Bootfitter sökes

zupermac

Aktiv medlem
Bootfitter sökes
Jag har gjort något som jag velat göra väääldigt länge (nej, det är aldrig för sent). Jag har köpt ett par riktigt fräsiga (snabba) dojor och vill få dem att passa så bra det bara går.

De är lite smala för mina fötter men annars tror jag inte att det ska vara några andra problem. Det kan även vara läge för en planing och lifters. En sula behöver nog också gjutas.

Även om det inte är någon rocket-science att trycka en doja och gjuta en sula så kräver det ändå ett bra hantverk. Jag är pedant, noga och vill att någon som har bra koll gör jobbet. Folk flyttar och byter jobb så frågan är vart jag ska vända mig för att få den bästa hjälpen?
Vad kostar en liknande operation?

Senast ändrad:
Bootfitter sökes
Börja med att skriva vart du bor någonstans så blir det lättare att hitta någon i närheten som kan hjälpa dig!

Finns gott om duktiga bootfitters utspridda i hela landet :)

Bootfitter sökes
Det spelar egentligen inte så stor roll då jag kan tänka mig att åka en sväng för att få det gjort bra.

Sthlm, Vemdalen eller Sälen är väl närmast.

Bootfitter sökes
Pillard sa:
Personligen skulle jag åka till Åre och Åre Skidsport. Eventuellt hit istället om du är lite lagom racenördig http://www.verkstanare.se/
Låter som en bra idé. En Åke har jag hört talas om tidigare men vet inte om det är han i den verkstaden. Troligtvis så är det han.

Jag kan tänka mig att åka dit men har inget ärende där annars, på samma sätt som Vemdalen eller Sälen. Att åka till Åre för att enbart trycka pjuxen kostar en slant. Resa + boende i några dagar. Utprovning, formning, testning, formning, testning… osv. Det här görs ju inte så ofta så det kanske är värt det?

Jag läste en tråd i helgen (https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=94346) och det verkar vara ett gissel med att hitta rätt. Jag har nog läst på en del (vissa tycker visst att jag har doktorerat i ämnet :) ) men har inte grejerna hemma för att göra en liknande operation. Dessutom saknar jag erfarenhet och har ingen lust att ”testa” på de här dojorna.

Jag har värmt hemma tidigare men då har jag endast tryckt ut lite för hallux valgus. Tror jag hittade några tips här på FR som fungerade bra.

Bootfitter sökes
zupermac sa:
Pillard sa:
Personligen skulle jag åka till Åre och Åre Skidsport. Eventuellt hit istället om du är lite lagom racenördig http://www.verkstanare.se/
Låter som en bra idé. En Åke har jag hört talas om tidigare men vet inte om det är han i den verkstaden. Troligtvis så är det han.
Det är samma Åke. Jag hittade dit just genom att många här med självklarhet pratade om just den Åke. Visst kostar det en slant att åka till Åre bara för det. Det du vill dock är att kunna vara några dagar på samma ställe så att du kan korrigera och prova emellan.

Visste vi däremot var du bor kan säkert folk föreslå någon betydligt närmare. Var har du förresten köpt pjäxorna? En vettig butik bjuder ju på korrigeringar, även om vissa har börjat med hål-i-huvudet-varianten att bara bjuda på ett fåtal korrigeringar t.ex.

Senast ändrad:
Bootfitter sökes
Pillard sa:
Visste vi däremot var du bor kan säkert folk föreslå någon betydligt närmare. Var har du förresten köpt pjäxorna? En vettig butik bjuder ju på korrigeringar, även om vissa har börjat med hål-i-huvudet-varianten att bara bjuda på ett fåtal korrigeringar t.ex.
Jag bor i huvudstaden och jag fick köpa pjäxorna av en kompis som inte hunnit använda dem. Jag kunde inte tacka nej till dem.

Bootfitter sökes
zupermac sa:
Pillard sa:
Jag bor i huvudstaden och jag fick köpa pjäxorna av en kompis som inte hunnit använda dem. Jag kunde inte tacka nej till dem.
Då¨skulle jag nog gå till Garaget och sen provåka i Hammarbybacken mellan korrigeringarna. Nu vet jag iof inte hur priserna är hos garaget men kan nog va klart billigare än att blanda in en Åre-resa.

Bootfitter sökes
Jag vet inte heller vad det kosta hos AG men jag kan tänka mig att det inte är gratis då jag inte köpte just de här dojjorna av dem (även om jag köpt mycket annat där). Men pjäxdoktorn har väl slutat?

Sedan är du rätt ute med närheten till en backe för att testa resultatet. Frågan är bara hur många tryckningar det behövs för att få det bra och om jag kommer att behöva betala för varje enskild tryckning. Så tror jag det är på AG.

Tidigare gjorde jag sulor på ett känt ställe och trodde det var bra. När jag kom till ett annat (ett annat känt sälle) och visade upp dem så fick jag kommentaren ”Jaha, ja, så där kan man också göra”. Jag vill inte bli blåst igen s.a.s.

Bootfitter sökes
zupermac sa:
Jag vet inte heller vad det kosta hos AG men jag kan tänka mig att det inte är gratis då jag inte köpte just de här dojjorna av dem (även om jag köpt mycket annat där). Men pjäxdoktorn har väl slutat?

Sedan är du rätt ute med närheten till en backe för att testa resultatet. Frågan är bara hur många tryckningar det behövs för att få det bra och om jag kommer att behöva betala för varje enskild tryckning. Så tror jag det är på AG.

