bra bergsskidor!

ShredTed

Ny medlem
bra bergsskidor!
behöver hjälp! har nu ett rossignol lite mer leksamma bc skidor som dessutom är snäppet kortare än mig. skall komplettera med ett par stora stabila högfartsskidor för dom riktiga åken och dom stora droppen! vilka ska jag köpa? de jag tittat på är dynastar, men de känns antingen för stabila för någon i min storlek (68kg) eller för allround.. även tittat på blackcrows och dessa känns rätt bra. ? dynastar legend pro rider är mer lagom istället för big dump som verkar helt oanvändbara. men de verkar också vara lite tråkiga och inte så lekfulla.
synpunkter åsikter och andra tips?

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
EHP 186 eller 193 beroende på hur fort du vill köra, jag är i din storlek och den hade jag valt som lekfull charger...

Kolla recensionerna på TGR om Ross RC112 med, 188 skulle nog kunna passa, mindre lek, mer mos.

bra bergsskidor!
Någon som har koll på om man ska köpa skidor nere i alperna eller i sverige innan man drar ner? vad rekommenderas?

bra bergsskidor!
ehp verkar najs men tex alpingaraget beskriver dom som extremt lekfulla med en speciell åkstil med mycket sladdar och sånt, vilket verkar vara göra den till en grymt härlig skida! men det får mina nuvarande mycket mjuka o lekfulla ross stå för. rossignol RC112 verkar helt grymma! inte så snygga men vafan..

bra bergsskidor!
Om du bara (ursäkta) väger 68kg så kommer inte ehp:n att vara lika lekfull, plus att alpingaragets beskrivning är något överdriven. Tror många där är fetare än du ;) Tror 186:an skulle passa dig väldigt bra. Där har du fördelarna, som bibehåller stabiliteten, hos en ren puderskida. Early rise i nosen och inget spann vilket gör att den flyter lättare och mer naturligt men du har fortfarande styvheten och hela basen av skidan i backen om det blir hårt och snabbt under fötterna. Kör själv EHP:n men i 193. Jag väger dock betydligt mer än dig och är ganska lång.

EDIT: Alpingaraget får det är låta som Eric Hjorleifson bara leker runt och slashar i filmen, han kör rätt störda högfartsgrejer och storta dropp också, på just 186:an. Kolla in claim. Finns gratis på pirat....Är väl mot foumets regler att länka direkt till sånt.

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
för puder dagar verkar Armada JJ vara rätt så nice ser ut o flyta bra i de skid filmer ja sett dom funderar på köpa sånna :p

bra bergsskidor!
hellbergarn sa:
Om du bara (ursäkta) väger 68kg så kommer inte ehp:n att vara lika lekfull, plus att alpingaragets beskrivning är något överdriven. Tror många där är fetare än du ;) Tror 186:an skulle passa dig väldigt bra. Där har du fördelarna, som bibehåller stabiliteten, hos en ren puderskida. Early rise i nosen och inget spann vilket gör att den flyter lättare och mer naturligt men du har fortfarande styvheten och hela basen av skidan i backen om det blir hårt och snabbt under fötterna. Kör själv EHP:n men i 193. Jag väger dock betydligt mer än dig och är ganska lång.

EDIT: Alpingaraget får det är låta som Eric Hjorleifson bara leker runt och slashar i filmen, han kör rätt störda högfartsgrejer och storta dropp också, på just 186:an. Kolla in claim. Finns gratis på pirat....Är väl mot foumets regler att länka direkt till sånt.
okej grymt! skall se den! ja det var tämligen den uppfattningen jag fått om det hela.. ger det garanterat en andra tanke. är 180 lång så 86an tror jag skulle sitta som handen i vanten!

bra bergsskidor!
Hade ProRider som mitt primära val inför köpet av nya skidor, dom åkte ut till förmån av Navis, och jag ångrar det inte en sekund. Jämförde mellan ProRider 184 alt. 190 samt Corvus och Navis. Navis fann jag vara en mycket kivckare skida än 184 ProRider (faktum var att jag heller åker Corvus än 184 ProRider).

Testade igenom en hel del annat också.

Hade testat både Corvus och Navis och köpte sen Navis.
Corvus hade varit mitt primära val om jag visste med mig att benen var nytränade i början på säsongen och att jag skulle få +30 dagar...

Corvus är en förvånansvärt lättkört skida trots sin längd.

Är 172cm, väger in på ca:85kg.

