Black Crows, problem med hållbarhet

Anzom

Aktiv medlem
Har ett par Black Crows Atris som har släppt under bindningen efter 1 års användning. Det är en liten glipa mellan toppen och stålkanten som har börjat lossna och jag kan framöver se hur hela skidan separeras från varandra. En kompis till mig om kör ett par Nocta vilka är ungefär 3 år gamla har fått samma problem, där nästan allt separerats under bindningen.

Går det att få det på garantin, vilka rättigheter har man där? Någon mer som upplevt samma för just Black Crows?

Hej igen :) Skaffade ett par nya Atris 2 år efter den här olyckan ovan. Fick igenom reklamationen den gången. Vet inte om det är så att det är den kraftfulla åkstilen som avgör.. men nu är det andra gången den släpper på samma ställe. Är det val av lim tillverkaren gör? Åkstil? Hur jag förvarat skidorna?

Det gör att jag funderar på att lämna Atris trots att jag gillar dem skarpt. Gillar att man lyckas skapa en lekfull skida som tål fart- vilket är viktigt trots att jag inte drar 360 på löpande band. Vad finns det för liknande varianter? Testade K2 mindbender och gillade det trots viss avsaknad av lekfullhet. Faction prodgedy 3.0, någon som har koll?

Hej igen :) Skaffade ett par nya Atris 2 år efter den här olyckan ovan. Fick igenom reklamationen den gången. Vet inte om det är så att det är den kraftfulla åkstilen som avgör.. men nu är det andra gången den släpper på samma ställe. Är det val av lim tillverkaren gör? Åkstil? Hur jag förvarat skidorna?

Det gör att jag funderar på att lämna Atris trots att jag gillar dem skarpt. Gillar att man lyckas skapa en lekfull skida som tål fart- vilket är viktigt trots att jag inte drar 360 på löpande band. Vad finns det för liknande varianter? Testade K2 mindbender och gillade det trots viss avsaknad av lekfullhet. Faction prodgedy 3.0, någon som har koll?
Det kan vara flera orsaker:
  • Val av bindning (hålbild).
  • Coreshots/repor som inte lagats eller torkats
  • För svaga/tunna lager lim, eller fel ratio i limmet
  • För lite tryck i pressen
  • En handfull andra problem som kan uppstå i produktionen
Var är de köpta? För vilket pris? Vi har lite problem med att vissa butiker köper b-grades etc, men säljer dem utan att nämna att det är andrasortering. Jag vet inte supermycket om BCs fabrikssituation eller hur de sorterar, men andrasortering kan betyda en möjlig kvalitetsdefekt, även om det oftast bara är kosmetiskt.

Faction Prodigy 3.0 vet jag desto mer om! Superlekfull och lättåkt skida som verkligen bjuder in till skoj. Jämfört med Atris - lekfullare, lite mer tailrocker, något mjukare och beroende på åkare tål den ungefär lika mycket fart. Överlag är det två ganska lika skidor, men jag tror du gör fler treor med Prodigys.

/Gustav, Faction

Det kan vara flera orsaker:
  • Val av bindning (hålbild).
  • Coreshots/repor som inte lagats eller torkats
  • För svaga/tunna lager lim, eller fel ratio i limmet
  • För lite tryck i pressen
  • En handfull andra problem som kan uppstå i produktionen
Var är de köpta? För vilket pris? Vi har lite problem med att vissa butiker köper b-grades etc, men säljer dem utan att nämna att det är andrasortering. Jag vet inte supermycket om BCs fabrikssituation eller hur de sorterar, men andrasortering kan betyda en möjlig kvalitetsdefekt, även om det oftast bara är kosmetiskt.

Faction Prodigy 3.0 vet jag desto mer om! Superlekfull och lättåkt skida som verkligen bjuder in till skoj. Jämfört med Atris - lekfullare, lite mer tailrocker, något mjukare och beroende på åkare tål den ungefär lika mycket fart. Överlag är det två ganska lika skidor, men jag tror du gör fler treor med Prodigys.

/Gustav, Faction
Spännande att höra om variationerna och anledningen till de möjliga problemen. Det har varit 2 olika bindningar, en nu och en annan för 2 år sen. Inga coreshots på den skidan som pajat. Blir lite fundersam över om det här kommer fortsätta eller inte, 1 gång är ingen gång men 2 gånger är lite för ofta. Otroligt att man kan sälja b varianterna till samma pris. Är det vanligt?

Ska väl nämnas att jag inte heller framöver har ett mål om att dra 360s :) Men kul att leka på sidehits osv. Gillar bredden kring 108 mm+- 3.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp