Boa eller Lace? Metallband eller skosnören?

Silverkulan

Ny medlem
Jag ska köpa nya snowboard boots och nu erbjuds man tydligen nån ny sorts snörning som kallas "BOA". Ta en titt på www.flow.com ifall ni inte förstår vad jag menar.
Är det nån som har nån erfarenhet av "BOA"? Är det något att satsa på? jag vill att bootsen ska sitta hårt och inte glappa någonting.

Mvh// jocke

Det där med BOA har funnits ett tag vad jag vet. Ja har aldrig testat de eftersom ja åker skidor men ja har en kompis som har såna boots med BOA system och han tycker de funkar bra :)

//S

åkt i både boa (fast burtons variant) och vanligt, åkmässigt är det ingen skillnad, välj istället den sko du tycker sitter skönast på foten =)

Javisst de e ju såklart det bästa men jag kan inte hitta någon återförsäljare av Flowskor. enligt Flows hemsida finns det 1 återförsäljare i hela sverige och dem finns i Göteborg.
Sedan har jag hittat 1 par skor på boardstore.se men dem passar inte in på min åkstil:S

Alperna närmar sig och jag har bara mina gamla sletna skor, kan någon hjälpa mig?

varför ska du ha flow?
det finns flera märken som kör boasystems!
dc vet jag har bla

Vans har också BOA.. Jag hade ett par när det var relativt nytt, men det pajjade. Vid den här tiden har dom nog fixat bort problemen, så det är nog riktigt skönt :)

Jag gick över från vanliga snören till BOA för två år sedan och jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka. Att ta på sig skorna och få dem att sitta perfekt på en halvminut utan att skinnflå sina händer är helt underbart. Du kan justera snörningen när som helst utan att ens ta av dig handskarna. Om du gillar att ha skorna riktigt hårt åtdragna kan du lätta på dem lite när du åker lift.

Har testat BOA en förmiddag och det funkade enkelt och bra. Många märken har BOA så du måste inte ha Flow bara därför.

Verkar klart ovettigt att köpa skor över nätet då du inte kan prova storlek och passform...

Vart i Alperna ska du åka? Finns ju klart bättre utbud på många ställen där så det kan vara bättre att köpa när du är nere.

Anledningen till att jag ska köpa just märket Flow är att jag har ett par flowbindningar och de passar bäst med Flowskor har jag förstått, samt att jag har flow nu och de är jättesköna.
Angående BOA, finns det vanliga skosnören inuti skon som man inte ser på bilderna eller är "metallbanden" det enda man snör skon med?

Det verkar för övrigt jättesvårt att hitta flowskor i Sverige så låt oss säga att jag går tillbaka till traditionella pumpbindingar vilket märke och modell ska jag välja då? Jag vill ha "free-ride, all mountain"-bindingar med "hårda, stabila" skor till då jag nästan uteslutande håller mig i pisten och off-pist, aldrig i parkerna.

du kan använda andra än flow skor i flow bindningar också. de flesta skor har ungefär samma form. såklart säger tillverkaren att det är bäst med deras märke, men det är ju för att de skall sälja mera av sina skor. ta med brädan in till en shop, prova skon i bindningen och köp sen. Ska det alltid behövas en massa krångel hit och dit nuförtiden?

jona_than sa:
du kan använda andra än flow skor i flow bindningar också. de flesta skor har ungefär samma form. såklart säger tillverkaren att det är bäst med deras märke, men det är ju för att de skall sälja mera av sina skor. ta med brädan in till en shop, prova skon i bindningen och köp sen. Ska det alltid behövas en massa krångel hit och dit nuförtiden?
Helt riktigt. Jag körde med Flow bindning och Northwave skor ganska länge, funkade mkt bra. Har dock polare som sagt att Flow skorna han har är fantastiskt bra. Inte köpta i Sverige tyvärr.

Nackdelen med BOA kan för vissa vara att skon knyts lika hårt på alla ställen över snörningen.. Med vanliga snören kan man knyta olika hårt på olika ställen om man nu tycker det är vikitgt..

Hade ett par apx sanches när boa var relativt nytt, och det var verkligen inget för mig då man inte kan reglera vart man vill ha det lite hårdare åtdraget. körde med burton ion förra säsongen, speed laceingen är mkt bättre, men ändå finns det inget så skönt och personligt som vanlig snörning.

Jag har kört ett par Flow-dojer i många år. Grymt grymma. Framförallt är det väl smidigheten man gillar med Boa. Lätt att lätta på trycket, lätt att dra åt ett varv extra om man inte är nöjd. Jag tillhör skaran som tycker det är trist att knyta skor, hårt, och är djävligt dålig på det på morgonen. Men vanliga snören måste jag ta en omknyt, med Boa slipper jag ;-)

Sen gillar jag att man kan skruva åt så hårt att blodet inte letar sig ner till knäna, ibland.

Dock har jag haft av 2 vajrar, och det blev ju trist. Åker dock med extravajer i fickan nu för tiden.

Har pensionerat mina flowskor, förra säsongen körde jag på ett par 32:or, utan Boa. Dock inte alls lika nöjd med dem, så har införskaffat ett par DC med Boa nu. Hoppas på dem inför kommande säsong.

Silverkulan: Bara vajrar, så går de av är du rökt.

BCarlsson: Det avvägs ju till viss mån med distanser/fjädrar fram på foten.

Åker du mycket park och hoppar stora BC jumps ska du inte välja BOA, vajern brister lätt när man crashar stora hopp, under en säsong brast 3st (300+ € 32 boots).

jag har kört med vans motsvarighet i flera år och jag tycker det är grymt bra, bra passform,det går lätt att spänna åt lite hårdare och det har aldrig gått sönder för mig nån gång...men jag försöker alltid vara lite försiktigt när jag spänner dem, jag spänner tex. inte åt dem hårt direkt, utan jag försöker gå lite med dem innan jag gör det.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp