Börja åka igen, köpa nytt gear!

Yxgone

Ny medlem
Tjenare!

Är helt ny här på forumet, har läst trådar här under en tid och tänkte att det var dags att regga sig!

Men till saken:
Jag började åka lite bräda när jag gick i 6an dvs 13 år sedan "shit, läskigt vad fort tiden går"
jaja, jag har kvar samma bräda och knappt åkt något sen 9an / 1an på gymnasiet.
Det var en K2 som jag fick utav farsan på den tiden och den är väl rätt så gammal nu skulle jag tro.
Utvecklingen har säkert gått framåt sedan dess och jag hoppas att det finns skönare brädor än min gamla!
Jag fick något ryck förra vintern och drog upp till backen och åkte lite, det var grymt kul må jag säga och suget kom tillbaka fort.
Men mina boots var allt för små så jag fick en blå stortå efter den dagen "får skylla mig själv" gjorde ont som f*n i nån vecka / 1 månad ungefär :(

Så jag skulle vilja ha hjälp utav er här på forumet med vad jag ska kolla på eller rentav köpa för bräda, boots & bindningar.
Man kan väl säga rent sagt att jag är nybörjare "igen" hehe.

Jag vill ha en bra nybörjarbräda som det går lätt att lära sig med och skön att åka på såklart.
Jag kommer ju till en början bara åka freestyle / freeride!
Men jag är mycket intresserad av att hoppa osv, så jag hoppas att jag kommer kunna göra det i framtiden!

Jag är runt 176 lång och väger runt 80kg, 42 i skostorlek!

Priset ska väl inte vara alls för dyrt då jag är nybörjare, men jag vill ha ett schysst märke på grejerna så jag får kvalite!

ja vad mer kan man skriva, hoppas ni kan hjälpa till :)

//Glenn

Senast ändrad:
Skulle också vilja veta hår lång brädan ska vara för mig.

har läst guiden lite här på forumet som finns högst upp här under snowboard tråden, och boots ska jag åka till en affär och testa och köpa, men bindningar och bräda tänkte jag köpa på internet!

Har läst mycket gott om Burton Clash brädan att den ska vara schysst att börja med och även lite mer avancerat, vad tycker ni om den?

Senast ändrad:
Du säger att du kommer åka freestyle och freeride och sedan att du vill kunna hoppa senare? ;)

Är det park eller Allmountain, puder eller pist? Så blir det enklare att komma med ett bra tips. Men för park och lite allround kan du köra på en 150-156 bräda.

Det jag tänker som bräda åt dig skulle vara en Capita Indoor survival. Det är en Reversed camber bräda och därför lite mer förlåtande och flyter bättre i puder. Självklart finns det många andra brädor därute som uppfyller dina kriterier men en indoor survival tror jag skulle funka bra allround.
Har dessutom kört på capita horrorscope och den gillade jag!

Läs om reversed camber här: http://www.shredbetties.com/gear/story/reverse_camber_explained/

Boots: Skorna är det viktigaste så dem ska du inte spara på. Köp inte boots på nätet utan gå till en bra butik som inte heter intersport, teamsportia eller stadium och rådfråga personalen. Generellt ska man undvika de butikerna men det kan finnas undantag.

Bindningar: Dem flesta bindningar idag funkar som dem ska, men dem två "bättre" bindningsmärkena är Union och Flux.

På boardlife kan du hitta flux. Union hittar du hos dem flesta bättre butikerna/webshops.

Senast ändrad:
haha, ja du ser!
Kan inte så mycket om snowboard åkning som sagt, men jag skulle vilja ha en allround bräda helt enkelt om man säger det så :)
Som man kan lära sig bra på och även leka lite med.

Men jag ska kolla in den brädan du nämnde.
Och reversed camber verkar ju nice faktiskt, mycket nytt ute nu. hehe!

Sedan kan du också höra med Doughboy här på forumet, han ska ha en Smokin superpark 156 och 152 hemma för ett överkomligt pris!

Den är Tech som tusan! Combined camber(reversed camber mellan bindningarna och vanlig utanför), Magnetraction(vågiga kanter för bättre grepp på is) och ett gummilager i brädan så det dämpar om du landar platt eller flyger för långt.

Den torde vara ännu bättre än indoor survival!

Video på smokin brädan:

Senast ändrad:
Har kontaktat Doughboy, får se vad han säger då =)
Har även kollat runt ganska mycket själv idag på olika brädor och det som fått mitt intresse är dessa brädor:

K2 Raygun
K2 Brigade
Burton Blunt
Burton Clash
Gnu Carbon Credit
Flow Era
Rome Factory rocker

Dom är väl lite beginner till advanced brädor, med rocker funktion osv.
Så vad tycker ni om dessa brädor och märken?
Vilken längd skulle ni tagit 152 / 153 eller 155 / 156?

Jo, sen har jag en fråga också angående blue-tomato sidan.
På brädorna kan man ju läsa om det är beginner eller advance osv, hur bra stämmer det in?
Kan jag som nybörjare ta en bräda som är advance till expert eller är den svårare att lära sig med?

Senast ändrad:
Alltså, Skit ABSOLUT i K2 Brigade,n00b bräda, kommer kännas för mjuk och o-tech jätte tidigt i din utväckling,
Raygun är däremot en mkt bra mjuk allroundbräda.
Burton clash kan du också lägga ner, den e också entry level, inte mycket att växa in i, kommer kännas king i början men du växer ur den fort. Däremot e Blunt en bra entrylevel parkbräda enligt mig, du får ganska bra bräda för pengarna lixom....
Gnu CC är en time tested mellan class bräda. Kommer alltid leverera. Bra allround bräda.
Flow vet jag om jag ska vara ärlig mkt litet om,
och factory rocker har jag aldrig provat så jag vill inte uttala mig ;)

Lycka till :D

Tack så mycket för ett bra svar.
Eliminerade det ut en del, ska jag kolla mer på just dem när jag kommer hem från jobbet idag då :)

Svårt detta, Funderar på en Smokin Superpark CTX 152 10/11.
Det verkar vara en schysst bräda..

Men vill höra vad ni tycker om detta?
Your text to link here...

Verkar ju också schysst, och grymt snyggt också tycker jag!

Någon som testat Flow Era?

Tillbaka
Topp