Bör jag åka själv med UCPA?

jag är en tjej på 18 år, hade planerat åka med 3 kompisar till st. anton när ja fick höra om UCPA, och de låter sjukt bra, funderar starkt på Snowboard Offpist, men ingen av polarna har erfarenheten till att åka på en sån resa.. Så, bör ja åka själv??

Är de ngn som har gjort det som kan skriva sin synpunkt på resan om man är själv?
Jag har inga problem alls med att lära känna nytt folk och så, men ja oroar mej!
-Och, när under vinter-sesongen åker de mest folk under 30?

det är ju alltid en chansning att åka ensam på dessa resor men med lite tur så kommer du ju att hitta ett gäng som du kan umgås med där nere. om jag vore du så skulle jag göra en annons här på Freeride.

har funderat på samma grej om jag skulle få tid och pengar. inte st anton så klart, ucpa kör ju inte dit som redan påpekats, men kanske flaine...

du behöver inte oroa dig för att åka ensam, speciellt om om du är som du säger öppen för att träffa nytt folk.
Mest folk under 30 är det vecka 7,8,9 på gott och ont.
Dina kompisar kan ju också åka med UCPA bara det att de inte åker samma grupp som du?

Låt mig vända på det..

Skall man åka själv på en enveckors resa på vintern så är UCPA det absolut bästa alternativet. Du har alltid folk att åka med och du får naturligt och enkelt kontakt med folk utanför backen.

Sen om du skall åka UCPA istället för att åka med polarna... det kan du endast du själv avgöra...

HAr vait med UCPA själv en gång,, då skidgänget inte kudne åka en extra vecka,,,

Det handlar om att man vet att man åker själv,, och man får alltid träffa roliga mänskor,,, och det ligger på en sjäv att det sjall bli kul..

Sen om man då bor främmande mänskor så är det kul att lära känna dom med olika bakgrunder och historier,,,, men det som är bra att man har skidåkningen gemensamt...
Sjäv skall jag iväg 3 veckor i år med UCPA,, vara 2 veckor är själv....
Go for it om du ser UCPA som ett bättre alternativ...

Den största fördelen med UCPA är att man kan åka ett gäng kompisar UTAN att vara på samma nivå. Dina kompisar kan vara nybörjare på snowboard medan du själv åker offpist. Ni åker i olika grupper på dagarna men ses på lunchen och kvällarna dvs alla får ut mesta möjliga åkning på sin resa men man har ändå kul ihop.

Såklart du ska åka själv!

När jag var i chamonix förra året med ucpa var det två tjejer som hade åkt dit själv och dom var grymt nöjda med resan! Jag hoppas det kommer minst lika många i år ;)

Det handlar väl lite om hur du är som person - om du tycker det är kul att träffa och lära känna nytt folk kommer det funka prima. Man är 8-10 pers i varje åkgrupp och man lär känna varandra rätt bra bara genom att åka med varandra hela dagarna.

Go for it! 95 % av människorna som àker med UCPA är öppna och skitroliga. Jag var i din situation för ett par àr sen och hade en av mina roligaste resor nàgonsin. Det tog en halvtimme pà bussen innan jag var involverad i ett gäng som jag sedan bodde och spenderade hela veckan med. Klockrent. Vad det gäller àldern....det är nästan oviktigt dà alla i en offpist-grupp har en extremt stark länk till varandra, àkningen. Ska du ragga sà kan sportlovsveckorna vara bättre som folk redan skrivit.

Enjoy!

Åk bara!
Om det är brädåkningen du är ute efter.
UCPA åker man med för att man vill bli bättre åkare och ha roligt i backen, vill man parta är det nog bättre att ta nåt av "de vanliga" reseföretagen.
Alla UCPA-resenärer har mer eller mindre samma inställning, även om man är på olika nivå. Och eftersom man blir ihoptussad med ett gäng som ÄR på samma nivå under dagen har man rejält med skoj då - ingen behöver vara stressad, ingen behöver vänta på kompisen. Kvällarna blir ju vad man gör dem till, men du har redan hunnit få vänner när du anländer till centret...

Victors sa:
måste man vara 18 för att åka med UCPA?
Officiellt så måste du vara 18, men på vissa center gör de undantag med nåt år. Jag åkte förra året som sjuttonåring med ucpa till Val Thorens och det var helt okej. Men min polare som var född 91 och alltså 16 år fick inte åka med.

Tjena! Jag åkte med UCPA i vintras vecka 11 för att vara exakt. Och jag åkte själv. Men som andra redan nämnt är det inget prolem då man åker i grupp och även delar boende, med en massa likasinnade.
Jag hade kanon skoj när vi inte åkte bräda, speciellt med de som åkte i samma grupp som mig (expert snowboard). Och hade det ännu bättre när vi åkte, då guiden eller vad man ska kalla honom, såg till att vi fick den bästa åkningen för dagen, offpist i mängder när vädret tilllät.

SÅ visst går det att åka själv med ucpa, men beror väl kansk elite på hur man är som person o så också.

Åker med dem nu i vinter igen. Vecka 8 till Serre Chevalier och vecka 11 till Val Thorens längtar grymmt mycket.. Så våga åk du

UCPA sitter och myser rejält nånstans över all positiv kritik här. Dock förtjänar de den helt och hållet. Oslagbart prisvärda resor och att ha en moniteur med sig hela dagarna är ju värt hur mycket som helst. Jag kan bara svara för Val Thorens men när vi var där vintern -08 kände jag mig lite ung (var då 28) Men alla är sjukt trevliga och åker på ordentligt.

Tillbaka
Topp