Blir det någon skidåkning i sommar?

Tittade just på prognosen den kommande veckan och frågan man kanske skulle ställa är: Blir det någon vinterskidåkning i sommar?❄️⛷️:unsure::)

Visa bilaga 32537
Ja, inget stabilt sommarväder i Alperna direkt så här långt. Både maj och juni blöta och relativt svala. Risk för mer rejäla åskskurar i dag och kallfront på väg. I går stod det ett par dm vatten på gångvägen utanför huset efter ett rejält åskregn. Fortfarande gott om snö på nordsidor ovanför 2000 m, ett antal pass som inte öppnat än.

Ja, inget stabilt sommarväder i Alperna direkt så här långt. Både maj och juni blöta och relativt svala. Risk för mer rejäla åskskurar i dag och kallfront på väg. I går stod det ett par dm vatten på gångvägen utanför huset efter ett rejält åskregn. Fortfarande gott om snö på nordsidor ovanför 2000 m, ett antal pass som inte öppnat än.
Liknande i Norge tydligen, Fonna skriver att dom fått närmare 1m snö senaste veckan. Sommaren tar inte riktigt fart. Ulltröjan på igen.

Kollade precis deras video från igår, ska man behöva lägga på vinterdäcken innan man kör dit?!❄️🛞
1717960233465.png

Iaf närmsta dagarna, om man tänker åka över Hardangervidda eller i Jotunheimen.
Störst fara över 1100m tydligen

Stryn stänger på söndag. Verkar vara bestämt redan för en vecka sen sett till att man begränsat liftkortsköpet. Det finns något provocerande i det när snön fortfarande ligger. Med en hyfsad prognos och ett numera tränat snööga borde kunna ge månaden ut.

Stryn stänger på söndag. Verkar vara bestämt redan för en vecka sen sett till att man begränsat liftkortsköpet. Det finns något provocerande i det när snön fortfarande ligger. Med en hyfsad prognos och ett numera tränat snööga borde kunna ge månaden ut.
Topptursmöjligheter obefintliga? (Ja jag är helt grön på att åka på sommaren)

Galdhøpiggen har fått massor snö.
Fonna har fått massor med snö.
Hintertux har 5m snö och det dumpar.

Bara Stryn som fått ge upp i förtid (i vanlig ordning).

.. vart ska man åka blir frågan.

Galdhøpiggen har fått massor snö.
Fonna har fått massor med snö.
Hintertux har 5m snö och det dumpar.

Bara Stryn som fått ge upp i förtid (i vanlig ordning).

.. vart ska man åka blir frågan.
Galdhöpiggen och Fonna = trist åkning (mest för portåkare)
Hintetux - alldeles för långt bort (om du inte bor i Skåne)

mitt råd: Spara pengarna och semesterdagarna till vintern istället

Galdhöpiggen och Fonna = trist åkning (mest för portåkare)
Hintetux - alldeles för långt bort (om du inte bor i Skåne)

mitt råd: Spara pengarna och semesterdagarna till vintern istället

Lägg pengarna på ett par hudar så öppnas en ny värld med möjligheter
Och snö finns i mängder i Jotunheim

Men du riskerar att få starka ben å bli av med lite isolering kring midjan.
Vilket gör att du kommer flyta sämre nu i sommar

Vi har bara en vecka tills midsommaraftonen, och efter det är sommaren förbi! Vi kan börja tänka på nästa skidsäsongen. Jag var i dag på min hemskidstuga. Inga skidor än, bara en flugspö, men jag fick en regnbåge i röklådan.

Bilagor

• IMG_20240613_200831.jpg
    IMG_20240613_200831.jpg
    1.1 MB · Besök: 66
  • IMG_20240613_154043.jpg
    IMG_20240613_154043.jpg
    1.8 MB · Besök: 67
  • IMG_20240613_154056.jpg
    IMG_20240613_154056.jpg
    856.5 KB · Besök: 67
  • IMG_20240613_145925.jpg
    IMG_20240613_145925.jpg
    1.5 MB · Besök: 65
  • IMG_20240613_205925.jpg
    IMG_20240613_205925.jpg
    1.1 MB · Besök: 59
P.s. jag försökte att få frugan till Hintertux. Fan 5 meter snö! Men nej, billiga flygbiljetter till Italien är det nu som gäller.

Måste vara plågsamt att vänta på vintern hela sommaren. Eller att harva på på slaskiga glaciärer. Jag kör vattenskidor in i kaklet hela sommaren fram till november. Sjön brukar frysa lagom till Idre och Vemdalen öppnar. Kan inte bli bättre! Jag snittar över 300 skiddagar om året.

Måste vara plågsamt att vänta på vintern hela sommaren. Eller att harva på på slaskiga glaciärer. Jag kör vattenskidor in i kaklet hela sommaren fram till november. Sjön brukar frysa lagom till Idre och Vemdalen öppnar. Kan inte bli bättre! Jag snittar över 300 skiddagar om året.
Man måste ju ha något att se fram emot också. Den som väntar på något gott (bokade precis nästa alpresa).

Ja, skidor som skidor och på molekylär nivå så är det ju samma underlag..

Rapport från stryn från i onsdags när jag körde förbi. 3 dagar efter stängning, inga skidor o ett halvkasst knä😢
Väldigt lite snö i Stryn jämfört med tidigare år😢.

Bilagor

• IMG_0294.jpeg
    IMG_0294.jpeg
    600.8 KB · Besök: 88
Snö å snö
Ser lite grov ut, men så här års har man inte råd att vara kräsen. 😀
Själva har vi tillbringat dagen på föredetta snö i forskajk

Snö å snö
Ser lite grov ut, men så här års har man inte råd att vara kräsen. 😀
Den är riktigt bra, det är packad vårslush och inga slaskpucklar. Bättre än vad det brukar vara i Hintertux på sommaren. Vill man köra på hårt och fast underlag så är det bara att hålla till på de ytor som elitåkarna använder, de saltar underlaget. Funkar inte så bra med mina bredlagg så jag håller mig på övriga lite mjukare ytor.
Några sköna bilder:
På dagen.
1719260002518.jpeg

Och så kvällsmiddagen:
1719260055595.jpeg

En helt underbar aktiv avkopplingssemester, vilket är välbehövligt efter en stressig jobbperiod de senaste månaderna.

Det är högsommar i Norge och samtidigt härligt skidföre. Packad fin och slät vårslush för att köra i stora sköna bågar (och inga slaskpucklar ens på em).
Vägen (läs: uppgraderad kostig) på 1200 fhm upp hit är inget för räddhågsna bilförare dock. Pisterna håller perfekt hela dagen tills liften stänger kl 16, mer än 90% av besökarna är skidklubbar som kör portträning på övriga ytor.
1719398439785.jpeg

1719398527993.jpeg

1719398617962.jpeg

Senast ändrad:
Det är högsommar i Norge och samtidigt härligt skidföre. Packad fin och slät vårslush för att köra i stora sköna bågar (och inga slaskpucklar ens på em).
Vägen (läs: uppgraderad kostig) på 1200 fhm upp hit är inget för räddhågsna bilförare dock. Pisterna håller perfekt hela dagen tills liften stänger kl 16, mer än 90% av besökarna är skidklubbar som kör portträning på övriga ytor.

Visa bilaga 32651

Har de numrerade pister så man inte åker vilse? ;) Skojar, är bara avundsjuk.

Tillbaka
Topp