Borde jag byta ut mina gamla BentChetler? Åker till Kanada

Nuovo

Medlem
Ska i vinter/vår göra en utbytestermin i Vancouver, med planen att åka så mycket lagg som möjligt. Jag åker idag på ett par Bentchetler som är tre år gamla med en cirkus 120 åkdagar på sig. När jag köpte dem tänkte jag att jag skulle köra lite turer ibland, även fast combon med så feta skidor och duke inte är helt optimal körde jag på ändå.

Nu när jag mest kommer åka i Whistler, funderar jag på vilken som skulle vara den mest optimala setupen väl där. Jag har hört att åkhöjden på Duke gnälls ganska mycket på, jag har inte riktigt något att relatera till där, men kan tänka mig att det hade varit kul att testa några nya skidor utan turfunktion då man kanske inte riktigt behöver de där? Plus att jag kommer ta med Bentarna och sedan köpa ett par andra möjligtvis,

Så vilken skida tycker ni skulle vara optimal i Whistler och övriga kanada för mig? Är enbart puder som gäller, och försöker åka större och bättre för varje år som går, sätter 360 i parken och ska verkligen försöka lära mig det i pudret såväl som bakåtvolt. 190 cm och 85 pannor. Har en naiv tanke om jag skulle bli tio gånger bättre om jag skulle skaffa vanliga bindningar och nya skidor, fast det kanske inte riktigt finns en anledning för, eller har vi någon som tycker att åkningen blev markant bättre av byte av bindningar och i viss mån skidor?

Långt inlägg, men hoppas några vill lufta sina

kör på o lägg pengarna på mer åkning, punkt. ;)

Jag själv byter lite skidor men står fast vid det jag skrev ova =)

Senast ändrad:
Pga att jag tänkt resa runt lite innan, och att det kommer bli ett jäkla krångel att skicka all utrustning, har jag bestämt mig för att sälja mina skidor här hemma och skaffa nya där borta.

Frågan är bara, vilka borde jag skaffa? Har inte turat extremt mycket med den setupen jag har haft, så tänker lite att jag kanske köper ett par utan gåfunktion. Är det någon som varit i Whistler och omnejd som tycker det är en helt dum idé att inte ha de?

Tänker mig i banor som Rocker2, Nocta, Bibby Pro, 4front Renegade. 4front Hoji har jag också tänkt lite på, men de känns som den kan vara lite väl smal, å andra sidan om jag sätter på en turbindning så verkar det nästan vara den optimal setupen. Vad har alla rävar här för favoritskidor att rekommendera? Var ju några år sedan man köpte sina nya...

Du kan kolla på tetongravity.com och se efter en bra deal på begagnade skidor. Annars så kan du kolla om 4frnt fortfarande kör prodeals med alla som går i skola i Kanada givet att man kan visa upp sitt studentkort. Såg på 4frnts sida att de säljer ut gamla renegaden för 399 USD vilket är VÄLDIGT billigt. Men om du menar att du är lite mer på parkåkning så är den inte optimal...alls.

För övrigt så får du ju ta med skidor GRATIS med lufthansa/Air Canada... tänk på det.

Håller med LawndartGustav i att spara pengar så mycket du kan till att just få många åktillfällen.
I övrigt så finns det alltid mycket att finna på Craigslist (motsvarande blocket)

Jag gillar butiken Comor som ligger på Burrard street i Kitsilano (f.ö. ett hippt område med grymma butiker och restauranger) men även Skis&bikes är bra. Finns så klart massor av skidbutiker men just Comor är grymt bra. Du lär hitta bättre deals i stan än på diverse skidorter, Whistler är verkligen inte billigt i förhållande till mycket annat.

Jag hade satsat på något brett, långt och inte för tungt. Du säger att du inte behöver turbindningar? Jag tror du kommer sakna det i Whistler pga all "puderhets". Alla de skidor du nämner är bra kandidater, jag hade kört på något i den stilen, kolla även på Line och Faction t.ex., de gör bra skidor. Om du inte gillar Marker Duke så kanske Salomon guardian/atomic tracker/scott BC kanske hade varit något? Samma typ med lite olika starka och svaga punkter, lägre ståhöjd är det i vart fall. Jag körde en säsong på ett par guardians och hade inga som helst problem.

Lycka till i Vancouver, det är verkligen en awesome stad!! (om du inte redan visste :) )

Tack för bra svar! Jag kommer resa till Centralamerika och surfa innan, därför blir det svårt att ta med sig skidorna, tyvärr! Kollat en del på craigs list och förhoppningsvis kommer jag inte bli helt ruinerad när jag ändå säljer mina här hemma.

Med den diskussionen i åtanke, lutar det åt att jag kanske testar renegade om de fortfarande finns billiga, och tar med mina egna stighudar! Alternativt köper andra fetingar med Guardians. Ja, Vancouver kan jag tänka mig att bo i framtiden förhoppningsvis :)

Nuovo sa:
Tack för bra svar! Jag kommer resa till Centralamerika och surfa innan, därför blir det svårt att ta med sig skidorna, tyvärr! Kollat en del på craigs list och förhoppningsvis kommer jag inte bli helt ruinerad när jag ändå säljer mina här hemma.

Med den diskussionen i åtanke, lutar det åt att jag kanske testar renegade om de fortfarande finns billiga, och tar med mina egna stighudar! Alternativt köper andra fetingar med Guardians. Ja, Vancouver kan jag tänka mig att bo i framtiden förhoppningsvis :)
Craigslist i all ära. När det kommer det till skidor så är det http://www.tetongravity.com/forums/classifieds.php som gäller.

Tycker absolut du ska ha ett par bindningar med tur-funktion i Whistler. Finns riktigt bra turmöjligheter och dessutom är puderhetsen enorm i allt liftnära!

Tummen upp! Var inne och såg lite på TGR's köp och sälj, verkar inte vara några problem att skaffa ett par. Förmodligen blir det ett par begagnade, eller nya om det är en bra deal. Satsar på ett par med gåfunktion, förmodligen Guardian, kan bli kul att jämföra ståhöjden om inte annat.

Återigen tack för hjälpen!

JohanSundstrom sa:
Tycker absolut du ska ha ett par bindningar med tur-funktion i Whistler. Finns riktigt bra turmöjligheter och dessutom är puderhetsen enorm i allt liftnära!
Det där var ett understatment som heter duga!

Puderhetsen i Whistler är extrem, man kan se endel roliga och dumma saker för att komma först!

Tillbaka
Topp