boende st-anton 2012-2013

• Trådstartare Trådstartare Alexander_Runhellen
  • Start datum Start datum
A

Alexander_Runhellen

Guest
Hejsan!
jag och 4 polare har planerat att bumma en sässong i härliga st-anton nästa vinter, detta blir dock vår första sässong som bummare och vi är därför oerfarna om hur vi ska ta oss åt.
vi hade tänkt att bila ner och försöka jobba ihop budgeten innan vi åker så vi förhoppningsvis slipper jobba där nere, vårt hittils stösrsta problem är dock att hitta ett boende. skulle vara enormt tacksam för tips på billiga lägenheter eller liknande, eller bra hemsidor, tfn nummer osv. Och även synpunkter på eventuell budget etc, vi hade tänkt oss en budget på ca 60-70 loppor, är det rimligt för en sässong på skidåkning, pilsner och nudlar?
har läst att det ska vara en aning billigare att bo i st-jakob men är det värt det?

tacksam för svar!

/Alexander med 4 polare.

Maila turistinformationen, de brukar ha en lista på säsongsboenden både i och utanför byn. Den summan klarade vi oss på första året. Ett tips är att hitta något litet jobb, då de är skönt att ha en liten inkomst även fast den inte är stor. Ni har en nice tid å se fram emot :D

Gör ett litet inbrott på tråden här.

Om man ska ner där en en månad i jan/feb, hur ska man då ta till väga för att fixa boende? Är det också mejla turistinformationen?? Eller ragga här??

Jag passar också på att slänga in en fråga:) Om man kommer ner i början av januari, är det omöjligt att få ngt deltidsjobb då eller finns det fortfarande vissa jobb kvar så att man kan skramla in iaf liite pengar?? Tänkte stanna till april/maj ngn gång.

Det går hitta jobb på plats ja! men dom bästa jobben tar oftast slut i början på säsongen. när du kommer ner går du bara in på mailbox som ligger mitt i stan så sitter de uppe annonser på de jobb som finns!

Hejsan, jag passa på att posta en liten fråga här om st.anton.
Vart bör man bo för att bo kring många andra säsongare? finns det någon "By"
man bör bo i alternativt verkligen INTE bo i ?
Tack på förhand!

mimmz sa:
Det går hitta jobb på plats ja! men dom bästa jobben tar oftast slut i början på säsongen. när du kommer ner går du bara in på mailbox som ligger mitt i stan så sitter de uppe annonser på de jobb som finns!
Mailboxen försvann dock tyvärr till förra säsongen.

romell93 sa:
Hejsan, jag passa på att posta en liten fråga här om st.anton.
Vart bör man bo för att bo kring många andra säsongare? finns det någon "By"
man bör bo i alternativt verkligen INTE bo i ?
Tack på förhand!
Var nere i st anton förrförra säsongen och jag kan rekommendera Pettneu. Det är en liten by som ligger en bit från st anton, ofta mycket billigare att bo där om man ska leva på tajt budget.. Det är rätt många säsongare som bor där och det skapas en skön stämning i byn.. Tar kanske 5-10 min med buss för att komma in till stan, ungefär lika lång tid som om du bor långt borta i St jakob.. Tips på boende i pettan är det gula huset efter Traubenkeller, vi bodde där. Billigt, skön tant som städar åt en och helt ok boende. Dorfstrasse 68 (tror jag) i pettneu

Först kan jag rekommendera att ni läser: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=55780

Jag har bott i oberdorf, nasserein & i pettneu, jag tycker att nasserein/st.jakob är det bättre området att bo på då det är tillräckligt nära för att gå till eller från stan och bussarna går rätt så ofta.

Oberdorf
- Dessa jävla uppförsbackar, de dödar en!
- Bussarna går inte allt för ofta (om man ska hem med mat osv)
- Priset, även fast man bör vara långdistanslöpare för att orka upp för backen så tar de samma pris som i centrala delen av stan
+ Oftast EXTREMT nära till backen
+ Väldigt lätt att ta sig till stan, då man i princip kan köra köttbullen och du är nere på 2 röda

Nasserein
- Ingen direkt gångväg in till stan, utan man får gå längs vägen och folk kör som biltjuvar
+ Nära till M-price (motsvarande ICA maxi)
+ Bra bussförbindelse & många avgångar
+ Många bummarboenden i närheten
+/- Kan vara väldigt nära till backen, men även långt ifrån ;)

Pettneu
- Man måste ta buss för att komma någonstans
- Bussarna går relativt sällan, speciellt kvällstid
- Mindre & relativt dyr mataffär
+ Folk som bor i byn kommer man väldigt nära, skönt häng på tex. Traubenkeller
+ billigare priser för boendet
+ Stans näst godaste burgarställe ligger i "Pettan"

Enligt mitt tycke _bör_ man ej bo längre bort än Pettneu eller St.Christoph

Ebbae sa:
Jag passar också på att slänga in en fråga:) Om man kommer ner i början av januari, är det omöjligt att få ngt deltidsjobb då eller finns det fortfarande vissa jobb kvar så att man kan skramla in iaf liite pengar?? Tänkte stanna till april/maj ngn gång.
Allt beror på hur säsongen börjar (snömässigt), december är ko-lugnt medans veckorna innan jul så börjar det komma turister till stan. Men det finns ofta jobb kvar i januari pga. folk slutar jobb, skadar sig, sköter sig inte osv. Så det är absolut inte omöjligt att få jobb i Januari. Tips kan vara att du letar lite jobb redan nu och startar mailkontakt med arbetsgivaren.

