bindningsinställning

Makten

Ny medlem
bindningsinställning
Hallå folket!

Har efter mycket mekande kommit fram till att jag måste ställa mina bindningar på 9-10 för att de inte ska lösa ut av sig själva. Detta trots att jag bara väger 72 pannor. Visserligen åker jag relativt hårt, men vafan, man är ju ingen världscupnisse!
Har märkt detta fenomen på båda mina par skidor. De ena är utrustade med Salomons 912 (ti?) -bindning och de andra med nån lättviktsvariant från Tyrolia som har ett maxvärde av 11.
Är detta månne inte DIN-skalan?
Jag vill ju inte bryta benen när det väl smäller riktigt illa, men har jag dem inställda på 8 så löser de ut när jag tar i riktigt mkt. Framför allt i kladdig lössnö (inte så oväntat kanske).

Vad jag nu har börjat fundera över är om jag justerat "längdmåttet" rätt. Jag brukar justera längden så att bakdelen får ca 3 mm förspänning när jag trycker i pjäxan.
Alltså att den trycks 3 mm bakåt innan pjäxan låses. Detta har jag fått som rekommendation av åtskilliga "skidvetare".
På Salomonbindningen kan man dessutom justera "höjdglapp" och "sidoglapp" fram. Där drar jag åt tills det sitter tajt och släpper sedan någon grad så att man med nöd och näppe kan dra ett papper under tån.
Tilläggas bör att det alltid har varit framdelen som släppt vid belastning.

Anser ni dessa inställningar vara korrekta, eller finns det något jag mer bör tänka på?

Drick öl / Makten.

bindningsinställning
Det låter som du stllt bindningarna rätt när det gäller förspänning mm. Dock är det inte konstigt att du får köra bindningarna så hårt som du gör. Dinskalan är en slags rekomendation och lite förenklat kan man säga att en som åker medelhårt kör sin vikt/10. Man behöver inte köra särskillt mycket hårdare förrän man får vrida upp betydligt mer än det.

En viktig men ofta förbisedd detalj är att bindningens hela DIN-skala spelar roll, inta bara exakt på vilket värde den står. Detta beror på saker som har med fjädrar, fjäderkonstanter, förspänning (Hooks lag mm) att göra. Kort sagt, en 6-14 bindning uppför sig i praktiken hårdare än en 4-10 även om båda står på 9.
Själv är jag absolut inte någon åkare som "kör på våld" och är rätt lätt (66 kg, men med hyfsad benstyrka). Ändå brukar jag få ha bindningarna på minst 10 och då gäller det försiktig piståkning på smala skidor. När jag laddar på lite, har bredare skidor, åker på ojämnare underlag eller kör där en tappad skida är mer kritiskt så vrider jag upp mot ca 14.

De senaste åren har jag blandat kört på bindningar med skalor 4-12, 6-14, 8-18, 8-16 och 12-24. De tre senare är alla någon typ av tävlingsbindningar. Jag sitter MYCKET bättre i de med hårdare fjäder och kan faktiskt köra dessa ställda ett snäpp mjukare ungefär.

När det gäller risken för skador handlar de mer om hur du åker. Mer exakt, så länge du åker aktivt och "på helspänn" så ökar du inte skaderisken signifikant genom att köra bindninganr lite hårdare. Att däremot åka och fisåka med bindningarna på 14 är inte bra. Ett tumregel jag har hittat på är att du (under aktiv åkning) kan köra bindningarna ungefär på en tiondel av det du tar i knäböj. Jag tror det sägar mer än kroppsvikten.

HitMe

bindningsinställning
Låter ju vettigt det där. Salomonbindningen har max vid 12 eller 14 och de andra vid 11 eller 12, så de är ju ganska snälla då.
Märkligt är att jag inte hade detta problem med mina äldre skidor, men det kanske kan bero på att de hade feta storslalombindningar som säkert gick högre i skalan.
Vad jag tar i knä/benpress eller vad det var har jag ingen aning om. Är rätt svag, så det stämmer nog rätt bra med vad jag har ställt in. Visserligen åker jag så att jag hela tiden ligger på gränsen för vad min benstyrka kan hålla emot.

Är det kanske så att jag bör ställa hårdare fram än bak? Fram kan jag med lite våld rucka pjäxan nån millimeter i sidled med handkraft vilket tycks mig märkligt. De är lite "slöa" i fjädern på något egendomligt sätt.
Hade Marker förut, och de satt som berget tills det väl släppte. Oavsett inställning.

