Borlänge, sveriges bästa skidstad?

Mountain_Man

Aktiv medlem

Är Borlänge sveriges bästa skidstad? Finns det någon stad i Sverige som har lika nära till en såpass stor skidanläggning som Romme Alpin. Omkring 15 minuter till RA från centrala Borlänge. 275 fallhöjdsmeter med 31 nedfarter?

Jag utmanar! :-)

/MM

Ingen säger emot så du har nog rätt. Men kanske att Kiruna, Gällivare och Östersund är bättre...

@erik_lagg
Kiruna har ju inte så mycket att komma med mer än en slagghög och 10 mil till Björkliden är en bit. Abisko ligger ju lite närmare, men ... ;-)

Östersund har ju inte heller så mycket på kort avstånd, är väl ungefär 8 mil till Bydalen och 10 mil till Åre.

Gällivare däremot, Dundret lär ju vara ett riktigt bra skidberg, 350 fallhöjdsmeter.

Frågan är ju då snarare om Gällivare, kommunen har 18 000 invånare (varav omkring 15 000 verkar bo i Gällivare/Malmberget), ska räknas som stad? Borlänge kommun har 52 000 invånare och har haft "Stadsprivilegie" medan Gällivare inte haft det.

/MM

PS! Jag tar inget ansvar för att befolkningsmängderna är korrekta, snabbgooglat! DS.

Senast ändrad:
Ok, men 10 mil är ju nära. Från Östersund; Åre, Bydalen och Vemdalen (tror jag) inom sådär 10 mil.
Från Kiruna är ju Abisko, Björkliden och Riksgränsen nästgårds.

Inte för att vara sådan men Sverige har ju faktisk ingen stad längre. Dessa försvann 1971 har jag för mig. Det heter väl kommuner nu?

Edit: tätorter kanske är den rätta benämningen?

Senast ändrad:

@Hasse_Lindborg
Ockidocki ... om vi sätter upp följande kriterier.

Krav
Tätort med fler än 20 000 innevånare.
Skidanläggning med minst 200 meter fallhöjd och fler än 10 nedfarter.
Maximalt avstånd från tätorten 20 km.

Bonuspoäng
Toppstuga med servering (är ju egentligen ett baskrav på en skidanläggning ...)

Vad har vi då på vår lista avseende Svenska "Alpina Städer"? ;-)

@martin-jansson
I Borlänge har vi ju även Plättpacken, Bergebo och Nybrobacken, men nån park (för skidåkning) i centrum har jag inte sett ...

/MM

Senast ändrad:
Ha ha, blir inte många kandidater kvar. Men intressant ändå. Vilka fler än Borlänge kvalar in? Falun?
Är Borlänge Sveriges enda skidstad? Dags att emigrera.

Källviksbacken i Falun har ingen toppstugan, eller fallhöjd.....
Mora med Gesunda ?
Sundsvall har ju backen från Scandic?

Tror Gesunda har strax över 10 nedfarter men i Mora bor det väl inte många fler än 10-12k? Åker ut pga för liten stad.
Missade kraven på orten.

RWD sa:
Ja, Gesunda har väl bra fallhöjd och toppstuga men kanske inte så stort?

Christiam sa:
Källviksbacken i Falun har ingen toppstugan, eller fallhöjd.....
Mora med Gesunda ?
Sundsvall har ju backen från Scandic?
Edit : Mora hade 2017 22k invånare, så nu har vi Borlänge och Mora.

Senast ändrad:
Borlänge borde ha goda chanser att få OS. Skidstäder växer inte på träd. Inte ens Chamonix kvalificerar som skidstad i Frankrike - för få invånare.

Men det går väl fortfarande inte att få en riktig latte eller cappuccino?
Våfflorna i all ära men jag tror inte FIS godkänner utan riktigta kaffe drycker.

En barista till Romme så är OS fixat! - jag trodde iofs att FIS bara var intresserade av numerologi praktiserat genom FIS-regler för svängradie.

