Blizzard Rustler 11: 23/24 vs 17/18

JanN

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon här som har erfarenhet av Blizzard Rustler 11 årsmodell 17/18 och 23/24, och kan beskriva hur skidan ändrats?

Jag åker på första generationens Rustler 11 (188cm) dvs 17/18, och är väldigt nöjd. Nu har jag dock nya boots och bör antingen byta bindningar på nuvarande skidor, eller köpa nya skidor.

Känns lite dumt sätta nya bindningar på 7år gamla skidor, men…varför byta något som funkar och är nära ”perfekt”…

Tack.

Jag har precis provat mina nya Rustler 11 I Kittelfjäll. De gamla åkte med som ”stenskidor” och för att jämföra. Jag kan väl bara instämma i det som sägs i recensioner. Exempelvis här:

Det jag själv noterade mest är:
- Snäppet bättre som helhet. Lite mer raffinerad.
- Skillnaden ligger i tailen med något mer rocker. Så i Kittel i fluffet var de betydligt lättare/bättre att sladda ut. Naturligare åkning utan den tidigare tendensen att haka i lite bak i mjukpucklarna när det blir tight. De kändes kortare på ett bra sätt än den där 2cm skillnaden. Däremot är stödet bak något sämre på hårt vid ren carving. Det går inte att jobba igenom svängen lika mycket. Man måste stå mer neutralt i utgången på svängen annars började det kännas vagt bak med risk att oönskat sladda ut. (Men det senare är ju en sekundär egenskap då det inte är en carvingskida)
Hoppas det hjälper.
(188cm på de gamla och 186cm på de nya. Åkta av en otränad 50åring på dryga decitonnet )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp