Black crows mirus cor

yuweel

Ny medlem
Black crows mirus cor
Tjena kära skidåkare!
Jag skulle uppskatta lite input från någon där ute som har ett par eller har åkt på ett par mirus cor och ville dela med sig om sin åsikt.

Verkar som en sjukt livlig och lekfull skida men undrar om jag skulle göra bort mig med tanke på min åkning. Åker mest offpist men söker egentligen en skida för dom dagar då det är hårt och uppåkt och man vill hoppa omkring lite i ravinerna och mellan träden samt även för dom dagar på våren då det är lite slaskigt och man kanske tar en kortare tur någonstans.

Finns det någon som kan säga bu eller bä på min tanke och kanske en liten beskrivning på hur dom upplevs? :)

pAcmAn1

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Bääää!!

Har kört den. Sjukt rolig skida. Svängvillig som du inte behöver ha plöstryck som en raceåkare. Går även bra att köra större svängar tack vare skiddesignen
Har två vänner som köpt skidan och är lyckliga.

Har märkt att längderna går åt och de på 184 cm verkar typ vara slutsålda överallt.

Jag körde 178 cm och är 174 själv

davoorama

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Har ett par i 184 och jag fullkomligt älskar dom. Ville lite motsägelsefullt ha en längre skida med kortare radie (<15m) och då var det typ bara Mirus Cor och Line Blade som passade. Valde Mirus cor för att dom var specade till 13m radie i alla längder vilket kändes lekfullt och kul. Jag blev mer än väldigt positivt överraskad. Trodde kantgreppet skulle vara fladdrigt och sämre då den är ganska mjuk och lång men det går att pressa den bra i hårdare pist. Jag väger in på 190cm/90kg och kör ganska aggressivt, utbildad skidlärare med (i mitt tycke) god teknik och lite wannabe race-tendenser och jag upplever den som grymt kul och kapabel. Går att pressa skidan hårt och runda upp svängarna på hårt underlag utan att den tappar greppet, funkar fint i kortsväng när det är brant och när mjölksyran kommer smygande går det bra att slappna av och fisa runt i lite större svängar. Brutalbäst skida på att carva men också bra på mycket annat. Har inte direkt kört den utanför pisten men min spontana tanke är att den kanske är bättre i pist och uppkört än utanför pisten. Jag har monterat bindnignarna enligt anvisning och jag får känslan av att man står lite mitt på skidan. Funderade på att montera lite längre bak men Black Crows avrådde från det och jag är rätt nöjd att jag monterade enligt deras rekommendation. Finns ganska mycket skida bakom foten, fish tailen bidrar nog till det men det ger mig en känsla av att den kanske inte skulle flyta lita bra om man körde puder med den men som sagt, har inte kört något nämnvärt utanför pist så borde kanske inte uttala mig om det. Hur som helst, smaken är som baken, älskar mina mirus cor. Köp vetja!

fredw

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
OK ok. Men ändå... En så speciell skida måste ju ändå ha någon "downside" ? Förutom att den kanske inte flyter lika bra i lössnö som en bredare skida, men bara det...? Eller? Är denna skidas geometri ny "gold standard" för gruppen pistorienterad allmountain?

När t.ex. Rossignol Soul7 kom så var alla (alla!) recensioner oerhört positiva de första två åren. Jag köpte den då utan att ha testat själv och tyckte den var för mjuk och fladdrig (och jag är verkligen ingen "charger" utan medelålders självlärd sydsvensk med ambitioner strax över min kapacitet). Senare kom just dessa nackdelar äntligen fram i recensioner och i form av en styvare HD-modifikation.

Kommer något liknande hända med denna Miley Cirus Mirus Cor? Kom igen nu, den kan inte vara perfekt.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
OK ok. Men ändå... En så speciell skida måste ju ändå ha någon "downside" ? Förutom att den kanske inte flyter lika bra i lössnö som en bredare skida, men bara det...? Eller? Är denna skidas geometri ny "gold standard" för gruppen pistorienterad allmountain?

När t.ex. Rossignol Soul7 kom så var alla (alla!) recensioner oerhört positiva de första två åren. Jag köpte den då utan att ha testat själv och tyckte den var för mjuk och fladdrig (och jag är verkligen ingen "charger" utan medelålders självlärd sydsvensk med ambitioner strax över min kapacitet). Senare kom just dessa nackdelar äntligen fram i recensioner och i form av en styvare HD-modifikation.

Kommer något liknande hända med denna Miley Cirus Mirus Cor? Kom igen nu, den kan inte vara perfekt.
Utan att ha kört den så skulle jag gissa att den inte är speciellt bra utanför pisten om man är 190 cm och väger 90 kg (som jag). Har ett par K2 Reckoner 102 184 cm som verkligen inte flyter speciellt bra i djupare snö. Dock en väldigt rolig skida i många andra sammanhang. K2 har samma montering (-4 cm bakom centrum, jag har dock flyttat den lite mer bakåt) och jag upplever det som att man lätt står på näsan i djupare snö. Har ju dock inte kört Mirus Cor men för min åkning skulle den enbart köras i pist. :)

fredw

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Visst men man ska väl inte jämföra den men bredare skidor som säkert flyter bättre offpist. Men jämfört med andra i samma segment (smala allmountain / breda carvingskidor) - vad kan den inte göra lika bra där?