@Heddious
Ja, kan Lillehammer så ...;-)

@erik_lagg
@Christiam
Jag har gett upp det mer avancerade kaffet i vinter och bara kört bryggkaffet, vilket är helt OK. Men måste testa och se om det har förbättrats sedan förra vintern! En riktigt god latte ska nog vara med på kravlistan! :-)

Kul att ni börjar fatta hur "stort" Borlänge är!

/MM

@Mountain_Man verkligen, verkar ju vara Sveriges enda skidstad. Gällivare var ju nära att kvala in men hade ett par tusen för få invånare.
@lainenR tyvärr, kvalar inte in som skidstad - för stort avstånd.

erik_lagg sa:
@Mountain_Man verkligen, verkar ju vara Sveriges enda skidstad. Gällivare var ju nära att kvala in men hade ett par tusen för få invånare.
@lainenR tyvärr, kvalar inte in som skidstad - för stort avstånd.
Räknar du tätorten och inte kommunen är det ju ganska mycket mer än ett par tusen för få i gällivare :P Kommunen är ju hyfsat stor...

Mountain_Man sa:
Kul att ni börjar fatta hur "stort" Borlänge är!

/MM
Som Falubo kommer jag aldrig erkänna Borlänge som något ” stort” . Annat än produktionen på SSAB då.
: )

Vi har ju Gesunda också, fast det är en mindre anläggning så det verkar som Borlänge/Romme leder.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Hasse_Lindborg

Krav

Bonuspoäng

@martin-jansson
I Borlänge har vi ju även Plättpacken, Bergebo och Nybrobacken, men nån park (för skidåkning) i centrum har jag inte sett ...

/MM
Du vinklar dina kriterier för Borlänges fördel.
I Kiruna kommun har du Abisko, Björkliden och Riksgränsen samt backcountrymöjligheter av världsklass.

Till Kiruna kommun har skidproduktioner från hela världen tagit sig för att filma och Riksgränsen är känt över hela världen.

10 mil är långt för sörlänningar säger du?
Det tar mig strax under en timma att ta mig från Kiruna till Abisko.
Lika länge som det tog att åka kollektivtrafik från min lägenhet på Kungsholmen till kontoret på Östermalm.

Vet inte om du har varit i Kiruna men hela staden andas friluftsliv, skidåkning, topptur och skoterkörning.

Kiruna är Sveriges bästa skidstad.
Over n out

edelovekillerr sa:
I Kiruna kommun har du Abisko, Björkliden och Riksgränsen samt backcountrymöjligheter av världsklass.

Till Kiruna kommun har skidproduktioner från hela världen tagit sig för att filma och Riksgränsen är känt över hela världen.

Lika länge som det tog att åka kollektivtrafik från min lägenhet på Kungsholmen till kontoret på Östermalm.

Vet inte om du har varit i Kiruna men hela staden andas friluftsliv, skidåkning, topptur och skoterkörning.

Over n out
Förstår hur du tänker men kopplingen stad & skidanläggning gör att Abisko-gränsen området faller bort på i stort sett varenda krav. Millitärens gamla stuga i gränsen räknas väl ändå inte som toppstuga : )
Tas kriterierna för befolkning, toppstuga, antal nedfarter etc bort eller ändras och ökat avstånd till 10mil så har vi ju varenda anläggning i Sverige med i tävlingen. En sån omröstning har det nyss varit här på freeride.
Kiruna kommun har skidåkning i toppklass inom kommunen men i just detta fall vinner Borlänge.
Och nej jag är inte partisk, bor i Falun men har tillbringat många fler dagar i abisko-gränsen än i Romme.

@edelovekillerr
Yes ... det var absolut min tanke att sätta kriterier som lyfter fram Borlänge och då med konsekvensen att trampa på en och annan öm tå ... ;-)

Jorå ... jag har stannat till i Kiruna några gånger på väg till Nikaluokta/Keb, Abisko, Björkliden eller Gränsen. Så, jag har någorlunda koll på vad som bjuds alpint med lift, helikopter eller egen maskin.

Ursprungstanken dök upp när jag stod på Solklinten (ett av bergen där RA ligger) och såg ut över Borlänge. F...n tänkte jag, Borlänge är ju en skidstad! :-) Och ärligt talat tycker jag inte mina kriterier är så dåliga.

