STH16 2232g / paret
Jester: 1900g / paret

Ang bindning med stora justeringsmöjligheter så är demoversionen av jester oerhört bra. bygger inte mkt på höjden och är till 95% samma som en vanlig jester

Bindningar
Mountain_Man sa:
sjolund sa:
http://sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72103903
Sportconrad+Salomon = Sant
Iofs inte billigt om du bara köper bindning. Köp en skida oxå!

;-) / MM
Nu blommar löken! Den där fanns inte när jag kollade häromdagen - kanske är på väg in fler godsaker :) Då har jag ju två fantastiska alternativ med bindningarna - bara att hitta en skida att montera den på... Tror att Bent Chetler skulle komma in under veckan...

Bindningar
Får man fråga varför du bytte dina Katanas mot ett par S7or? Sitter precis i valet o kvalet vad jag ska ha för skidor. Tittat endel på Katana så intressant varför du bytte bort dem. vet att 10/11 Katana har fullrocker jämfört med förra årets om jag läst rätt.

Bindningar
marcopolo_sthlm sa:
Får man fråga varför du bytte dina Katanas mot ett par S7or? Sitter precis i valet o kvalet vad jag ska ha för skidor. Tittat endel på Katana så intressant varför du bytte bort dem. vet att 10/11 Katana har fullrocker jämfört med förra årets om jag läst rätt.
var fullrocker förra året oxå..

Bindningar
Hehe, jadu visst får du gärna fråga. Tyvärr skulle jag inte förvänta mig några jättebra svar dock eftersom mitt val mest baserades på prylbögeri.

För att vara seriös kan jag säga att den gamla Katanan (Jag hade de första 08/09 med svärdet) är ruggigt bra skidor. De gick som tåget i pist och funkade suveränt i offpisten också. Både jag och en kompis som åkte på Katana också var helt sålda hela förra säsongen. Sen kommer sommaren och tristessen och det är ju ganska roligt att byta skidor så jag började helt enkelt kika på vad jag om möjligt skulle vilja ändra på med mina skidor. Mitt stora problem tidigare har varit skogsåkningen. Jag blir för skraj när det blir trångt och åkningen känns trög så av just den anledningen hoppas jag kunna få ett litet självförtroendelyft av en mer lekfull skida.

Jag skulle tro att rockern på nya Katana bara gjort den gott. Mina hade nollspann och tendenser till rocker, och polarens hade verkligen utvecklat rocker på egen hand (har varit mycket diskussioner om kvalitetsfel på Katana och jag kan ju bara hålla med, men samtidigt har det gjort skidorna ännu bättre att åka på så varför klaga).

Men jag kan väl bara säga att Katanan har varit grym för mig i alla fören, har kört puder och vanlig offpist i serre på dem, hård piståkning i åre och stenhård is i chocken i Idre och jag har aldrig nånsin tvivlat på skidorna utan litat på dem till fullo, nu ville jag mest bara pröva nåt nytt och då kändes S7an som en skida som fått mycket lovord så vi får väl se om den funkar ännu bättre eller om jag ångrar mig snart.

Ursäkta mitt något ostrukturerade svar men det är sovdags här precis så hjärnan är väl inte på topp.

Snödjup

Tillbaka
Topp