Mountain_Man
Aktiv medlem
Borlänge, sveriges bästa skidstad?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Christiam sa:Källviksbacken i Falun har ingen toppstugan, eller fallhöjd.....
Mora med Gesunda ?
Sundsvall har ju backen från Scandic?
Edit : Mora hade 2017 22k invånare, så nu har vi Borlänge och Mora.RWD sa:Ja, Gesunda har väl bra fallhöjd och toppstuga men kanske inte så stort?
Christiam sa:Källviksbacken i Falun har ingen toppstugan, eller fallhöjd.....
Mora med Gesunda ?
Sundsvall har ju backen från Scandic?
Över 20km från Falun city till anläggningenRWD sa:Bjursås, Falun
Räknar du tätorten och inte kommunen är det ju ganska mycket mer än ett par tusen för få i gällivare :P Kommunen är ju hyfsat stor...erik_lagg sa:@Mountain_Man verkligen, verkar ju vara Sveriges enda skidstad. Gällivare var ju nära att kvala in men hade ett par tusen för få invånare.
@lainenR tyvärr, kvalar inte in som skidstad - för stort avstånd.
Som Falubo kommer jag aldrig erkänna Borlänge som något ” stort” . Annat än produktionen på SSAB då.Mountain_Man sa:Kul att ni börjar fatta hur "stort" Borlänge är!
/MM
Du vinklar dina kriterier för Borlänges fördel.Mountain_Man sa:@Hasse_Lindborg
Ockidocki ... om vi sätter upp följande kriterier.
Krav
Tätort med fler än 20 000 innevånare.
Skidanläggning med minst 200 meter fallhöjd och fler än 10 nedfarter.
Maximalt avstånd från tätorten 20 km.
Bonuspoäng
Toppstuga med servering (är ju egentligen ett baskrav på en skidanläggning ...)
Vad har vi då på vår lista avseende Svenska "Alpina Städer"? ;-)
@martin-jansson
I Borlänge har vi ju även Plättpacken, Bergebo och Nybrobacken, men nån park (för skidåkning) i centrum har jag inte sett ...
/MM
Förstår hur du tänker men kopplingen stad & skidanläggning gör att Abisko-gränsen området faller bort på i stort sett varenda krav. Millitärens gamla stuga i gränsen räknas väl ändå inte som toppstuga : )edelovekillerr sa:Du vinklar dina kriterier för Borlänges fördel.
I Kiruna kommun har du Abisko, Björkliden och Riksgränsen samt backcountrymöjligheter av världsklass.
Till Kiruna kommun har skidproduktioner från hela världen tagit sig för att filma och Riksgränsen är känt över hela världen.
10 mil är långt för sörlänningar säger du?
Det tar mig strax under en timma att ta mig från Kiruna till Abisko.
Lika länge som det tog att åka kollektivtrafik från min lägenhet på Kungsholmen till kontoret på Östermalm.
Vet inte om du har varit i Kiruna men hela staden andas friluftsliv, skidåkning, topptur och skoterkörning.
Kiruna är Sveriges bästa skidstad.
Over n out
-Hur ligger Stockholm i så fall till på en sådan lista? Förmodligen tillhör Stockholm de städer som ligger längst i från en bra skidort bland alla städer i Europa?Mountain_Man sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/78caf2dcdd85f7c6489cf9a3a84f1a7a.jpg[/url]
Är Borlänge sveriges bästa skidstad? /MM
Ca 20 mil till Romme så Sthlm ligger inte så illa till i det avseendet. Finns en del städer på kontinenten som har en bit över 20 till en skidort enligt kriterierna ovan.H172XXX sa:-Hur ligger Stockholm i så fall till på en sådan lista? Förmodligen tillhör Stockholm de städer som ligger längst i från en bra skidort bland alla städer i Europa?Mountain_Man sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/78caf2dcdd85f7c6489cf9a3a84f1a7a.jpg[/url]
Är Borlänge sveriges bästa skidstad? /MM
Håller helt med dig om att jag hellre hade haft 20mil till en alpby än till Romme då det handlar om skidåkning. Men nu handlar det om skidanläggning i Sverige och ytterligare om vart på ”listan” Sthlm skulle hamna.H172XXX sa:...Om jag bodde på kontinenten skulle jag hellre köra 20 mil till en by i Alperna, än från Stockholm till Romme över dagen. I det senare fallet blir det 5h i bilen t/r för knappt 5h effektiv skidåkning. Så stort är inte Romme, knappt värt besväret.
Om jag bodde i Luzern i Schweiz skulle jag aldrig någonsin åka till Romme Alpin över dagen och knappast över helgen heller ... men vad har det med saken att göra? Att du hellre skulle vilja bo på "kontinenten" än i Stockholm? Att Alperna har högre berg än Dalarna? Heller vadå ...?H172XXX sa:...Om jag bodde på kontinenten skulle jag hellre köra 20 mil till en by i Alperna, än från Stockholm till Romme över dagen. I det senare fallet blir det 5h i bilen t/r för knappt 5h effektiv skidåkning. Så stort är inte Romme, knappt värt besväret.
Ja, undrar ju varför folk orkar bo någon annanstans än i Luzern...Mountain_Man sa:Om jag bodde i Luzern i Schweiz skulle jag aldrig någonsin åka till Romme Alpin över dagen och knappast över helgen heller ... men vad har det med saken att göra? Att du hellre skulle vilja bo på "kontinenten" än i Stockholm? Att Alperna har högre berg än Dalarna? Heller vadå ...?H172XXX sa:...Om jag bodde på kontinenten skulle jag hellre köra 20 mil till en by i Alperna, än från Stockholm till Romme över dagen. I det senare fallet blir det 5h i bilen t/r för knappt 5h effektiv skidåkning. Så stort är inte Romme, knappt värt besväret.
/MM
Mountain_Man sa:@edelovekillerr
Om du ska ha "KALFJÄLL" vill jag ha "TOPPSTUGA" ... lolJo, jag vet att det börjar spåra ur nu ...
/MM
Kungsholmen - Östermalm tar under 20 kommunalt, en halvtimme och gå om du inte har träben. Du lär inte gå till Abisko från Kiruna över dagen.edelovekillerr sa:Du vinklar dina kriterier för Borlänges fördel.Mountain_Man sa:@Hasse_Lindborg
Ockidocki ... om vi sätter upp följande kriterier.
Krav
Tätort med fler än 20 000 innevånare.
Skidanläggning med minst 200 meter fallhöjd och fler än 10 nedfarter.
Maximalt avstånd från tätorten 20 km.
Bonuspoäng
Toppstuga med servering (är ju egentligen ett baskrav på en skidanläggning ...)
Vad har vi då på vår lista avseende Svenska "Alpina Städer"? ;-)
@martin-jansson
I Borlänge har vi ju även Plättpacken, Bergebo och Nybrobacken, men nån park (för skidåkning) i centrum har jag inte sett ...
/MM
I Kiruna kommun har du Abisko, Björkliden och Riksgränsen samt backcountrymöjligheter av världsklass.
Till Kiruna kommun har skidproduktioner från hela världen tagit sig för att filma och Riksgränsen är känt över hela världen.
10 mil är långt för sörlänningar säger du?
Det tar mig strax under en timma att ta mig från Kiruna till Abisko.
Lika länge som det tog att åka kollektivtrafik från min lägenhet på Kungsholmen till kontoret på Östermalm.
Vet inte om du har varit i Kiruna men hela staden andas friluftsliv, skidåkning, topptur och skoterkörning.
Kiruna är Sveriges bästa skidstad.
Over n out