Och ... om vi skulle klämma till med att det är OK med avstånd på 10-12 mil skulle jag nog påstå att det är Östersund som seglar upp på tronen och inte Kiruna.

Men var och en kan naturligtvis ha sin egen favvo skidstad! :-)

/MM

H172XXX sa:
Mountain_Man sa:
-Hur ligger Stockholm i så fall till på en sådan lista? Förmodligen tillhör Stockholm de städer som ligger längst i från en bra skidort bland alla städer i Europa?
Ca 20 mil till Romme så Sthlm ligger inte så illa till i det avseendet. Finns en del städer på kontinenten som har en bit över 20 till en skidort enligt kriterierna ovan.

...Om jag bodde på kontinenten skulle jag hellre köra 20 mil till en by i Alperna, än från Stockholm till Romme över dagen. I det senare fallet blir det 5h i bilen t/r för knappt 5h effektiv skidåkning. Så stort är inte Romme, knappt värt besväret.

H172XXX sa:
...Om jag bodde på kontinenten skulle jag hellre köra 20 mil till en by i Alperna, än från Stockholm till Romme över dagen. I det senare fallet blir det 5h i bilen t/r för knappt 5h effektiv skidåkning. Så stort är inte Romme, knappt värt besväret.
Håller helt med dig om att jag hellre hade haft 20mil till en alpby än till Romme då det handlar om skidåkning. Men nu handlar det om skidanläggning i Sverige och ytterligare om vart på ”listan” Sthlm skulle hamna.
Fast med tanke på mängden danskar/skåningar i Romme och Sälen så föredrar en del att åka norrut trots liknande avstånd till alpbyn.

Det finns en uppsjö av städer i Europa som har längre än 20mil till en skidanläggning så Sthlm hamnar inte så långt ner på den listan du frågade om. Storbritannien, stora delar av Frankrike, norra och nordvästra delen av kontinenten, södra delarna av Spanien, Italien , Grekland.

H172XXX sa:
Om jag bodde i Luzern i Schweiz skulle jag aldrig någonsin åka till Romme Alpin över dagen och knappast över helgen heller ... men vad har det med saken att göra? Att du hellre skulle vilja bo på "kontinenten" än i Stockholm? Att Alperna har högre berg än Dalarna? Heller vadå ...?

/MM

Tänkte inte på det förrän nu men kriterie nummer ett enligt mig bör vara: KALFJÄLL

Mountain_Man sa:
H172XXX sa:
Om jag bodde i Luzern i Schweiz skulle jag aldrig någonsin åka till Romme Alpin över dagen och knappast över helgen heller ... men vad har det med saken att göra? Att du hellre skulle vilja bo på "kontinenten" än i Stockholm? Att Alperna har högre berg än Dalarna? Heller vadå ...?

/MM
Ja, undrar ju varför folk orkar bo någon annanstans än i Luzern... ;) Men mer än 20 km till Engelberg (36,5 km för mig enligt google maps) faktiskt!
Just att det ska vara max 20 km gör ju utvalet väldigt snävt, finns väl X antal OS-städer som haft mer än 20 km till skidorten där utförstävlingarna gick gissar jag?
Sen tycker jag 20000 pers och 200m fallhöjd är väl lågt satt. ;)

Som småbarnsförälder vill jag ha en liftsnurra, roliga mjuka figurer i backen och riktigt fikabröd, inget bake-off eller delicato.
Utan barn vill jag kunna beställa en ”stor stark” utan följd frågor som handlar om ipa, ripa och allt vad det heter.
Har vi någon anläggning som uppfyller de nytillkomna kraven?
Förövrigt så är våfflorna i Romme väldigt goda. Bara dom gör det värt ett besök.

edelovekillerr sa:
Mountain_Man sa:
@Hasse_Lindborg

Krav

Bonuspoäng

@martin-jansson

/MM

Over n out
Kungsholmen - Östermalm tar under 20 kommunalt, en halvtimme och gå om du inte har träben. Du lär inte gå till Abisko från Kiruna över dagen.

Håller för övrigt med om att det känns som en bra skidstad med riktiga berg och vildmark i omgivningarna.

Tillbaka
Topp