Blir antalet utövare färre i klubbarna?

zupermac

Aktiv medlem
Jag har så dålig koll runt omkring mig men i vår grupp har det blivit betydligt färre åkare i år än tidigare. När vi startade vår grupp fanns det ca. 50 åkare och idag är det 17 anmälda till finalen.

Jag har några tankar kring detta men varför tror ni att det minskar?

Från Stockholmsperspektiv, U10 och U12 fullsatt. Sedan hoppar många av när man kliver upp i U14 och ännu fler till U16. Kostnad är säkert en stor anledning liksom att det är många som har flera sporter och inte tid med allt — tvingas välja bort.

Senast ändrad:
Ja, kostnaden drar nog iväg > U12 men framförallt så ökar antalet "lägertillfällen" markant och det är svårt att hänga med om man inte har ett mobilt arbete. Dessutom, för att kunna delta på samtliga läger så kräver det oftast ett intyg från skolan om ledighet och ligger man inte i framkant kan det bli svårt att komma loss. Eller så gör man som vissa (har jag hört), sjukskriver barnen och tar VAB.

@Anders_Nilson ”Kultur som inte ger glada barn”, vad menar du?
Syftar du på något jag skrivit tidigare så kan jag absolut tänka mig att det kan vara en av anledningarna. När man ibland hör en del åkare i liften (lägerhelger) så undrar man hur en del föräldrar prioriterar…

Jag har försökt bolla alternativa lösningar för de som inte har möjlighet eller har råd att närvara på alla läger men fått avslag. Egentligen förstår jag inte riktigt varför då jag tror det skulle kunna gynna idrotten på längre sikt.

Upp till U10-U12.
Jag funderar på om det här med alpin skidåkning i klubb kan tolkas hos vissa som någon typ av längre ”skidskola” och därför är antalet deltagare högre än U14 och uppåt. Grupperna i Friluftsfrämjandet blir snabbt fulla och om man skulle lägga mer resurser där så kanske det skulle se annorlunda ut hos klubbarna?

Jag har tyvärr varken sett eller hört något (på klubbnivå) som skulle kunna lösa problemet.

Har en unge i skidklubb och jag kan hålla med om ovanstående inlägg att vi ser det mer som skidskola än att det ska elitsatsas. Nu är jag ingen talangscout men att min son inte kommer ta några pokaler i utförsåkning är rätt uppenbart.

Men andra ungar i klubben är helt sjukt bra. Det är nästan över mitt förstån hur nioåringar kan brassa på så hårt som de gör. Och med det så anpassar ju tränarstaben till deras nivå. Vilket ju är helt logiskt.
Men det innebär att kommande säsong blir det storslalomträning. Det går inte i lokala backen utan då är det 8 mil enkel till storslalombacken. Inga problem att göra om man har en unge med potential. Men för mig som har en unge utan potential blir det en rätt stor uppoffring att trycka in alla de milen. Enda anledningen jag ser att göra det är att det ger mig en chans att få in rätt många höjdmeter själv.

@zupermac ja det är lite det jag menar.
Vi sattsar sjukt hårt på U12 för att de ska breaka när de är, vadå? 13? Och sen vara helt slut i kolan när de kommer upp i gymnasieåldern och då kanske inte kommer in på RIG.
Helt galet.
RF och SSF försöker ju visa att våra stjärnor höll på med andra saker och ändå kör klubbarna sitt race med tidig satsning.
Lägerverksamhet tidigt, både på säsongen och i ålder driver rätt mycket kostnader och tar mycket tid, förstår att det kommer slå tillbaka på sporten förr eller senare.

Läger/resor är ju klart den stora kostnadsbiten från U14 och uppåt. Utrustningen är en mindre del. Vi har haft en pool där föräldrar turas om att följa med tre-fyra ungdomar för att få det praktiskt att funka, men det är en sport som kräver att hela familjen är med på det (och arbetsgivare).

Senast ändrad:
U12 är ju lite mittemellan. I U14 blir det klart mer allvar med fartåkning, försäsongsuppbyggnad och mer tävlingsinriktat — och antalet dagar på snö (kostnader) ökar ganska mycket. Vi tillhörde inte den hårdsatsande skaran och nöjde oss med enbart ett glaciärläger på hösten även i U16, men det är inte ovanligt med två. Juvvas i Augusti/september sedan alperna i Oktober/November. Varje sådant läger kostar 10000. Sedan säsongskort till Funäs och Skistar All, plus hemmabacke. Fartläger, klubbläger samt 4-5 långhelgsläger (ons eller to-sön) i fjällen a 3000-4000 ... det drar iväg. Vågar inte räkna ut hur mycket jag plöjt ner genom åren, men det har varit sjukt kul. No regrets.

edit
detta är då läger i klubbens/skidförbundets regi. Många åker dessutom ovan på det till pinnen eller nyberg för ”egna” läger/träning. Lägg sedan resor/boende till tävlingar ovanpå. U14 är mer i fjällen än lokalt. Från U16 hyrde föräldrar en stuga hela säsongen i fjällen så att man skulle få ner kostnaderna för boende.

Senast ändrad:
jarnebring sa:
Från U16 hyrde föräldrar en stuga hela säsongen i fjällen så att man skulle få ner kostnaderna för boende.
I vår grupp startade det här för några år sedan. Jag tror faktiskt de första familjerna säsongs-hyrde redan i U8. Sedan har det eskalerat. Nu har några av familjerna köpt egna stugor (eller lägenheter) i t ex Åre och säsongs-hyr i andra byar för att verkligen inte missa något (eller för att få ner kostnaderna?). Det låter kanske negativt men så behöver det såklart inte vara. Det är förhoppningsvis så att de tycker skidåkningen är så himla roligt och därför fixat ett eget boende?