Vad gör t ex en Völkl Kendo / Enforcer 94 / Head Kore / QST 92 / Mindbender 85 / Stance 84 / Stöckli Montero/Laser etc etc bättre? Ingenting alls? Förstår att det är en smaksak också, men vem ska inte köpa denna skida?

davoorama

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Jag skulle säga att om man inte gillar korta skärande svängar så ska man ju inte köpa Mirus cor. Med en radie på 13m så är det ju i princip en slalom skida, fast lekfull. Så ligger man på skär så kan det ju bli lite av en knädödare med 13m kort radie. Många andra all mountain skidor har ju betydligt längre radie på 15-25 m framförallt om man har längre skidor, dvs mer åt storslalom så gillar man att blåsa på i större svängar så blir det kanske roligare med något annat. Det är väl det som skiljer Mirus cor och Line Blade från många andra. Kort radie ala slalom utan att vara en raceskida.

Black crows mirus cor
Testade ett par åk på mirus cor i tänndalens skidtest och det var en trevlig upplevelse i pisten som för dagen bjöd på en dm uppkörd nysnö. Längderna som fanns tillgänglig var 168 och 184,2 cm. Jag är 176 cm, 65 kg, och valde att testa 184,2:orna och dom kändes kanske lite långa, men ändå rätt smidiga, så ett par 178:or skulle nog varit perfekta för mig.

Meercy

Medlem
Black crows mirus cor
Testade ett par åk på mirus cor i tänndalens skidtest och det var en trevlig upplevelse i pisten som för dagen bjöd på en dm uppkörd nysnö. Längderna som fanns tillgänglig var 168 och 184,2 cm. Jag är 176 cm, 65 kg, och valde att testa 184,2:orna och dom kändes kanske lite långa, men ändå rätt smidiga, så ett par 178:or skulle nog varit perfekta för mig.
Har bokat ett par i Åre nu på Torsdag. Ska bli spännande, ser ut som att det kommer snöa en del..

fredw

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
De har ju funnits ett tag utan att riktigt slå igenom. Följer dem med spänning och skulle gärna provåka själv.

Black crows mirus cor
Har ett par i 184 och jag fullkomligt älskar dom. Jag väger in på 190cm/90kg och kör ganska aggressivt, utbildad skidlärare med (i mitt tycke) god teknik och lite wannabe race-tendenser och jag upplever den som grymt kul och kapabel.
Eftersom att att 184:orna funkar för dig som är både längre och tyngre så funderar jag på om ett par 173:or kan tänkas funka för mig som är 176 cm och väger in på 65 kg. Vad tror du, eller någon annan som kör mirus cor för den delen, om det?

davoorama

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Eftersom att att 184:orna funkar för dig som är både längre och tyngre så funderar jag på om ett par 173:or kan tänkas funka för mig som är 176 cm och väger in på 65 kg. Vad tror du, eller någon annan som kör mirus cor för den delen, om det?
Hade jag varit 176 lång hade jag kört 173 på dessa. För min del ser jag ingen anledning att köra längre om man tänkt köra den mest i pist och inte lägger så stor vikt vid bärighet i puder. Det är ju ändå en skida som ska inbjuda till lite skoj och lek så kan vara en fördel att det inte blir för långt så det blir tungrott.

Meercy

Medlem
Black crows mirus cor
Började dagen svårt bakis med darriga ben och ett ihållande illamående men jäklars vilka härliga skidor.
Storsväng går utmärkt i bra hög hastighet men korta snabba svängar är riktigt kul.

Kör korta Racetiger annars och dom är mindre fladdriga. Ligger man på med coren ska man nog inte slappna av för mycket.
Återkommer om några timmar när jag testat eftermiddagsföret och sänkt några till handtag på 720.

🍻🥳

Meercy

Medlem
Black crows mirus cor
Började dagen svårt bakis med darriga ben och ett ihållande illamående men jäklars vilka härliga skidor.
Storsväng går utmärkt i bra hög hastighet men korta snabba svängar är riktigt kul.

Kör korta Racetiger annars och dom är mindre fladdriga. Ligger man på med coren ska man nog inte slappna av för mycket.
Återkommer om några timmar när jag testat eftermiddagsföret och sänkt några till handtag på 720.

🍻🥳
Dom går skitbra även när man e packad o det går fort.

Jarle

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Salomon BBR tio år senare? Liknande mått och reklam-blurb iallafall och en del överentusiastiska 'recensioner' lät väldigt liknande när det var nyköpt...
#fwiw #snö #franskt?
Bbr hade betydligt mycket mer taper - nosen var väl närmare 150mm medan bakänden runt 110. En väldigt överstyrd skapelse med andra ord, vilket dessutom förstärktes av en monteringspunkt som var långt bak jämfört med dagens standard. Mirus cor har 11mm skillnad nos-bakände och en monteringspunkt mindre än 4cm från mitt.

Enda likheten jag ser är att de båda är kortsvängda

pAcmAn1

Aktiv medlem
Black crows mirus cor
Bbr hade betydligt mycket mer taper - nosen var väl närmare 150mm medan bakänden runt 110. En väldigt överstyrd skapelse med andra ord, vilket dessutom förstärktes av en monteringspunkt som var långt bak jämfört med dagens standard. Mirus cor har 11mm skillnad nos-bakände och en monteringspunkt mindre än 4cm från mitt.

Enda likheten jag ser är att de båda är kortsvängda
Håller med. Ska den jämföras med något så är det väl snarare en smalare variant av Line Blade eller Armada Stranger och med mindre radie.

Senaste inläggen

Topp