Tidigare gjorde jag sulor på ett känt ställe och trodde det var bra. När jag kom till ett annat (ett annat känt sälle) och visade upp dem så fick jag kommentaren ”Jaha, ja, så där kan man också göra”. Jag vill inte bli blåst igen s.a.s.
När jag betalat för korrigeringar har de tagit betalt per punkt. Om det sen behövs tryckas fem gånger på samma för att uppnå fullgott resultat har det ingått. En gång har jag däremot köpt pjäxor i en riktigt bra butik (Åre Skidsport) de har jag gjort korrigeringar på till ett värde som nog är högre än jag gav för pjäxorna från början. De tog inte en krona för korrigeringar. Jag tycker personligen att det är helt rätt sätt att jobba. Personalen har de ju redan där så om de gör 3 eller 5 korrigeringar en dag kostar ju inte butiken mer men de får grymt bra cred.

Sen har jag också genom detta fått se att de är jäkligt bra på pjäxor också....

Bootfitter sökes
Själv har jag extremt dålig erfarenhet av just Alpingaraget. De sprutade en sko åt mig för flera år sedan som blev total katastrof. Hade inne skon vid Udéns i Göteborg som fick rätta till eländet.
Nu har jag dock en helt ny sko efter att Alpingaraget fullständigt havererade mina skor.
Jag hade valt Udéns sport i Göteborg. De har nog längst erfarenhet av alla i Sverige beträffande bootfitting. Sedan har jag hört mycket gott om Åre Skidport också. Där hade också lämnat in mina skor för liknande uppgradering.

Bootfitter sökes
GALSAC sa:
Själv har jag extremt dålig erfarenhet av just Alpingaraget. De sprutade en sko åt mig för flera år sedan som blev total katastrof. Hade inne skon vid Udéns i Göteborg som fick rätta till eländet.
Nu har jag dock en helt ny sko efter att Alpingaraget fullständigt havererade mina skor.
Jag hade valt Udéns sport i Göteborg. De har nog längst erfarenhet av alla i Sverige beträffande bootfitting. Sedan har jag hört mycket gott om Åre Skidport också. Där hade också lämnat in mina skor för liknande uppgradering.
Vart åker man skidor (testar pjäxorna) i Göteborg?

Bootfitter sökes
zupermac sa:
Längdskidor kan de förvisso åka året om i Göteborg men i väntan på att det byggs en alpin inomhusbacke så får det nog bli Isaberg eller något liknande ställe inåt landet.

Bootfitter sökes
pd sa:
zupermac sa:
Längdskidor kan de förvisso åka året om i Göteborg men i väntan på att det byggs en alpin inomhusbacke så får det nog bli Isaberg eller något liknande ställe inåt landet.
Ok, då var inte Udens ett alternativ. Annar är Göteborg en stad jag besöker lite då och då.

Vem är det som kör i Vemdalen?
Vem är bäst i Sälen?

Senast ändrad:
Bootfitter sökes
zupermac sa:
GALSAC sa:
Udéns Sport Övre Husargatan i Göteborg. Ca 300 m längre ner, på samma gata, ligger även Skistore.
Udéns har dock längst erfarenhet av pjäxor. Det är butiken jag hade valt.
Köpte mina senaste skor hos dem, även om de knappt ville sälja skorna till mig då jag valt en riktigt tajt storlek ;)
Hur som helst. Udéns eller Åre Skidsport är vad jag själv hade valt. Aldrig mer Alpingaraget. Har hört många som haft likande erfarenhet som mig då de handlat i den här skojbutiken vilken knappast kan kallas för seriös.

Bootfitter sökes
Jag hittade en "wide" variant av samma modell som en annan värsting (som jag också har) och jag köpte den i väntan på att jag ska ta mig till Göteborg eller annan bootfitter (i Åre). Kan varmt rek. LANGE wide till de som har lite bredare fötter och inte kommer ner i deras "normala" modell. Blått är snyggt.

Så, nu står det ett par Ross 130, LANGE 130 och ett par HEAD rd hemma. Alla är WC såklart, behöver jag nämna att jag gillar racehårt?

Det är f.ö. HEAD rd pjuxen den här tråden handlar om. Riktigt snygga i sin gräddvita färg och döskallar.

Bootfitter sökes
zupermac sa:
Jag hittade en "wide" variant av samma modell som en annan värsting (som jag också har) och jag köpte den i väntan på att jag ska ta mig till Göteborg eller annan bootfitter (i Åre). Kan varmt rek. LANGE wide till de som har lite bredare fötter och inte kommer ner i deras "normala" modell. Blått är snyggt.

Så, nu står det ett par Ross 130, LANGE 130 och ett par HEAD rd hemma. Alla är WC såklart, behöver jag nämna att jag gillar racehårt?

Det är f.ö. HEAD rd pjuxen den här tråden handlar om. Riktigt snygga i sin gräddvita färg och döskallar.
Vart klämmer dina Head rd? Har också köpt mig ett par men inte hunnit fixa till punkter och annat.

Bootfitter sökes
Skidsuge-Erik sa:
Vart klämmer dina Head rd? Har också köpt mig ett par men inte hunnit fixa till punkter och annat.
Spontant - överallt. *skrattar*

Jo så här är det. Mest framtill på bredden men även lite mindre på ett annat ställe nedanför den inre fotknölen. Vet dock inte hur många tryckningar det här kommer att klassas som. Är det en för varje punkt eller en tryckning/tillfälle..

Bootfitter sökes
Goddagens, lånar tråden lite. Dags för att fixa till pjucken igen. Senast (det var ett par år sedan) körde jag Skidsport och tjejen där för fixet. Undrar nu vilka personer som anses vara bra på att bootfitta i dagsläget? Bor i Stockholm men är på lite olika skidanläggningar då och då kan tilläggas. Garaget ligger ju nära tillhands så är det bra idag eller är det en lottsedel att gå dit som tidigare.

Snödjup

Tillbaka
Topp