Black crows anima eller black crows nocta?

Tjena, jag och mina polare ska ner till chamonix i en månad och åka puder och jag kollar på nya skidor, hade helt snöat in mig på anima från en början men min kompis fick mig att börja kolla på noctan också, men hittar ingenstans där man jämför dom två med varandra, någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?
:)

Äger båda och ska jag ta enbart en skida under en längre resa då det kommer vara varierande förhållande så väljer jag anima alla dagar i veckan. den har tom helt ok isgrepp o den är väldigt allsidig medans noctan iaf 2an är mer en ren full rocker puderskida.

@Herkaperka Får jag sno frågan lite och även dra in Atris i bilden? Har du testat denna också och hur skulle du jämföra Anima mot Atris?

sorry har inte kört atris jag klarar mig på animan i de flesta förhållandena så tyckte inte det var värt att investera i en 108s skida . lite för nära för att jag skulle kunna motivera äga båda. Men det är ju en ännu stabilare skida som e mer dämpad så du får ju ännu bättre allround egenskaper med atris men offrar lite puder flyt. Jag gillar däremot ändringarna de har gjort på atrisen för i år då de gjort radien lite längre och lite mindre tailrocker så får se om jag klarar mig från att köpa dom trots allt.

@Herkaperka Jag har testat ett gäng skidor i storleken 102-110 av 17/18 modellerna. Atris var en väldigt rolig skida som var stabil i hög fart och även om det var rätt uppkört och choppy så kunde jag köra på. För mig var det den bästa skidan jag åkt på någonsin. Och den funkar till och med finfint i pisten. Skall man ha med bara ett par skidor på resan eller om man vill bara ha en skida på säsongen med puderfokus är den helt klart ett fantastiskt alternativ. Jag har dock inte testat Animan så var lite nyfiken att höra hur du upplevde den.

Kan säga att min nuvarande puderskida är en 190cm Rossignol Squad 7 med 120mm midja och jag kommer byta "ner" mig till Atris av den anledningen att det är så extremt sällan man behöver de största midjorna. Måste vara bunnlöst fluff att surfa på tycker jag personligen om de skall komma till nytta. Så kommer även ta med Atris till Japan istället för Rossin.

Senast ändrad:
Har också investerat i ett par Atris inför denna säsong. Testad ett par 2016 och tyckte de kändes väldigt bra. Stabila i hög fart med bra bett på hårt underlag och bra sespons när man trycker till så tycker inte den var för dämpad utan kändes rätt livlig. Tyvärr var det inte mer än någon dm lössnö att åka i vid testtillfället då men har förstått att de löser den uppgiften galant också.
Sen kunde jag inte låta bli att lägga vantarna på ett par Anima när de dök upp på vårrean?
Ska bli väldigt spännande att jämföra de två. Tror ändå det skiljer en del mellan dem trots den lilla skillnaden i bredd.

Senast ändrad:
Upplever animan som en rollig poppig skida som ändå har en betydlig bas under foten och som man får fast bra på allt utom riktigt isig pist. Känns både kortare och smalare än vad den egenligen är och känns extremt lekfull. Jag har kört mer charger skidor förut men den här viker inte ner sig för det jag använder den till men gör skidåkningen betydligt roligare än mina tidigare charger skidor. Droppar dock inga stora klippor osv då kanske animan kan va snäppet för mjuk. Jag är lång och tung och har som aldrig haft några större problem köra lite större skidor som allround skida.
Atris är ju absolut mer kompetent när det blir hårdare men jag kan köra på bra med animan i uppkört.
Kan nog bara säga att hade jag haft mer pengar hade jag ägt båda

Tillbaka
Topp