Boende & Jobb i St Anton / Guide by Dejvy

Tips för kommande säsongare:

Hitta billigt boende på vandrarhem i början av säsongen:
http://www.tiscover.com/at/portal/a...,modulId,scout,season,at2/accommodations.html
eller
http://www.stantonamarlberg.com/en/home/index.html
Sök på boende och sortera efter pris. du kommer lätt ner under 20€/natt. Sen kan man alltid pruta lite. Finns inte boende för så många ni är, ta ett större och pruta. Känner en kille som bor i en 3 pers lägenhet ca 800m från centrum och betalar 20€/natt.

Jobb:
http://jobroom.ams.or.at/jobsuche/Dienstverhaeltnis.jsp
Använd google translate om du inte kan tyska.

Lycka till

Vinter-Paul sa:
Jättefin guide, men vore kul med lite exempel på hur man tar sig dit från Sverige
Tåget är ju en given kandidat, speciellt om man bor i södra delarna av sverige. Bäst är att beställa från ÖBB som är österrikes SJ. Dom är billiga och har bra avgångar varje dag. Dessutom har dom specialpriser under säsong om man skulle behöva åka hem, kostar typ 400 sek. Det enda mindre bra med öbb är att man inte kan få några prisuppgifter via deras hemsida. Dock är standardpriset på en sittvagn till kph från st anton ca 80 euro.

Annars kan man använda sig av deutsche bahnen också. Tror dom har prisuppgifter via hemsidan men vågar inte lova något.

Tåg är schysst för man kan ha med sig mycket packning man vill och orkar bära. Dessutom har man hela tiden själv koll på sin packning och slipper missöden med att väskor med diverse bra o ha grejor (läs skidor, pjäxor, bräda och boots) försvinner så man tvingas köpa nytt/hyra i väntan på att det ska komma fram. Just detta hände en av mina polare förra året då hennes bräda och ytterkläder försvann. Det enda minuset med tåg är restiden och att det inte är så bekvämt om man nu väljer en sittvagn. Dessutom får man hålla ögonen öppna efter tjuvar som gärna letar igenom dina väskor när du sover.

Hejsan!

Vi är 4 killar i 20 års åldern i Pettneu som söker en 5 medlem i vårt härliga boende..

2 stora sovrum, tv i båda, internet, tvättmaskin, kök och stort badrum.
Schyssta ägare, 5 min till närmsta affär, 2 min till skidbussen.

Detta kommer kosta 10€ per natt.

Skriv lite om dig själv och ditt telefon nr..

Tja! Tack för grym läsning men skulle gärna få svar på två frågor som jag tror inte har tagits upp.

Jag är 19 år nästa vinter då jag planerar att sticka ner till Österrike och säsonga. Mitt CV är inte allt för tjockt men jag har läst tyska i 6 år och kan språket rätt flytande. Kommer jag ha svårt att skaffa mig något skitjobb (diskare,städare t.ex) med tanke på att jag är så pass ung?

Fråga två handlar om boende. När jag väl kommer dit ner och ska fixa boende, måste jag då låsa fast mig månadsvis eller t.o.m säsongsvis när jag hittar boende? Skönast vore ju att betala veckovis om man skulle hitta billigare boende någon annanstans.

TACK

Finns nog inte en endaste arbetsgivare som kollar på cvet här och ålder bryr dom flesta sig inte i heller. Om du planerar att jobba heltid så får du oftast boende med jobbet annars kan du ha säsongsboende men då betalar du en depositon på oftast samma summan som hyran samtidigt som du betalar din första hyra.

Tillbaka
Topp