Alexander_Runhellen sa:
Hejsan!
jag och 4 polare har planerat att bumma en sässong i härliga st-anton nästa vinter, detta blir dock vår första sässong som bummare och vi är därför oerfarna om hur vi ska ta oss åt.
vi hade tänkt att bila ner och försöka jobba ihop budgeten innan vi åker så vi förhoppningsvis slipper jobba där nere, vårt hittils stösrsta problem är dock att hitta ett boende. skulle vara enormt tacksam för tips på billiga lägenheter eller liknande, eller bra hemsidor, tfn nummer osv. Och även synpunkter på eventuell budget etc, vi hade tänkt oss en budget på ca 60-70 loppor, är det rimligt för en sässong på skidåkning, pilsner och nudlar?
har läst att det ska vara en aning billigare att bo i st-jakob men är det värt det?

tacksam för svar!

/Alexander med 4 polare.
60-70 tusen är nog lite mer än de flesta har med sig/gör av med ;)

Om du ska ta bil, tänk på att det kan vara bra att ha snökedjor det rädda mig ett par gånger under föregående säsonger. Som sagt gå in på st.antons hemsida, där finns adressen till turistbyrån, ange att du vill ha säsongsboende och voila :)

Kastar in en fråga.
Har ett "dilemma", vi är ett gäng på 5 pers som skall åka ner i slutet på november, jag har nu själv börjat kolla runt på boende. Men eftersom vi alla tänker jobba och jag läst mig till att boende ofta ingår i jobbet hur skall man agera?! Hur resonerar arbetsgivarna där nere, om man har säsongsboende sen innan ser de det som positivt för att man tänker stanna hela säsongen eller förlorar man på det för att boendet är en del av lön vare sig du använder förmånen eller inte. (lång mening, i know)

Tack på förhand

Jag vet inte om jag kommer med något nytt här men Hej! Jag är otroligt sugen på att träffa nya människor och det finns risk att jag avlider om jag inte får åka skidor. Kommer förhoppningsvis ha en medelstor budget, efter en sommar full av slit, att röra mig med så jobb är inte en nödvändighet.

Jag är 19 år och norrlänning, inte blond men rätt skön ändå. Har aldrig varit i alperna men åkt mycket på hemmaplan, har även gått skidlärarutbildning steg 1.

Åker själv så skulle gärna klämma mig in hos något härligt gäng vinterfantaster.

Vi kanske hörs då?
/Hannah-Maria

Jag varit nere i St. Anton två säsonger och ska ner min tredje nu i höst. Det är absolut inte omöjligt att få jobb om man bara åker ner på måfå och ordnar med boende och jobb på plats, man måste bara stå på sig och inte ge upp!

Många gånger är det bäst att göra på det viset om man kan tänka sig att jobba lite "mer", för många av de jobben där du jobbar mer än 30 h i veckan ger dig ett boende gratis eller till ett bra pris. Så hitta ett boende för en vecka eller bo hos vänner tills du hittar ett jobb!

Om man känner att man vill ha ett jobb innan man åker ner kan man gå in på www.ams.at som motsvarar platsbanken på arbetsförmedligen här hemma.

Jag hittade själv jobb där inför förra säsongen, som jag ska tillbaka till nu, och fick ett antal andra erbjudande, trots att jag inte pratar så mycket tyska!

Lycka till //

Therese

Johpal sa:
Kastar in en fråga.
Har ett "dilemma", vi är ett gäng på 5 pers som skall åka ner i slutet på november, jag har nu själv börjat kolla runt på boende. Men eftersom vi alla tänker jobba och jag läst mig till att boende ofta ingår i jobbet hur skall man agera?! Hur resonerar arbetsgivarna där nere, om man har säsongsboende sen innan ser de det som positivt för att man tänker stanna hela säsongen eller förlorar man på det för att boendet är en del av lön vare sig du använder förmånen eller inte. (lång mening, i know)

Tack på förhand
Om du får ett jobb och de erbjuder dig ett boende kan du be om ett tillägg på lönen istället för boendet så att du kan bo med dina vänner =) det brukar kunna lösa sig så länge man disskuterar det med chefen.

