Blåst av fstigbjrn (Borttaget konto)

OEngstrand

Ny medlem
Kontaktade fstigbjrn angående ett haglöfs chute 2 skidställ och snackade lite. Blåögd som man är förde man över pengar. Nu har hen tagit bort sin profil och jag är 2500kr fattigare. Kan man få tag i hens regmail eller något dylikt? Tänkte försöka ordna upp det innan jag drar in polisen.

Mvh Oskar

FYFAN vilken jäkel, lider med dig! Men kolla med chefsredaktören Simon Tjernström han kan säkert hjälpa dig!

hmm, sök runt lite här på freeride så hittar du nog hans profil, hans mejl verkar vara simon@freeride.se iaf :)

Skickade ett mail från fliken "kontakta oss" så nu får jag väl bara vänta och se vad som händer :) Tack igen!

Tidigare idag blockerade jag fyra stycken användare (där en av dessa är: fstigbjrn). Med stor sannolikhet är det samma personer som ligger bakom alla fyra användare:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85488&p=6

En en dessa användare har använt sig av en annan persons identitet (så troligtvis är alla fyra andra riktiga namn som de kapat), den riktiga personen har gjort en polisanmälan.
@OEngstrand jag skickar dig ett PM med diarienumret så polisen kan samla bevisningen i samma fall. Vi loggar ip-adresser så be polisen kontakta mig så hjälper vi dem med den information som vi har.

Inte så mycket hjälp just nu, men kan vara bra för andra som läser denna tråd. Läs denna artikel med tips som vi gjort:
https://www.freeride.se/handla-sakert-kop-salj/

Hur förde du över pengar? Med en polisanmälan så bör väl banken kunna hjälpa till? Hoppas det löser sig!

linder sa:
Hur förde du över pengar? Med en polisanmälan så bör väl banken kunna hjälpa till? Hoppas det löser sig!
Det enda jag har är hens kontonummer och vet att bankkontoret ligger i Stockholm. Är på jobbet tills den 1 dec men tänkte dra någon vit lögn till banken när jag kommer hem. Polisanmälan gjord, men känns inte som att dom prioriterar 2500 kr så vidare högt i dagsläget.

Skulle risken för detta minskas genom ett krav på antal poster i forumet innan möjligheten till att lägga upp annonser "öppnas upp"? Hjälper ju inte op nu, men kanske ngt att värdera? Vad säger
@johan ?

//jens

Jag var ju dock lite dum i huvudet. fstigbjrn hade varit medlem i 18 minuter när han la upp annonsen. Lätt att vara efterklok dock. Men ett slags verifierings sätt hade varit fint.

snej sa:
Skulle risken för detta minskas genom ett krav på antal poster i forumet innan möjligheten till att lägga upp annonser "öppnas upp"? Hjälper ju inte op nu, men kanske ngt att värdera? Vad säger
@johan ?

//jens
Iom att Freeride består av så mycket mera än forumet så är majoriteten av besökarna / medlemmarna inte aktiva i forumet och då skulle det bli konstigt att framtvinga foruminlägg.

OEngstrand sa:
linder sa:
Det enda jag har är hens kontonummer och vet att bankkontoret ligger i Stockholm. Är på jobbet tills den 1 dec men tänkte dra någon vit lögn till banken när jag kommer hem. Polisanmälan gjord, men känns inte som att dom prioriterar 2500 kr så vidare högt i dagsläget.
Tyvärr är det inte mycket banken kan göra. Eftersom man själv godkänt överföringen så är pengarna i den andra personens ägo. Banken får inte bara ta tillbaka dom, trots att polisanmälan gjorts. Det är samma om man råkar föra över till fel person. Det banken kan göra är att kontakta mottagaren och be denne föra tillbaka pengarna. Det tillkommer dock en utredningskostnad som brukar vara rätt saftig då banken behöver kontakta den andra banken och skicka papper mellan varandra först. Du får inte reda på vem som äger kontot och banken ställer inget krav på att förs över. Dock om personen inte gör det kan banken tillslut lämna kontaktuppgifter. Förmodligen använder sig personen inte av egna bankkonton heller.