Tackar för svaret! Nu är jag inte orolig att bryta benen av mig i alla fall:)

bindningsinställning
Makten,

Marker och Salomon funkar enligt två smart, men helt olika, principer.

Salomon håller inte pjäxan runt tåflärpen utan runt själva pjäxans framdel. Det ger dem större marginaler och tillåter att de kan ha väldigt mycket elasticitet. Priset är en segare återföring, dvs efter et slag ligger pjäxan lite utvriden en längre tid.

Marken har en slags paralellogramkonstruktion där det som håller pjäxan (runt tåflärpen i deta fall) förs rakt åt sidan. Det gör bl.a. att förspänningen mot hälen behålls bättre även du pjäxan flyttats lite i sidled efter ett slag. När pjäxan kommit tillräckligt lång i sidled öppnas de två flärparna som håller pjäxtån och pjäxan blir helt fri att flyga åt sidan eoch även rakt upp. Kort sagt, Marker håller i princip pjäxan lika bra hela tiden under ett slag och släpper väldigt snabbt när det väl släpper. Återföringshastigheten är dessutom mycket snabb.

Det är nog detta som gjort att du upplever Salomon och Marker olika. Jag tror inte man kan säga att den ena varianten är rakt uppochned bättre än den andra. Olika, helt enkelt. Olika.

bindningsinställning
Håller med föregående talare. Har tidigare svarat på ett antal liknande frågor på FR tidigare, och jag har mina skäl.

Helt rätt HitMe, Bättre att ligga på en förhållandevis låg inställning på en 9-16 bindning än hög inställning på ex vis en 6-12 bindning.

För att undrstryka detta ger jag följande exempel.

På ett par storslalomlagg jag hade en period satt ett par 6-14 bindningar. Jag väger ca 95 kg, åker nästan altid pist. Jag upptäckte att jag behövde ha dom på ca 12 för att inte kliva ur.

På mina friåkningsskidor har jag ett par racingbindningar 9-16, ställda på 10,5 (faktiskt), och hur jag än beter mig har jag aldrig lyckats kliva ur dom, medan dom löser ut när dom ska.

Nu kan det skilja mellan olika fabrikat och konstruktioner också. Min polares Atomicbindningar t ex, klev jag ur ständigt med samma inställning som mina egna.

Det skiljer också i åkstil och var man åker. Friåkning i pist skiljer sig från banåkning pist, som siljer sig från jibbing, som skiljer sig från terrängåkning osv osv...

MEN...
Fråga expertisen, dvs en välrennomerad butik eller skidverkstad. Be dom visa hur man ställer in förspänning, höjdjustering m m. Kan dom inte det, be om en manual (finns för alla bindningar).

Gör små förändringar i inställningen och prova. Chansa inte och skruva upp i övermod eller ilska (bindningsjävel!).

Jag antar att du gillar dina knän lika mycket som jag gillar mina egna. Underbensbrott läker oftast ihop prydligt och fint medan förstörda knä kan ge men för livet...som förhoppningsvis blir långt.

Eder förnumstige
Ace DG

bindningsinställning
Tackar mina herrar!

Jag känner mig nu ganska upplyst inom ämnets ramar.
Jag anser att jag åker jäkligt bra, med korrekt position, rent skär, bra viktfördelning och allt det där, så jag hoppar knappast ur pga fel teknik. Särskilt inte då jag aldrig gjorde det förr, när jag var betydligt sämre på att åka.
Snarare är bindningarna helt enkelt för slöa och jag måste ställa dem nära max. Följdaktligen får jag satsa på ett par fräsigare bindningar nästa gång. Dessa får duga ett tag dock.
Synd att de gamla marker-bindningarna var så förbanskat fula, annars hade man ju kunnat ta dem:)

För övrigt är ju skiduthyrare och butikspersonal helt värdelösa på att ställa in rätt... Alla gånger jag har hyrt skidor har jag fått inställningen 6 när jag talat om att jag väger 70 och åker bra. Alla gånger har jag tappat skidorna och fått justera själv. Dessutom har jag aldrig varit med om att nån förspännnig blivit inställd. Det har glappat och jäklats.

Åk väl / Makten.

bindningsinställning
Jo jag tror med att det e bindingen som suger så e det för mig iaf dom släpper fram o det e för att jag ahr sånna kassa newbi bindningar det e svin jobbigt! ush ha det gött

Tillbaka
Topp