Black Diamond pjäxor!

• Trådstartare Trådstartare MikeMike
  • Start datum Start datum
Black Diamond pjäxor!
joråseruatt
Vet inte riktigt, AT bootsen ser väldigt fina ut (bortsett från att Factor saknar fästen för Dynafit, om man inte kan byta ut hela klackdelen) men telispjucken tycker jag är en besvikelse, väldigt lite nytänkande där, och ingen nyhet när det gäller bindningssystemet.
Ser ut som om Technica har gjutit dem.

Black Diamond pjäxor!
Kan ha nåt att göra med att det inte finns så många pjäxfabriker i världen... Kolla på Lange, Head, Techninca med flera så ser ni likheterna... Skiljer inte mycket på de flesta. De flesta pjäxor tillverkas i Italien i samma område.

Fatcor är det en touringsko? Ser ut som en vanlig pjäxa. Ingen touring sula på dessa...

//H

Black Diamond pjäxor!
Hasse sa:
Kan ha nåt att göra med att det inte finns så många pjäxfabriker i världen... Kolla på Lange, Head, Techninca med flera så ser ni likheterna... Skiljer inte mycket på de flesta. De flesta pjäxor tillverkas i Italien i samma område.
Fatcor är det en touringsko? Ser ut som en vanlig pjäxa. Ingen touring sula på dessa...
//H
Jo fast jag är ändå lite förvånad hur de lyckas få in dem på Technica men det är väl en annan fråga.
Factor ja, den ser ut som en vanlig alpinpjäxa fast det står AT, så antingen så är det så att man byter sula med hela klacken och läppen inkluderat och inte bara själva sulan, de ser ju annars höga och fina ut, gör ju iof Garmonts senaste oxå, har du kollat på Shamanen? den ser ju riktigt grym ut.

Black Diamond pjäxor!
Kommer ett par till mig om 3 veckor hoppas jag... Skall bli intressant att pröva dessa...

//H

Black Diamond pjäxor!
Jag väntar också med spänning på våra testpjäxor som ska komma efter ISPO, Hasse ska du få dom
före det? Du vett väll att dom bara finns i strl 27!

M

Senast ändrad:
Black Diamond pjäxor!
Hmm beror på om man är i Sverige eller får leverans från USA ;) Skulle få ett par 26 från USA enligt agenturen här i Schweiz iaf.(har iofs 25,5 men gratis är gott) De är skickade så vi får se när de kommer...

//H

Edit: Nu ringde och sade att jag skulle få 25,5. Men att det skulle ta ungefär 3-4 veckor. De tillverkades tydligen nu...

Senast ändrad:
Black Diamond pjäxor!
MikeMike, får man provköra dina 27:or när dom kommit? ;)
Nu måste jag nu nästan vänta tills nästa år med att köpa pjäxor

/m

Senast ändrad:
Black Diamond pjäxor!
Hasse: Du vet väll att BD Europa ligger i Schweiz, Så både du och jag får dom därifrån sen kommer dom från Kina och inte USA bara som en till parantes ;-)

marcusen: Jag hoppas på få in några par i butiken för test, jag hojtar till när dom har kommit in så alla får testa dom.

Micke

Black Diamond pjäxor!
MikeMike sa:
Hasse: Du vet väll att BD Europa ligger i Schweiz, Så både du och jag får dom därifrån sen kommer dom från Kina och inte USA bara som en till parantes ;-)
...
Hasses exemplar kommer att flygas från Kina till USA, därefter till Schweiz.
Dessutom kommer de flyga business-class hela vägen...

Black Diamond pjäxor!
Det där med 130 i flex är nog enligt BD's egen skala. Det finns ingen enhetlig för alla pjäxtillverkare, Salomon, Lange Nordica etc. Men jämfört med de flesta andra skulle jag gissa 80 i flex. Jag har provat dem (men inte på snö, bara på foten) och de är långt ifrån så styva de behöver vara för liftburen åkning enligt min smak (åker Nordica Supercharger Blower 115).

Kändes inte dramatiskt styvare än mina Dynafit Zzero4 som är mycket lättare, Skarpa Tornado eller Garmonts två tyngre modeller. Dock fördel mot de tre sista att de funkar med Dynafitbindning. Många smarta lösningar som snörningen på innerskon etc, men känns inte 100% finish. De borde fått 6 månader till att utveckla. Dynafits nya svarta motsvarighet känns mer färdigutvecklad och har liknade system med sulan att den både är DIN-godkänd och Dynafitkompatibel.

Black Diamond pjäxor!
Skare sa:
Det där med 130 i flex är nog enligt BD's egen skala. Det finns ingen enhetlig för alla pjäxtillverkare, Salomon, Lange Nordica etc. Men jämfört med de flesta andra skulle jag gissa 80 i flex. Jag har provat dem (men inte på snö, bara på foten) och de är långt ifrån så styva de behöver vara för liftburen åkning enligt min smak (åker Nordica Supercharger Blower 115).