Det man får göra är att polisanmäla bara helt enkelt och hoppas att polisen lyfter ärendet. Kan vara idé att kontakta sin bank i vilket fall men som sagt, de kan inte dra tillbaka pengarna. Därför swish är bra, då får man namnet på personen som mottar pengarna då man ska godkänna.

Hoppas det löser sig i alla fall!

johan sa:
snej sa:
@johan ?

//jens
Iom att Freeride består av så mycket mera än forumet så är majoriteten av besökarna / medlemmarna inte aktiva i forumet och då skulle det bli konstigt att framtvinga foruminlägg.
Köper rakt av att Freeride består av så mkt mer än bara forumet. Frågan är då hur många ickepostande medlemmar som är aktiva i köp&säljdelen? Om forumposter inte är aktuellt så kanske en tidsspärr mellan tecknat medlemskap och upplagd annons kan vara ngt.

Men är det ens ett problem? Jag menar, visst, man kan kräva att någon är medlem i en vecka innan de kan lägga upp annonser, men kommer verkligen bedrägerierna minska? Jag tror i vilket fall inte det. Man måste ha lite sinnesnärvaro som köpare när man handlar begagnat över nätet.

Ett problem är det väl eftersom det återkommer med ojämna mellanrum. Hur stort problem går såklart att diskutera. Går det att på ett enkelt sätt reducera möjligheten till scams så är det väl bara positivt kan jag tycka.

OEngstrand sa:
Har fått namn/adress/tlfn till personen nu. Vet ej hur jag ska gå tillväga? Har ni några förslag/tips?
Hör av dig till honom/henne och meddela att du kommer överlämna ärendet till KFM om du inte får tillbaka pengarna inom en vecka. Beroende på bedragarens ålder skulle det ju kanske kunna vara värt att ta ett snack med vederbörandes föräldrar.

Sedan har AugustAhlnas fel, om du av misstag för över pengar till fel mottagare är denna återbetalningsskyldig om denne är medveten om att det är fel och inte hunnit göra av med pengarna (typ). Med andra ord, för du över 500:- till någon som inte märker det och denne sedan shoppar upp pengarna är du stekt. För du över 200 000:- och mottagaren bränner 10 000:- innan misstaget upptäcks så är denne återbetalningsskyldig av 190 000:- + 10 000:-.

Har du namn/adress/nummer så kan du ju enkelt fixa hela person numret från upplysning.se , behövs bara en inloggning:)

33 år, med på flashback och lexbase så tror inte föräldrar spelar roll, måste komma på nått bra. Vad ska jag med personnumret till då?
@linder

OEngstrand sa:
33 år, med på flashback och lexbase så tror inte föräldrar spelar roll, måste komma på nått bra. Vad ska jag med personnumret till då?
@linder
Stäm honom. Låt KFM sköta grovjobbet. Har du "tur" är han så slö att han inte bestrider ditt krav. Inom någon månad får du då ett utslag som vinner laga kraft (man kan iofs begära återställande av försutten tid inom några månader men att en sådan tomte skulle vara så förslagen är ju föga troligt). Sedan kommer KFM med jämna mellanrum mäta ut hans tillgångar och betala av till dig i takt med att det trillar in lite pengar. Under tiden får du ca 8% ränta på pengarna (plus 380:- för arbetet att fylla i en blankett). Sätt en kalenderbokning om 9,5 år och se till att bryta preskriptionen (då får du ytterligare tio år, och du kan upprepa hur många gånger som helst) som inträder efter tio år.

Har du kollat hur hans taxerade inkomst (Skatteverket svarar på den frågan)?

Tillbaka
Topp