Den enda kritiken jag hade mot dem var; "kändes lite osäker att skråa med". Men som en kompis sa, om det är ditt enda problem har du nog köpt rätt skidor.

bra bergsskidor!
Okej intressant! Hade verkligen corvus fungerat för dig? Jag är 180 och väljer medllan sevun och navis? De verkar däremot skilja sig åt modellerna utöver att de är olika längd också. Har varit inne på pro rider som bas för att sedan köpa ett par med mer rocker till de riktiga dagarna. När man får råd.. men har nu förstått att det fungerar rätt bra med en del rocker. det bra med black crows är att de är inte överdrivet feta ändå även om jag inte förstår varför sevun är mycket bredare. är den mer "fatski" inspirerad? och kanske skall borses från i spekuleringarna?

bra bergsskidor!
Testade i slutet av säsongen hade då ca: 30-35 dagar i benen och visste jag med mig att jag skulle kunna hålla formen till nästa (denna) säsongen hade jag lätt gått på Corvus.
Nu är jag "tyvärr" rätt lat av mig plus att jag denna säsong troligen inte kommer får 30+ dagar. Därför valde jag Navis.

Tyckte att Corvus var enklare/kvickare/smidigare än ProRider 184.

Dock, polaren (kör Movement Goliath) gillade inte Navis, tyckte inte han fick i kanterna ordentligt i pist och hårt, och det kan jag väl iofs ge honom lite rätt i.

bra bergsskidor!
Jag väger mer än dig (80kg) och gillar mina EHP 186 helskarpt (lekfulla men ändå ganska fartstabila). Kommer dock att komplettera med ett par 193:or för de dagar jag har riktigt brottom till maten...

bra bergsskidor!
Atomic Atlas i 192 kan vara ett alternativ. Uppskattad och hypad på Teton som en kvick och livlig charger.

Läs:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=154829

Jag har bestämt mig för att köra Atlas i vinter, men knäsvag som jag är numera går jag på barnlängden 182. Jag är lite orolig för spannet i tailen, eftersom gamla BigDaddy var lite överspannad där enligt mig. Återstår att se hur den går.

Spann och rockerprofil ses lämpligen här:
http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=65891&d=1255099770

bra bergsskidor!
Bara för att få dig om möjligt ännu mer ur balans: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/nordica/girish.html

Kör själv på ett par av tidigare modell. Det finns inte många skidor på marknaden med den bredden som ger så mycket tillbaka på hårt underlag! SJÄLVKLART fungerar dom ypperligt i puder också.

EDIT: Här har du nästan nya lagg till väldigt bra priser: https://www.freeride.se/admarket/view.php?type=&category=&county=&price=&search=blower

Årets Girish är en blower utan spann.

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
MarkusO sa:
Atomic Atlas i 192 kan vara ett alternativ. Uppskattad och hypad på Teton som en kvick och livlig charger.

Läs:

Jag har bestämt mig för att köra Atlas i vinter, men knäsvag som jag är numera går jag på barnlängden 182. Jag är lite orolig för spannet i tailen, eftersom gamla BigDaddy var lite överspannad där enligt mig. Återstår att se hur den går.

http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=65891&d=1255099770
Har jag rätt i att du tidigare har uttryckt tveksamheter till att blanda rocker och spann?

Har du nu ändrat uppfattning i den frågan? Jag ser i och för sig att du fortfarande är lite orolig över spannet men du väljer ändå en sådan skida.

bra bergsskidor!
Håller med hellbergarn där. Tror inte att EHP 193 cm skulle vara kul för dig. Gillar den mkt själv men jag är också rätt så stor och lång och jag kör Dynastar XXL till vardags. Tror också att Corvus blir lite för mäktigt för dig.
Skulle nog rekommendera någon av dessa:
- Black Crows Sevun
- Black Crows Navis 186
- 4FRNT EHP 186
- Dynastar Pro Rider
- Völkl Katana

Du kan också ev. gå på ett par Dynastar XXL 187

bra bergsskidor!
bjork52 sa:
MarkusO sa:

Läs:

Har jag rätt i att du tidigare har uttryckt tveksamheter till att blanda rocker och spann?