Hej,
Vi är två assköna 20åriga killar som hade tänkt att åka ner till St Anton denna säsong. Men vi har problem att hitta boende för bara 2 pers, så om någon/några har ett tips på boende eller är sugna på att dela boende är det bara att höra av sig!

Jag är exsäsongare och två bar/servitris-jobb hos en polare som är barchef på en bar där nere. Han vill ha två snygga svenska brudar som kan hjälpa honom. Jobbet är kväll och de yngre småtimmarna. Tyska är bra men inget måste. Lön och boende vet jag ingenting om men åtminstone lön ska väl gå att få :)
Skicka en ansökan till StantonJobs@lerenius.se med foto, telefonnummer och en kort beskrivning på engelska av ev erfarenheter av barjobb/servitrisjobb/stress eller annat meriterande så hör vi av oss.

Hejsan allihopa!!

Hoppas allt är toppen och alla är taggade till tusen inför den här säsongen! Det är vi iaf! Både jag och Carro var i Anton förra vintern och jobbade och nu kommer vi till allas stora lycka tillbaka!!

Vi har fixat vår favorit lägenhet från förra året (som egentligen borde vara allas favorit lägenhet med tanke på hur många som jämt hängde där) och nu så söker vi en tjej som skulle vilja bo med oss från och med den 20 december-20 April. Priset är mycket bra och lägenheten ligger perfekt! 15 meter från huvudgatan och mitt emot Scottys. För er som inte vet var Scottys är så är det bästa förfeststället i St Anton där alla samlas och dricker äckliga long islands!

Närmaste lift är galzig bahn dit det tar 3 min att promenera bärandes på skidor. Det är inte långt till Nasserein heller. Lägenheten är superfräsch och man får som sagt var plats med tre personer (går att tränga in fyra vid behov). Den har både stor balkong, kök, toalett och dusch!

Vi planerar att spendera mycket tid uppe på berget men vill så klart inte sitta hemma varje kväll för det. Känner du att det här skulle passa dig så hör av dig till oss. Så snabbt som möjligt!!! Dom bästa lägenheterna går först och ägaren vill ha svar!!

//Lojsan och Carro

Hallå!

Jag och en kompis ska ner en säsong till St.anton denna säsong! Vi har dock ett problem med att hitta boende till förmånligt pris eftersom vi bara är 2 st. Vi har mailat de boenden man får utav turistinfon men då de ligger på runt 50.000 kr per person så tycker vi att det är lite väl magstarkt. Därför undrar vi om det är ett gäng som är sugna på att bo ihop med oss!

Hör av er om ni vill bo med 2 sköna stockholmare!!

Mvh

Jocke och Fredrik!

Hej alla!

Har säsongat förr och älskar såklart att skid- och snowboardåkning, snö samt säsongslivet och allt därtill! Är det någon som har något tips på boende eller behöver en eller två sköna roomies? Hör av er, alla tips är välkomna! :D Tack på förhand! Peace!

/Sofie

Senast ändrad:
Tjena! Jag är en 20-årig kille från Göteborg som planerar att åka ner till antingen St. Anton eller Val d'Isere i vinter. Har dock i nuläget inga kompisar som vill följa med så det lutar åt att jag åker ner själv. Tänkte höra efter om det är någon som har lust att leta boende tillsammans eller har en plats över. Skicka gärna ett PM i såfall.
Hälsningar
Filip

Åker ner till st anton i slutet av november för att fixa boende och jobb på plats men en tjej kompis, om någon vill fylla sin lägenhet med två ordningssamma och glada 19 åringar så hör av er!! :)

Hej alla.

Kanske detta kan vara till en hjälp.

SNE & SNÖ Skirejser har lediga sängplatser i vår guidelägenhet i St Anton. Den nyrenoverade lägenheten är stor och har plats till sex personer. Lägenheten ligger centralt i St Anton.

Priset för en sängplats ligger mellan 17 000 och 19 000 SEK i perioden 5/1 till 1/5.

Vi erbjuder transport ned till St Anton för 1 200 SEK i minibuss. Bussen avgår från Köpenhamn till St Anton 16/12 eller 4/1.

Är detta intressant kan du kontakta Martin på telefon +45 7023 1819 eller martin@skirejser.dk

Hälsningar Lisa

Hej alla.

Kanske detta kan vara till en hjälp.

SNE & SNÖ Skirejser har lediga sängplatser i vår guidelägenhet i St Anton. Den nyrenoverade lägenheten är stor och har plats till sex personer. Lägenheten ligger centralt i St Anton.

Priset för en sängplats ligger mellan 17 000 och 19 000 SEK i perioden 5/1 till 1/5.

Vi erbjuder transport ned till St Anton för 1 200 SEK i minibuss. Bussen avgår från Köpenhamn till St Anton 16/12 eller 4/1.

Är detta intressant kan du kontakta Martin på telefon +45 7023 1819 eller martin@skirejser.dk

Hälsningar Lisa

Tillbaka
Topp