Bra-att-ha-saker på säsong

- Tvättlina
- Kaviar
- Svenskt godis, alltid bra att ha att muta någon med när det har gått halva säsongen
- En hobby, typ virka mössor när det är dåligt väder.
- En offpist guide över orten. Om man inte vill följa den vet man iaf vart \"turisterna\" kommer hitta till
- Boken freeskiing av jimmy odén, grymt bra bok ang utrustning, teknik och säkerhet. Kan vara bra att läsa innan och ha med som referens.
- Resorb, vitamintabletter.
- Gainers bars, det är svårt att få i sig tollräckligt mycket kallorier...

skit i nagelsax skruvmejsel, kniv osv och skaffa ett ordentligt multiverktyg typ Leatherman eller victor inox ;)

En stavmixer fixar bra soppor, mandelmassa till semlorna i februari, potatismos om man tar det lite lugnt så det inte blir segt, milkshakes och annat.

vafan nagelsax? Riv av skiten eller bit av dom, sight.. (har aldrig använt nagelsax i hela mitt liv)

-TV-spel typ xbox eller något.

-hårtrimmer (om ni skulle få för er att elda upp håret på ett ojämt sätt så att ni blir tvugna att jämna ut det med en trimmer).

-latchen klatchen (om ni inte ska till alperna)

-fräsiga klistermärken

-pr0n

Våffeljärn!!!
Blev dock antiklimax på våffeldagen senast då det visade sig att järnet inte funkade...
Hjortronsylt är också svårt att få tag på utrikes så det kan vara bra att ha med sig

För helvete!

Svenskgodis, hjortonsylt, tvättlinor, gainer bars, havregryn, badtofflor och hårtrimmer? Stavmixer!? Vad fan är det frågan om? Glöm för all del inte morgonrocken, locktången, vuxenblöjan och att eftersända "Svensk damtidning".

Ni 90-talister (antar att ni är 90-talister) skrämmer mej. Det här måste stoppas här och nu.

Lista i prio-ordning;
- Preventivmedel (Speciellt om man åker till u-landet Frankrike. Svensk kvalitetsgummi är oöverträffbar.)
- Kontantamedel
- Skidutrustning -bas (inklusive ett par extra "extreme freeride skisocks)
- Fernet (köpes med fördel vid färjeläget på vägen ner)
- Voltaren (kräm och tabletter för backen), Citadon (för kvällen) och "koltabletter" (för magen).
- Silvertejp
- Rejäla skor
- Mindre rejäla skor
- Böcker (speciellt om man åker till u-landet Frankrike)
- Dator (speciellt om man åker till u-landet Frankrike)
- TP
- Kortlek (speciellt om man åker till u-landet Frankrike)

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
För helvete!

Svenskgodis, hjortonsylt, tvättlinor, gainer bars, havregryn, badtofflor och hårtrimmer? Stavmixer!? Vad fan är det frågan om? Glöm för all del inte morgonrocken, locktången, vuxenblöjan och att eftersända \"Svensk damtidning\".

Ni 90-talister (antar att ni är 90-talister) skrämmer mej. Det här måste stoppas här och nu.

Lista i prio-ordning;
- Preventivmedel (Speciellt om man åker till u-landet Frankrike. Svensk kvalitetsgummi är oöverträffbar.)
- Kontantamedel
- Skidutrustning -bas (inklusive ett par extra \"extreme freeride skisocks)
- Voltaren (kräm och tabletter för backen), Citadon (för kvällen) och \"koltabletter\" (för magen).
- Silvertejp
- Rejäla skor
- Mindre rejäla skor
- TP
Fan, snacka inte skit om tofflorna. Om det är finns en onödig pryl som är nödvändig att ta med så är det just ett par goa tofflor. Dom funkar överallt. I lägenheten, på balkongen, i grannens lägenhet, mataffären, tvätteriet, bageriet, pizzerian, baren, nattklubben, fyllekäkshaket.. Ja i stort sett överallt utom i backen. Värt

Här snackar vi sjuka allround egenskaper.

Senast ändrad:
victorvictor sa:
Jibberisch sa:
För helvete!

Svenskgodis, hjortonsylt, tvättlinor, gainer bars, havregryn, badtofflor och hårtrimmer? Stavmixer!? Vad fan är det frågan om? Glöm för all del inte morgonrocken, locktången, vuxenblöjan och att eftersända \"Svensk damtidning\".