Har du nu ändrat uppfattning i den frågan? Jag ser i och för sig att du fortfarande är lite orolig över spannet men du väljer ändå en sådan skida.
Ja, jag vet. Valet är inte helt logiskt kanske. Jag är sugen på att köra Atomic igen och många gillar atlasen. Det är inte heller kombon tiprocker och lite spann som jag uttryckt tveksamhet inför tidigare heller egentligen, utan hybridspann med tillhörande hybridskärning. (aka JJ and friends). Tryckpunkter och omöjlighet att få tryck på kant annat än en kort bit under dojjan gör att dessa skidor går sämre i pist än motsvarande med continous rocker och mer normal skärning. Ett faktum verkligen går stick i stäv med själva grundsyftet med ett dylikt bygge.

Det ska bli intressant att testa Atlasen. Jag kan återkomma när jag gjort det. Det enda jag skulle kunna tänka mig att spannet bak hjälper till med är väl lite mer pop i svängreturen.

Mitt alternativ var väl egentligen Redeemern från White Dot, men gillar inte att den har så enormt indragen skärning. Sen vet jag inte om Burton-fabriken kan få till bra skidbyggen heller. Ska testa den i Mayrhofen om jag har vägarna förbi i vinter.

Körde Kuro + Katana förra året. Försöker få till ett one ski quiver i år med Atlasen. (Plus GS, SL och lite div såklart.).

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
Har igen fått negativa info om breda skidor av "riktiga personer" utöver freeride. Precis som jag känt. T.ex. 116 på ehp känns sannerligen väldigt osmidigt, annat än i puder, hur mycket tillverkarna och de som kör på dem säger så har jag svårt att förstå känslan. Rocker samma sak där... fan vad det ska vara svårt. Sen är jag rätt lättvikt, därför vill jag inte köra på pro rider då de är rätt så stabila o jag gärna vill ha lekglada skidor som även klarar av linjer. då hade ehp passat då dom är rätt lekglada, och jag väldigt lätt = inte så lekglada och lagom för mig. men vad fasen ska man med 116mm midja till egentligen? har kört på 95 som störst o dessa har visserligen givigt mig problem i fart då jag växt ifrån dom men jag har dock inte upplevt en för "smal" känsla och 116 känns som att är det brant står du typ en bit utanför backen. Åsikter..?

bra bergsskidor!
Du säger emot dig själv, först säger du att "precis som jag känt" ang 116 midja och rocker. Sen säger du "har kört på 95 som störst".

Du har alltså ingen aning utan spekulerar alltså bara?

Dom här "riktiga personerna", vad har dom för bakgrund etc etc? Jag baserar mina tips på vad jag själv har noterat när jag testat skidor själv. T ex så var Nordicas Jah Love (140mm midja) inte det minsta osmidig i en halvhård skidtestarpist i Tandådalen.

bra bergsskidor!
Tack för svaret Markus. Är själv på gång att köpa nya skidor (varjedags offpistskida för Sverige med möjlighet att få till några hyffsade carvingsvängar sista biten till liften) och har därför lusläst Freeride och andra ställen för att ta in information, intryck och synpunkter på olika skidor och konstruktioner för att komma fram till vad jag vill ha.

bra bergsskidor!
bjork52 sa:
Tack för svaret Markus. Är själv på gång att köpa nya skidor (varjedags offpistskida för Sverige med möjlighet att få till några hyffsade carvingsvängar sista biten till liften) och har därför lusläst Freeride och andra ställen för att ta in information, intryck och synpunkter på olika skidor och konstruktioner för att komma fram till vad jag vill ha.
Det låter som Katana rakt av.

bra bergsskidor!
Ja jag spekulerar. Men byggt på åkning och det ovan är min direkta -känsla- (säger alltså inte emot mig själv :P). Har bara svårt att förstå. Sen vet man inte om de som kör stora skidor kört så mycket mindre skidor, många gillar inte alls stora rockrade skidor. Men ta t.ex. problemet att man hamnar längre ut? Märks detta? Och visst, det kanske inte går att beskriva men hur fasen ska ett par 140 i midjan kunna vara smidiga i backen, rent fysiskt sett så är de ju som brädor under fötterna och går emot all natur att dessa, eller mindre extrema fall, inte känns osmidigare än ett par te.x 100-110 i midja?

bra bergsskidor!
Utter sa:
Du säger emot dig själv, först säger du att "precis som jag känt" ang 116 midja och rocker. Sen säger du "har kört på 95 som störst".

Du har alltså ingen aning utan spekulerar alltså bara?

Dom här "riktiga personerna", vad har dom för bakgrund etc etc? Jag baserar mina tips på vad jag själv har noterat när jag testat skidor själv. T ex så var Nordicas Jah Love (140mm midja) inte det minsta osmidig i en halvhård skidtestarpist i Tandådalen.
Tror han syftar till att han känt det på sig...vilket torde tyda på spekulationer.