Kändes inte dramatiskt styvare än mina Dynafit Zzero4 som är mycket lättare, Skarpa Tornado eller Garmonts två tyngre modeller. Dock fördel mot de tre sista att de funkar med Dynafitbindning. Många smarta lösningar som snörningen på innerskon etc, men känns inte 100% finish. De borde fått 6 månader till att utveckla. Dynafits nya svarta motsvarighet känns mer färdigutvecklad och har liknade system med sulan att den både är DIN-godkänd och Dynafitkompatibel.
Tja vi får väll se hur den funkar ute på berget, för kontorsåkning är ingen för mig ;-) Sen har väll BD aldrig varit något av din favorit vad det gäller skidor eller något annat?

M

Black Diamond pjäxor!
Helt rätt att det är på berget som man ska testa! Jo, BD är nog en av mina absoluta favoritmärken på allt de gör utom just skidor, som jag tycker ligger långt under hur bra deras hudar, klättergrejor etc är. Är en long time BD-fan.

Black Diamond pjäxor!
Skare: Jag jämförde dessa på ISPO i går. Hade en Lange 120 flex på ena foten och en Black Diamond 130 på andra. Skulle lätt hålla med dig och säga att flexet är MAX 90 i BD pjäxan. Avbeställde mina omelbart. Är alldels för mjuka för att åka i...

//H

Black Diamond pjäxor!
Om man är ute efter liftburen offpistprestanda med möjlighet att gå på tur, tänk Marker Duke är nog svaret Dalbello Virus. Fanns bara som prototyp på ISPO, utvecklad av Glen. Vanlig Dalbello med lätt innersko, full Vibramsula, rejält gåläge och troligtvis även Dynafitkompatibel. Men inte olika sulor att byta mellan som BD och Dynafit Zzeus. Kommer att presenteras i höst. Synd att inte Dalbello passar min fot!

Black Diamond pjäxor!
Nu kan man komma in och kolla på dom nya BD pjäxorna hos Åre Äventyrsbutik.

Black Diamond pjäxor!
Nu bumpar jag den här tråden igen, nu har det ju gått ett år, och en ny säsong. provade pjäxorna i butik i höstas men den ekonomiska krisen gjorde att det inte blev nått inköp.

Har konstaterat att BD factor i princip är slut överallt så den måste ju varit populär, men finns det några här på FR som har kört med den och har lite tankar, kanske en recension. Har läst mycket på de amerikanska siterna och det är ju blandade känslor där..

/m

Black Diamond pjäxor!
jag har testat den i affär och 2 av mina skidkompisar har den.
Den skiljer sej från de flesta andra randopjuck i några avseenden. 1 andra randopjuck har en tunga på skalet som plös det har inte Factorn, Den har insteg som en normal racingsko, 2 bakkappan är mer racingbetonad och inte bakåtböjd för att underlätta gång uppför som på andra skor. 3 den har inte termoinnerskor, 4 Den är blytung över 4 kilo för ett par i 27. Alltså betydligt tyngre än sina konkurrenter. Lästen är normal med ganska mycket tå plats.

Black Diamond pjäxor!
Jag tänkte mera på kvaliten, hur har den hållit efter en säsong, passform och funktioner har jag ju redan koll på iom att jag provat den och var en spekulant. :)

Många därute verkar ha haft problem med att gå-lägestappen gått av m.m.

/m

Black Diamond pjäxor!
Skare sa:
Om man är ute efter liftburen offpistprestanda med möjlighet att gå på tur, tänk Marker Duke är nog svaret Dalbello Virus. Fanns bara som prototyp på ISPO, utvecklad av Glen. Vanlig Dalbello med lätt innersko, full Vibramsula, rejält gåläge och troligtvis även Dynafitkompatibel. Men inte olika sulor att byta mellan som BD och Dynafit Zzeus. Kommer att presenteras i höst. Synd att inte Dalbello passar min fot!
Det blev väl ingen lansering av Dalbello virus i höstas eller? Är den på väg till kommande höst istället? Vad menar du är typiskt för en Dalbello när du säger att den inte passar din fot?

Black Diamond pjäxor!
Körde pa factor under hela förra säsongen och är väldigt nöjd. Dock gick ga-läges spaken sönder men fick det fixat. Nu sitter jag här och ska byta ut dynafit fästerna och far inte av ena hälen. Den ena gled av fint men helvete vad vänster pjäxan sitter fast. Nagon som har tips? Ska man surra fast den i ett skruvstäd och banka lite? Vill ju gärna inte förstöra skalet.

Tillbaka
Topp