Lista i prio-ordning;
- Kontantamedel
- Skidutrustning -bas (inklusive ett par extra \"extreme freeride skisocks)
- Voltaren (kräm och tabletter för backen), Citadon (för kvällen) och \"koltabletter\" (för magen).
- Silvertejp
- Rejäla skor
- Mindre rejäla skor
- TP
Fan, snacka inte skit om tofflorna. Om det är finns en onödig pryl som är nödvändig att ta med så är det just ett par goa tofflor. Dom funkar överallt. I lägenheten, på balkongen, i grannens lägenhet, mataffären, tvätteriet, bageriet, pizzerian, baren, nattklubben, fyllekäkshaket.. Ja i stort sett överallt utom i backen. Värt

I've got one word for you! Extreme Freeride Ski socks

victorvictor sa:

Funkar de inte i backen? Harr du inte Dynafit-inserts på dina tofflor?

lgrstdt sa:
victorvictor sa:

Jag körde ju på dom jag fick av DJ Hagamannen från "Hotel Crooown" som Agnes så fint uttryckte det, och dom hade ju fan inte det. Ska kika på nya till vintern. Har conrad några till bra pris tro?

victorvictor sa:
lgrstdt sa:
victorvictor sa:

Jag körde ju på dom jag fick av DJ Hagamannen från "Hotel Crooown" som Agnes så fint uttryckte det, och dom hade ju fan inte det. Ska kika på nya till vintern. Har conrad några till bra pris tro?
Jag körde på ett par från Hilton i början av vintern. De var inget vidare. Jag uppgraderade mig till ett par riktiga Jesustofflor i mitten av säsongen och de fungerar kanon. Kan nog fixa ett par åt dig till riktigt schysst pris.

Jag har med en sådan här samt en router för att få tillgång till internet i lägenheten.

Bok för långa gondollifter (en La Grave-specialitet) - hittills i år har jag läst Caesars rapporter från de galliska krigen (7+1 böcker), I skuggen av unga flickor i blom (andra delen av Marcel Prousts På spaning) och nu läser jag en arbetsrelaterad bok. Ett par timmars läsning varje dag, tid som man annars bara skulle sitta av.

Havregryn (används inte alls på samma sätt som i Sverige, åtminstone inte i Frankrike, och är, relativt Sverige, rejält dyrt).

Diskborste. I Frankrike diskar man med svamp vilket blir slabbigt

Kokbok med fokus på enkel men rejäl mat.

Timer. Trots att jag gör mitt bästa för att vara sparsam är elräkningen på över €100/månad. Timer som stänger av vissa elslukare som inte behöver stå på jämnt under de timmar på dygnet då elen är dyrare.

Slip till skidorna, så man slipper lämna in dem varje gång man råkar köra över lite grenar eller stöter till någon sten/klippa. För tyvärr verkar de flesta orter ha någon dag med skare och då är det gott om skidorna har lite grepp.

[sur gubbjävel]Helt seriöst, det enda förutom skidutrustningen som behövs är ett par strömadapters om man åker till ett land som inte kör med samma standard som Sverige. Kanske några böcker. Skit i allt annat krafs. Umgås istället med dom människorna som finns på plats, ät maten som erbjuds där du är, svårare än så är det inte. Sverige har inte svaret på livets alla småproblem tvärt emot vad många i vårt land tror. Snön kommer knappast bli bättre eller du orkar fler åk än localsen bara för att du släpat med dig tre säckar svenskt havregryn ner till Alperna.[/sur gubbjävel]

Glisseur sa:
[sur gubbjävel]Helt seriöst, det enda förutom skidutrustningen som behövs är ett par strömadapters om man åker till ett land som inte kör med samma standard som Sverige. Kanske några böcker. Skit i allt annat krafs. Umgås istället med dom människorna som finns på plats, ät maten som erbjuds där du är, svårare än så är det inte. Sverige har inte svaret på livets alla småproblem tvärt emot vad många i vårt land tror. Snön kommer knappast bli bättre eller du orkar fler åk än localsen bara för att du släpat med dig tre säckar svenskt havregryn ner till Alperna.[/sur gubbjävel]
Enig med dig...

[positiv grötälskare]
Glisseur, du har en poäng, men franska frukostar är ganska usla för någon som är uppvuxen på havregrynsgröt och mellanmjölk. Grovt bröd är dyrt, och pengar.. det brukar det inte vara så gott om.
Därför har jag haft en stående beställning på havregryn från alla som kommer ner och hälsar på. Är det något kvar i slutet av säsongen så gör man chokladbollar av det. :D
[/positiv grötälskare]

Heddious, prova att fråga efter flocons d'avoine i din franska matbutik ;-)

Annars är en svart kaffe och gauloises en grymt underskattad skidfrulle.

/Mårten

Jag har faktiskt provat, med minimal utdelning. Men det kanske bara är stormarknaderna i Briancon och Moutiers som har en lokal aversion mot havregryn, haha :D

Gauloises? Uppmanar du till nikotinbruk? Ve och fasa! ;)

* Bra stekpanna
* Bra knivar (båda knivar och stekpanna har man ju hemma och även om man hyr ut medan man är borta så är det ett hett tips att inte lämna kvar sin gjutjärnspanna eller globalknivar. Det enda man kan vara säker på om framtiden är att någon idiot kommer passa på att diska gjutjärnspannan med diskmedel och skära med globalknivarna på porslin, använda dem som brevkniv eller maskindiska dem)
* Grenkontakter. Elstandarden är inte särskilt hög i de flesta alplägenheter (jag bor oftast ensam men brukar ändå fylla 2 x 4-5 uttag, dvs 8-10 uttag totalt).

Tillbaka
Topp