Booster strap på med telispjäxor

Frow

Medlem
Någon som provat booster straps på sina telispjäxor? skulle man kanske kunna få en t2a att kännas som en 1a med en booster strap?
går det att göra sina egna på något vis?

Antagligen lär du inte kunna få dom att prestera lika. Gå på en T1a direkt istället. Jag funderade dock att testa booster strap på mina garmont ändå tills jag såg vad den där remmen kostade..

Någon har ju tillverkat den från början så självklart går dom att göra. Frågan är bara om det är något du eller någon annan på forumet klarar av.

Senast ändrad:
Booster (eller motsv) sitter på T1Race.
Det kommer ge lite bättre kontakt men pjäxan, men någon T1:a blir det inte

nej jag förstår att det inte kommer bli en t1a men lite styvare skulle den nog bli. någon som provat och vet hur "elastisk" booster strapen är. borde inte vara så mycket men en spännrem känns för oelastisk. några fler tips?

pjäxan blir inte styvare alls!

du får bättre kontakt me pjäxan då du kan känna tryck hela tiden, funkar nog bra på telis oxå men absolut inte samma sak som på alpint

pjäxan blir inte styvare alls!

du får bättre kontakt me pjäxan då du kan känna tryck hela tiden, funkar nog bra på telis oxå men absolut inte samma sak som på alpint

att göra sin egen boost strap tror jag inte skall vara några problem alls. de du behöver är ett spänne som låser sig själv. en remm som passar till spännet, en tjock elastisk rem likt ett resorband fast mycket styvare. sen är de bara att sy ihop allting och montera på sina pjäxor!

att göra sin egen boost strap tror jag inte skall vara några problem alls. de du behöver är ett spänne som låser sig själv. en remm som passar till spännet, en tjock elastisk rem likt ett resorband fast mycket styvare. sen är de bara att sy ihop allting och montera på sina pjäxor!

jag har T1race pjäxan.

boost strapen är inte alls elastisk(stavning?)
jag brukar då och då dra åt den och kanske släppa upp resten av pjäxan. vilket fortfarande ger bra kontakt i pjäxan.

som sagt inte styvare men definitivt så känns pjäxan mer "ett" med benet. jämnfört med tex min gammla t2a

booster straps görs med fördel av spännband som inköps på clas ohlsson biltema eller dylikt. klipp i lämplig längd, gör ett hål och skruva fast i infästningen bak på pjäxan.

det är möjligt att ett riktigt booster straps flexar lite mer, jag tycker det är skönt när det är stumt, billigt och har tryck från lågprisjärnaffärer.

hemlisen med booster straps som jag uppfattar det är inte nått hokuspokus i själva bandet utan ett stadigt metallspänne som nyper fast ordentligt. ett kardborreband blir ju inte stumt på samma sätt utan tillåter alltid viss rörelse.

erik121 sa:
(...)
hemlisen med booster straps som jag uppfattar det är inte nått hokuspokus i själva bandet utan ett stadigt metallspänne som nyper fast ordentligt. ett kardborreband blir ju inte stumt på samma sätt utan tillåter alltid viss rörelse.
Vad jag har förstått så är det just att själva remmen är något elastisk och inte är stum som är själva grejjen. Det ger en bättre och jämnare kontakt med pjäxan, samtidigt som det har den positiva bieffekten att smalbenen skonas.

Om jag inte missminner mig så sitter det som en "gummibit" mellan spännet och remmen som gör att det tillåts att flexa lite mer på booster straps.

Nojlas sa:
Vad jag har förstått så är det just att själva remmen är något elastisk och inte är stum som är själva grejjen. Det ger en bättre och jämnare kontakt med pjäxan, samtidigt som det har den positiva bieffekten att smalbenen skonas.
det är riktigt att de sitter elastiska band i den riktiga varan och kanske jag raljerade lite väl mycket, de finns säkert där av en anledning. jag kan ändå säga att jag inte märkt någon direkt skillnad i komfort eller prestanda när jag åkt med riktiga boosters jämfört med budgetvarianten. pjäxan smiter åt fint kring smalbenet och man får lite bättre kontakt med skidan i båda fallen. de booster straps jag provat är förvisso av den hårdare varianten och det är möjligt att man känner elasticiteten på ett annat sätt i de andra utförandena.

Bara för att jag anar en viss begreppsförvirring i denna tråd.

"Booster strap" är namnet på en specifik produkt som är en elastisk variant av den "power-strap" som sitter på alla pjäxor.

http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp

"Most ski boots have a velcro strap called a power strap, across the top of the boot. Pull it tight to adjust the fit of your boots, so they are tight on your calves and shins. "

-snö
/r

Tillbaka
Topp