Jag tror (och hoppas) alla barnen tycker att det är roligt fortfarande men det märks på föräldrarna att det är mer spänt och konkurrensen ökar. Det är nästan så att en del av föräldrarna tävlar (med barnen) mellan varandra. Jag vet iaf att minst en familj anlitade privata skidlärare för sin unge redan som 8-åring, utanför våra klubbträningar. Vissa av barnen kommer alltid i första hand när det gäller feedback från en del av tränarna, sedan de andra om det finns tid över. Jag har både sett och hört riktiga skräckexempel på när (och hur) feedback ges till åkarna. Barn kan ta feedback på olika sätt och det finns alltid något bra att säga som alla förstår. De behöver få veta och känna att de har lyckats. De glada åkarna tycker att det är roligt och vill komma tillbaka till nästa träning...

FB-grupp-sidorna fylls av bilder på sina egna barn tillsammans med tränar-barnen för att vinna mark i någon form av PR. Det är väldigt sällan ett enskilt barn kommer med på bilden som inte har en direkt koppling till en tränare/lagledare eller fotograf. Det handlar hela tiden om att sätta sitt eget barn i framsätet tillsammans med ”innegruppen” och inte se vad som behövs för alla. I vissa fall är det på gränsen till ”falska” relationer mellan föräldrar och tränare. Bara för att ge barnen de ”bästa” möjligheterna/förutsättningarna (om jag hjälper dig så hjälper du mitt barn-relation). Vad händer med de andra barnen?

Under ett träningsläger i höstas med många inblandade grupper från klubben så hörde jag att det var flera åkare som valde att kliva av träningen pga. trötthet, knäont, ryggont eller av rädsla. Från samma läger fick jag även höra riktigt läskiga exempel på hur man som förälder/tränare inte får bete sig. Usch och fy fn.

Jag arbetar ihop med en förälder som har barn i de yngre grupperna. Hans inställning var från början att ta det lite ”banan”, må bra och ha roligt. Den familjen ville göra vintrarna till något ljusare och valde alpin skidåkning, vilken är ett fantastiskt val enl. mig. Deras plan var att hänga med på några klubbläger/år och inget mer.
Oftare och oftare kommer han till mig och ber om hjälp för hur han (och barnen) ska komma vidare till nästa nivå och hur man trimmar utrustningen på bästa sätt. Jag tycker det är jätteroligt att prata meck men samtidigt ser jag också hur han förtvivlat försöker hänga med. De tycker att det är så trevligt med skidåkningen att de köpt en egen lägenhet i fjällen.

Det är inte bara all tid, resor och kostnader som tar på krafterna. Många väger också för och emot. Mycket av det här (ovan) tror jag driver bort några av familjerna från klubbarna, till slut. Det är kanske inte något unikt för den alpina skidåkningen (finns även inom hockeyn) men barn som inte blir sedda, får feedback/förstår eller inte har roligt vill inte vara med. De föräldrar som ser att deras barn inte får feedback eller har roligt pga. ovanstående vill inte heller vara med. Det som från början startade som en trevlig och rolig familjeaktivitet - blir till någon sorts tvång och/eller hets för att komma in på RIG…

Det går faktiskt att ha roligt under tiden man tränar och tävlar men det krävs nog lite mer (glädje och planering) av de inblandade, speciellt från tränare men också av föräldrarna. Inte alltför sällan hör man föräldrar som skäller ut sina barn på parkeringen innan träningen. Är det verkligen barnets fel att de t ex kommer sent till träningen eller inte har alla grejerna med sig? Det bör alltid finnas tid över för en mysig stund med varm choklad med vispgrädde…

Senast ändrad:
Ja det finns alla sorter. Många i vår klubb hade stugor eller gick ihop och säsongshyrde redan tidigt. Vissa åkte på glaciärträning med 10-åringar. Men från U16 sas ”stod” den en stuga till ungomarnas förfogande i fjällen (Vemdalen) som bekostades av alla föräldrar. Kommer ihåg en säsongsupptakt första året i U12. Barnen är då 10 år. Det var i slutet av November. En tjej hade redan 35 dagar på snö. 10 år.

Senast ändrad:
Nej, det står inget konkret om alpina skidklubbar i ovan nämnda krönika, i förbigående nämns ett barn med en jacka som det står "Täby" på, och att barnet ifråga är i sällskap med den ohövlige vuxne man som är själva katalysatorn för texten.

Jag skulle nog säga att texten riktar sig specifikt mot osköna vuxna (Audifarsor, POCholmare, ni förstår nog vilken sorts medelålders skidåkarpersonlighet som avses), inte barn i träningsgrupper – tvärtom så beskriver skribenten barnen ifråga såhär:
"Intill honom står tre välartade flickor och tiger med slalompjäxor på fötterna. Kanske är det hans döttrar. De ska åka skidor, precis som vi."

Det finns säkert en och annan (utförsåkande) person i vårt avlånga land som känner sig träffad av texten ifråga, men som
@Kaskar redan konstaterat så har den inte mycket med diskussionen i den här tråden att göra.

Det är snarare en ”me first”-attityd som kanske är överrepresenterad i Täby/Bromma/Lidingö som beskrivs i artikeln. Har egentligen inget med alpin racing att göra även om många av dom typerna tyvärr hittas i klubbarna som föräldrar, såväl som på golfbanor och i båthamnar.

Tillbaka
Topp