2 min sen...nvm

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
ShredTed sa:
Ja jag spekulerar. Men byggt på åkning och det ovan är min direkta -känsla- (säger alltså inte emot mig själv :P). Har bara svårt att förstå. Sen vet man inte om de som kör stora skidor kört så mycket mindre skidor, många gillar inte alls stora rockrade skidor. Men ta t.ex. problemet att man hamnar längre ut? Märks detta? Och visst, det kanske inte går att beskriva men hur fasen ska ett par 140 i midjan kunna vara smidiga i backen, rent fysiskt sett så är de ju som brädor under fötterna och går emot all natur att dessa, eller mindre extrema fall, inte känns osmidigare än ett par te.x 100-110 i midja?
Alla tycker inte om stora skidor och den surfigare känslan de för med sig, verkar finnas många som är nöjda med 90-95mm i midjan. Jag brukar dock fundera på om dessa har gett bredare skidor en ärlig chans, generellt sett brukar dessa 95-gossar hoppat på friåkningen i början av tvåtusentalet och det var en enorm skillnad med hiskeliga 95 i midjan jämfört med 60-70. De större skidorna som fanns då (cirkus 110 med vissa undantag) ansågs enbart vara för bottenlöst puderbruk. Om man är van vid det vi idag klassar som mer pistorienterade skidor förstår jag att >110 är fruktansvärt stort och det är skillnad på hur en stor och en liten skida åks.

Men utvecklingen har långt ifrån stått stilla, skidorna har blivit bättre, folk har blivit vana vid bredden och idag körs t.ex Völkl Sanouk som varjedagskida av många, en skida som för inte allt för länge sedan hade samma stämpel som exempelvis lotus 138/pontoon m.fl har idag.

Själv lärde jag mig åka vid sex års ålder och åkte sporadiskt på skidresor med föräldrar och vänner (låt säga ca 10 dagar/säsong). Vid 16 års ålder köpte jag mig mina egentliga första egna skidor, ett par Salomon pocket rocket 175, av många ansedd som en mjuksnöskida som var relativt stor då med sina 90mm under fot. Detta var skidan jag lärde mig åka på skär med (även om det inte var några skär alá luthman så var det en ny känsla och sjukt kul) och den åktes mestadels i pist och park om jag ska vara ärlig. Det var många som inte förstod hur jag kunde ha den som enda skida.

När åkningen blev bättre och jag mer eller mindre lämnade parken kände jag att de var för små så införskaffades ett par Ross B3 185 (94 UF). Jag kände dock att en större skida hade vart roligare även om jag stortrivdes på skidan (fortfarande en av mina favoriter har tyvärr ingen i min ägo).Tänkt och gjort, lite av en slump sprang jag på ett par billiga Solly AK Rocket S-lab 195 (95 UF), den utökade arealen i form av längd märktes men jag ville fortfarande ha något bredare. Nästa skida blev ett par Goodha 191 (103 UF), nu tänkte jag att jag skulle få nog med flyt när skidan enbart skulle köras i Sverige, köpte även ett par Goodha 181 (88 UF, nästan samma som PR) för att köra pist och park med (ett par Ross GS hamnade även i min ägo lite slumpmässigt). Men icke! Jag ville ha bredare! Köpte då i vintras ett par Scott P4 171 (106 UF), nu började det likna något men ännu var jag inte helt nöjd. Körde en hel del på skidor både med och utan rocker >110 UF, fortfarande i Sverige, detta var det största jag åkt på men jag tvivlar inte en sekund på att bredare skidor gör sig minst lika bra i norden beroende på uppbyggnad osv. Till vintern blir det något runt 115-120 UF i 18X längd med rocker, dessa kommer främst köras i Kanada men jag tvekar inte en sekund på att de kommer köras mer än någon av mina andra skidor i alperna och norden, troligtvis kommer de också åkas på någon tävling här i Sverige.

Summa sumarum, var inte så jäkla rädd för bredd, har du tekniken och styrkan så är det inga problem. På härjedalsmästerskapen i brattkjöring i våras var det nog inte en enda tävlande i herrklassen som körde på en skida under 110, bredaste var 127...

bra bergsskidor!
Snälla ShredTed...

Du skall ju vara i Verbier eller hur? Hur svårt skall det vara att testa skidor där och prova olika bredder, längder, märken med mera? Det är ju det lättaste så slipper du fråga folk här och andra folk då alla tycker olika och då du kan få en egen uppfattning. Enkelt eller hur?

bra bergsskidor!
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter jarle! hjälper nog. Missar ju inget på att höra in så mycket som möjligt. Sen har jag hört att utbudet ska vara sämre där nere, minns inte från när jag var där.

bra bergsskidor!
ShredTed sa:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter jarle! hjälper nog. Missar ju inget på att höra in så mycket som möjligt. Sen har jag hört att utbudet ska vara sämre där nere, minns inte från när jag var där.
Det kan diskuteras.. Där jag har varit så har de ett bra utbud! Faktiskt bättre än i Sverige Dessutom så är det billigare i Schweiz på det mesta förutom mat. (gäller kanske inte Verbier då)

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
okej. De jag hört av har gjort säsonger i just verbier så vet inte. Ska ta lite egna beslut nu men tack så mkt för hjälp!

bra bergsskidor!
MarkusO sa:
bjork52 sa:
Eller nordica blower/Girish som är väldigt lik men utan Völkl's kina-kvalitet. Det är en grym skida som jag tror skulle passa dig eftersom du verkar var rädd för dålig egenskaper på hård snö. den är 185 eller 193 med 140-110-130 och lite mjukare nose för bättre flyt men ingen rocker.

bra bergsskidor!
hellbergarn sa:
MarkusO sa:
bjork52 sa:
Eller nordica blower/Girish som är väldigt lik men utan Völkl's kina-kvalitet. Det är en grym skida som jag tror skulle passa dig eftersom du verkar var rädd för dålig egenskaper på hård snö. den är 185 eller 193 med 140-110-130 och lite mjukare nose för bättre flyt men ingen rocker.
+1.
grym skida, dock tycker jag nordica är lite motsträviga med traditionellt spann på samtliga friåkningsskidor. men blower/girish är fortfarande grym! :)
kan även passa på att slänga in ett gott ord för 4frnt ehp. lite mer puderorienterad, men duger gott i pist också.

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
Som gammal vän av Völkl så ligger Katanan högt upp på listan samt den nya Gotaman (synd att den inte är lite bredare bara), jag är dock medveten om Völkls kvalitetsproblem de senaste åren.
Girish verkar bra, lite rocker på den skulle dock göra den mer intressant åtminstonde psykiskt.
EHP har jag funderat på en del men tror att den saknar lite skärning enl. mina preferenser. Som alternativ har 4frnt CRJ seglat upp nu på slutet men jag tror att den kan vara för jibbig för mig.

bra bergsskidor!
CRJ ska enligt utsago inte vara så jibbig som den verkar. Kolla recensionen och trådarna på TGR

Funderar själv på den som varjedagskida

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
Jag har läst dina inlägg om CRJ och även trådarna på TGR och den verkar onekligen vara en bra skida som skulle kunna funka för mig. En fundering är dock om den blir lite för mycket som varjedagskida i Funäsdalen.

Senast ändrad:
bra bergsskidor!
bjork52 sa:
Jag har läst dina inlägg om CRJ och även trådarna på TGR och den verkar onekeligen vara en bra skida som skulle funka för mig. En fundering är dock om den blir lite för mycket som varjedagskida i Funäsdalen.
Ska du till funäs i vinter? Körde en del på Czar 182 och ett ett par dagar på head Jimi 181... Var inte för mycket för funäs.. Det fanns fler som körde på större saker än så

bra bergsskidor!
bjork52 sa:
Jag har läst dina inlägg om CRJ och även trådarna på TGR och den verkar onekligen vara en bra skida som skulle kunna funka för mig. En fundering är dock om den blir lite för mycket som varjedagskida i Funäsdalen.
det tror jag absolut inte. jag körde säkert 40 dagar på 4frnt ehp 193 i funäs under förra vintern, och var mycket nöjd med den uppsättningen. hade gått att köra större lagg än så också, det kan jag lova. mycket vanesak dock!

bra bergsskidor!
Ah, massuppfittade dig lite där.

Jo jag har åkt "en del" på smala skidor (en karriär inom alpint innan).
En sak du kan fundera på är hur bred är din egen fot? 140mm är nog någorlunda nära foten i bredd va?

bra bergsskidor!
Tack för tipsen. CRJ verkar höginressant. Har tillgång till stuga i Funäs så med lite diverse ledighet och långhelger hoppas jag på att få ihop en 25-30 dagar där i år.

Tillbaka
Topp